Ga naar inhoud

Computer maakt een 'Tikkend' geluid.


Ansjovisken

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds enkele dagen heb ik gemerkt dat er uit mijn computer (desktop) een 'tikkend' geluid komt.

Ik weet niet hoe ik het best moet omschrijven, maar denk eerder aan een klok met een kapotte secondewijzer die tikt en terugspringt.

Wanneer ik iets zoek, opsla,... op de harde schijf, gaat het tikkend geluid sneller.

Het tikkend geluid is niet altijd.

De ene keer als ik mijn PC opstart krijg ik het tikkend geluid.

De andere keer als ik mijn PC opstart hoor ik het niet en dan komt het ook niet.

Iemand een idee wat het kan zijn en eventueel oplossen?

Dank bij voorbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ansjovisken,

een tikkende HD is meestal een teken dat je schijf aan het overlijden is - als eerste zou ik (moest je het nog niet gedaan hebben) al maar dadelijk mijn eigen bestanden gaan kopieren / backuppen naar een ANDERE MEDIUM : een externe, naar een stick, dvd of wat dan ook) zodat je die (moest je schijf het plots helemaal begeven) nog elders kan bereiken.

Kopieer dus niets naar een andere PARTITIE VAN DEZELFDE SCHIJF - want daar kan je dan mogelijk ook niet meer aan.

Al je bestanden = al je bestanden van elke partitie op die schijf.

er bestaan tooltjes om de integriteit van je schijf te testen - als je hier het merk van je schijf post dan kan iemand je zo'n tooltje wel aanwijzen en kan je ze eens gaan testen. Maar nu eerst alles veilig stellen ! (eventueel een cloon, image of backup van je systeemschijf/partitie maken PLUS een opstartcd van hetzelfde programma - dan kan je als je het nodig acht, je systeem eventueel op een nieuwe schijf gaan overbrengen later.

edit: arthur was me even voor ! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD heeft geen bewegende onderdelen maar je andere schijf dus wel.

Je kan die altijd eens controleren.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.