Ga naar inhoud

Fan laptop blijft blazen


kris400

Aanbevolen berichten

Als ik mijn laptop op batterij gebruik blaast de fan af en toe eens en valt weer uit.

Als ik de lader insteek begint de fan na een tijd te blazen en valt deze nietmeer af, ook niet als ik de lader weer los koppel.

Als ik de laptop tijdens dat blazen in slaapstand zet valt de fan uit, dit blijft zo als ik hem onmiddelijk weer "wakker" maak.

De temperaturen van processor en dergelijke komen niet boven de 55° (meestal zo'n 45°)

Stof zit er ook nergens in.

Weten jullie misschien een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dag Kris400,

Heb je toevallig reeds:

- Ccleaner op je PC geïnstalleerd en al eens geprobeerd ? Een scan en een opruiming van 'waardeloze bestanden' van je register kan altijd helpen.

-je PC eens gedefragmenteerd ?

-BIOS en videodrivers geupdated ?

Speel je toevallig ook zware games op je laptop of run je soms andere zware programma's ? En de temperaturen van je hardware-onderdelen, hoe heb je deze gecheckt ?

Ten tweede raad ik je aan om 51a5f5d096dae-icon_RSIT.pngRSIT te downloaden van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een instructievideo.

Eén van de experten op dit forum zal uw logje zo spoedig mogelijk nakijken en u verder meedelen wat u moet doen.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt al voor de reactie.

Moet ik de ccleaner free downloaden of een trial versie?

Mag een SSD kaart gedefragmenteerd worden? ik heb ooit gehoord dat dit niet mocht bij SSD?? (ik ben maar een leek)

Videodrivers zijn up to date normaal, maar de bios hoe doe ik dat?

Zware games speel ik niet, ik gebruik enkel Autodesk Inventor maar niet op het moment van het "blazen"

De temperaturen heb ik gecheckt met speccy en open hardware monitor.

[ATTACH]34398[/ATTACH]

log.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Kris400,

Je mag/kan gewoon de gratis versie van CCleaner downloaden. Dat is voldoende. Tweemaal je register scannen en cleanen.

Het is handig dat je vermeld hebt dat je een SSD hebt. ;) Deze mag je inderdaad niet defragmenteren. Probeer eerst al eens je systeem op te schonen met CCleaner, daarna zien we wel.

Kun je voor de zekerheid ook eens een logje van Speccy doorgeven aub ?

Mocht je toch je SSD op een veilige manier willen opschonen, kan je de volgende stappen volgen (neemt circa 10 à 15 minuten in beslag):

Tijdelijke bestanden, grote bestanden en een overvolle prullenbak nemen allemaal onnodig opslagruimte in beslag. Deze bestanden kunnen via Windows Schijfopruiming definitief worden verwijderd.

Start Uitvoeren (Windows-toets+R), typ cleanmgr.exe en druk op OK. Selecteer het station en klik op OK. Kort daarna verschijnt er een lijst met te verwijderen bestanden. Selecteer de bestanden die je wilt verwijderen en kies OK.

Een manier om grote bestanden te vinden, is de data te visualiseren. Met het open sourceprogramma WinDirStat, worden bestanden en mappen door middel van vierkantjes weergegeven. Hoe groter het vierkantje, hoe groter het bestand. Via deze website kan je het downloaden.

Na de installatie start het programma automatisch op. Klik na het selecteren van een schijf op een vierkantje om het bestand in het bovenste navigatievenster te openen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies Verwijder. Let er wel op dat je geen systeembestanden weggooit. Waarschijnlijk vallen de bestanden pagefile.sys en hybernate.sys direct op. In stap twee en drie leggen we uit hoe je deze kan verwijderen of verplaatsen.

rfdthecmg04r42d7.png

WinDirStat visualiseert de gebruikte ruimte op de schijf, zodat je in een oogopslag kan zien waar de grootste bestanden zich bevinden.

2) Virtueel geheugen:

Zodra het werkgeheugen van de computer vol is, gaat deze de SSD aanspreken. Dit wegschrijven wordt gedaan naar een zogenoemd wisselbestand of pagefile. Dit bestand kan, afhankelijk van de grootte van het werkgeheugen, aanzienlijk groot zijn. Om ruimte vrij te maken kan het wisselbestand verplaatst worden naar een andere schijf of kan het virtuele geheugen zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

Start Uitvoeren, typ SystemPropertiesAdvanced.exe en druk op OK. Ga naar het tabblad Geavanceerd en kies in het vak Prestaties voor Instellingen. Open ook in dit venster het tabblad Geavanceerd en klik in het vak Virtueel geheugen op de knopWijzigen. Schakel bovenin het selectievakje uit. Selecteer een schijf met voldoende opslagruimte, kies Grootte wordt door het systeem beheerd en klik op de knopInstellen. Selecteer vervolgens het SSD-station, kies Geen wisselbestand en druk opInstellen.

