Ga naar inhoud

2 routers in samen 1 netwerk


Aanbevolen berichten

Beste,

Ik heb dus een heel nieuwe telenet-modem en twee linksys routers. graag zou ik mijn netwerk uitbreiden en zou ik die 2 routers aan mijn telenet-modem hangen.

Maar ik weet de instellingen helemaal niet van de routers.

Graag hulp!

dit is een voorstelling hoe het er zou moeten uitzien :

|-------------linksys 2

|

telenetmodem--------:

|

|-------------linksys 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp wil je de telenetmodem als 'primair' instellen. En je netwerk uitbreiden naar bijvoorbeeld andere ruimtes en daar die routers plaatsen.

Als dat is wat je wil, dan denk ik dat ik hier al eens een advies voor heb gegeven: http://www.pc-helpforum.be/f111/router-configureren-68718/index2.html#post451221

Het advies is kortom:

Gebruik de routers niet als router, maar gebruik ze als switch. Hiervoor moet de DHCP server van beide routers uitgezet worden, anders krijg je geen verbinding meer met de telenetmodem.

Als voorbeeld hoe je het dan zou moeten aansluiten (Als het is zoals ik hierboven beschrijf) heb ik proberen samen te vatten in een plaatje:

post-1340-1417705722,2677_thumb.jpg

Basisprincipe is dat je gewoon de WAN poorten van de routers niet gebruikt. In de configuratie van die routers de DHCP server uit zet, en de kabel van je primaire modem (telenet) verbind met één van de LAN poorten.

Zoals je in het plaatje ook kunt zien zie je onderscheid tussen de 'router' kant en de 'switch' kant van een Router. Als je dus alleen de 'switch' kant gebruikt kun je je router inzetten als switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mijn telenet router maar moeilijk configureren naar dhcp. Daarom kan ik eventueel een router tussen die van telenet en de andere 2 routers steken als hoofdrouter met dhcp aan.

en moeten die kabels die vertrekken van de hoofdrouter niet in de ethernetpoort van 2 linksys router in plaats van de lan?

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is toch wel precies dezelfde vraag als die je hebt gesteld op deze pagina? http://www.pc-helpforum.be/f111/router-configureren-68718/

Maar als ik het goed heb, bestaat die telenetmodem gewoon uit meerder LAN poorten. Als dat zo is, ga ik er vanuit dat er DHCP op actief is.

Oplossing 1

Wat gebeurd er als je die kabel van Linksys-K (hoofd) naar Linksys-B of Linksys-TM in de WAN poort stopt is dat je allerlei verschillende DHCP ranges moet gaan configureren. Dat is ook mogelijk, maar moet je je er wel van bewust zijn dat je zonder static-routes in alle drie de routers geen verbinding met elkaar kunt leggen.

Ik zal het proberen uit te leggen. Zie jouw netwerktekening als een boom. Hoog in de boom zit jouw telenetmodem en laag in de boom zitten de Linksys-B en Linksys-TM routers.

      Telenetmodem
           |
      [Linksys-K]
           |
    ---------------
    |             |
[Linksys-B]   [Linksys-TM]

Als je een computer laag in de boom hangt (Linksys-B of Linksys-TM) dan kunnen die wel via één weg communiceren met computers hoog in de boom (Linksys-K).

Computer hoog in de boom (Linksys-K) kunnen NIET communiceren met computers laag in de boom (Linksys-B en/of Linksys-TM).

Dit kan een probleem zijn, maar is op te lossne met Static Routes in alle drie de routers. Alle drie de routers moeten van elkaar weten welke computers er allemaal verbonden zijn om zo ermee te kunnen communiceren.

Oplossing 2

Een makkelijkere oplossing als het om één netwerk gaat is de kabel van Linksys-K naar Linksys-B en de kabel van Linksys-K naar Linksys-T in de LAN poort te steken van de Linksys-B en Linksys-TM router. Je moet in die twee routers (Linksys-B en Linksys-TM) wel de DHCP uitzetten. Die router fungeert nu niet meer als Router, maar als switch.

Het enige nadeel is dat je één LAN-poortje moet gebruiken als 'uplink' naar je hoofdrouter.

Jouw keuze

De keuze is aan jou. Wil je veel configureren en/of je netwerk gescheiden houden dan zou ik kiezen voor de eerste oplossing. Wil je gewoon één groot netwerk (voor thuis) dan zou ik kiezen voor de tweede oplossing. Makkelijker zou dan zijn om je routers te verkopen en voor ongeveer €40,- twee 1000Mbit/s switches te kopen. Die doen hetzelfde en je thuisnetwerk is daardoor ook wat sneller.

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

in je linksys-K zijn 2 van de lanpoorten in gebruik.

- 1 kabel van K naar TM

- 1 kabel van K naar B

Dit onderstaande plaatje heeft dus minimaal 3 UTP kabels nodig (waarvan er nog niets naar een computer gaat):

Telenetmodem

|

[Linksys-K]

|

---------------

| |

[Linksys-B] [Linksys-TM]

- 1 kabel van telenetmodem naar linksys-K

- 1 kabel van linksys-K naar linksys-B

- 1 kabel van linksys-K naar linksys-TM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn gewoon normaal.

Het idee dat die andere twee routers zijn moet je even laten "schieten". Het zijn namelijk switches geworden (met wat configuratie krijg je de wifi ook wel aan de praat).

Wat je zou doen als het switches zijn is gewoon één router de instellingen zetten zoals je ze wilt en dan switches hangen waar het netwerk nog een keer opgesplitst moet worden.

Dat is precies hetzelfde als wat jij wilt, alleen dan zijn het geen switches maar routers. Je moet ze dan inzetten als switch, en dat doe je door de DHCP uit te zetten op die twee en de WAN poort niet meer te gebruiken.

De WAN poort is normaal gezien de ingang, maar nu is één van de LAN poorten de ingang.

Ik denk dat je het lastiger maakt dan dat het is. Een "huis tuin en keuken"-router is eigenlijk niets anders als een gateway, firewall en switch in één apparaat. Die eerste twee gebruik je niet meer door DHCP uit te zetten en je WAN poort niet te gebruiken, dus blijft er een switch over.

Mijn eerste plaatje (die netwerktekening) laat dat ook heel erg goed zien. Het onderscheid tussen het "router" gedeelte (gateway en firewall) en het switch​ gedeelte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag was niet zo uitgebreid moet ik dhcp aan of uit op de linksys-k? en indien ja welke ip-adressen moeten ingesteld worden?

- - - Updated - - -

Mijn vraag was niet zo uitgebreid moet ik dhcp aan of uit op de linksys-k? en indien ja welke ip-adressen moeten ingesteld worden? Of is het enkel die van telenet die de hoofdrouter is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.