Indien je ervoor kiest het virtueel geheugen uit te schakelen zonder een andere schijf in te stellen, wees er dan zeker van dat je over genoeg werkgeheugen beschikt. Zodra er onvoldoende geheugen en geen virtueel geheugen beschikbaar is, kan dit vervelende crashes veroorzaken.

qer34fi540r0wxf3.png

Verplaats het wisselbestand naar een andere schijf om ruimte op de SSD vrij te maken.

3) Slaapstand uitschakelen:

Als de computer in slaapstand wordt gebracht, wordt informatie in het werkgeheugen en informatie van geopende programma’s opgeslagen in het bestand hiberfil.sys. Op die manier kan je de volgende keer weer verder waar je was voordat de computer in slaapstand werd gebracht.

De computer in slaapstand brengen bespaart meer energie, dan deze in stand-by brengen. Het nadeel is dat de computer langer bezig is met opstarten en dat het bestand hiberfil.sys, ontzettend groot kan worden. En dat laatste is nu net iets wat je wilt voorkomen. Door de slaapstand uit te schakelen, wordt het bestand verwijderd.

Start Uitvoeren, typ powercfg.cpl en druk op OK. Klik achter je gekozen voorkeursschema op De schema-instellingen wijzigen. Kies nu voor Geavanceerde energie-instellingen wijzigen en druk op het plusjes voor Slaapstand en het plusje voor Slaapstand na. Zet de Instelling (minuten) op 0 en druk op OK. Herstart de computer en het bestand hiberfil.sys is weg. Je kan nu de computer niet meer in slaapstand brengen.

a91nezq7486co9pv.png

Door de slaapstand uit te schakelen, wordt het bestand hiberfil.sys verwijderd.

Bron bovenstaand artikel = http://computertotaal.nl/overige-elektronica/in-3-stappen-ruimte-vrijmaken-op-je-ssd-50453

aangepast door Asus
bronvermelding !
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ccleaner uitgevoerd. Deze heeft de eerste keer toch wel wat verwijderd (6GB ongeveer)

Ervoor had ik deze (cleanmgr.exe) eens geprobeerd maar niets verwijderd omdat ik niet wist wat het allemaal was. Maar na ccleaner uitgevoerd te hebben vond deze nog 6MB

Ik heb een logje gemaakt van speccy terwijl de Fan aant blazen was.

KRIS-PC.txt

aangepast door kweezie wabbit
Serialnr verwijderd uit logje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur van de processor en het moederbord vallen nog mee maar deze van de SSD en de HDD zijn aan de hoge kant.

Vooral de HDD met zijn 50° zit in de gevarenzone.

Misschien de opstelling van de laptop aanpassen zodat er meer luchtstroom onder gaat.

Je Java software is verouderd.

Oudere versies hebben lekken die malware de kans geeft om zich te installeren op je systeem.

Ga naar Java en download daar de correcte Java versie.

  • Klik op "Gratis Java-download".
  • Ga akkoord met de licentiebepalingen en klik op de button voor de gratis download.
  • Het bestand JavaSetup wordt aangeboden - kies hier voor "bestand opslaan".
  • Sluit alle programma's die eventueel open zijn - zeker je web browser!
  • Ga dan naar Start > Configuratiescherm > Software en verwijder alle oudere versies van Java uit de Softwarelijst.
  • Vink alles aan met Java Runtime Environment (JRE of J2SE of JAVA) in de naam.
  • Klik dan op Verwijderen of op de Wijzig/Verwijder knop.
  • Herhaal dit tot alle oudere versies verdwenen zijn.
  • Na het verwijderen van alle oudere versies, herstart je pc.
  • Klik vervolgens op JavaSetup om de nieuwste versie van Java te installeren.
  • Vink de installatie van de Ask toolbar uit en ga dan verder met de installatie.

Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe (hier en hier) kan je lezen hoe je dat doet.

Download 51a612a8b27e2-Zoek.pngZoek.exe naar het bureaublad (niet de .zip- of .rar-versie)

  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
  • Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

C:\Windows\tasks\AutoKMS.job;f
C:\Windows\AutoKMS;fs
emptyclsid;
chromelook; 
firefoxlook; 
emptyfolderscheck;delete 
startupall; 
filesrcm;

  • Klik op de knop "More options" en vink nu de onderstaande opties aan.
  • Do a Deep Scan

  • Installed Programs

  • Auto Clean
  • De optie "Scan All Users" staat standaard aangevinkt.
  • Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht er geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw en klik op de knop zoek-results.log, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.

Zoek.exe logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download adwcleaner.pngAdwCleaner by Xplode naar het bureaublad.

  • Sluit alle openstaande vensters.
  • Dubbelklik op AdwCleaner om hem te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren,
  • Door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Klik op Scan.
  • Klik vervolgens op Clean.
  • Klik bij Herstarten Noodzakelijk op OK

Nadat de PC opnieuw is opgestart, opent meestal een logfile.

Anders is het hier terug te vinden C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s0].txt.

Logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s0].txt als bijlage toe aan het volgende bericht.
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

Zou het kunnen dat die 50° was omdat ik toen een film aant afspelen was vanaf die schijf?

Dat zou kunnen.

Maak dan eens een nieuw speccy logje op een ogenblijk van normaal gebruik en niet bij het bekijken van een film.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.