Ga naar inhoud

Geluid klinkt erg gestoord uit externe speaker, enkel als stroomkabel aangesloten is.


YvesH

Aanbevolen berichten

Ik zit met het volgende probleem. (Betreft een laptop Dell Studio 1558 met i7, 8Gb, SSD 512, Win 7)

Ik speel gitaar, en gebruik mijn laptop wel eens om met nummers mee te spelen of om backing tracks af te spelen. De koptelefoonuitgang sluit ik aan op de AUX-ingang van mijn transistorversterker, en dan kan ik tegelijkertijd geluid hebben van mijn gitaar en van de pc. Dat werkt perfect, zolang ik op batterij werk. Steek ik de voedingskabel in dan is het geruis niet te harden. Vrij vervelend gezien de batterij toch beperkt is qua werktijd.

Zou het kunnen dat mijn geluidskaart defect is ? Ik vermoed dat het een onboard systeem is, een Microsoft High Definition Audio staat in de specs. Zou een externe (USB of Firewire) geluidskaart soelaas kunnen bieden ?

Ik kan er nog bij vermelden dat een programma dat ik een jaartje geleden vaak gebruikte ook niet meer deftig werkt. Betreft de game Rocksmith 2014, ook om gitaar te spelen en te leren spelen op de pc. Werkte na installatie perfect, maar sinds enkele maanden begint het geluid na een 10-tal minuten spelen een eigen leven te leiden, kraken, hakkelen, niet meer bruikbaar. Dat was nog toen ik mijn oude HDD erin had, en Windows 8.1 gebruikte. Intussen is de HDD vervangen door een SSD en heb ik W7 terug geïnstalleerd - probleem is hetzelfde vandaar dat ik een hardware-probleem met de geluidskaart vermoed en geen software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat hij het goed doet op de accu wijst niet direct in de richting van je geluidskaart. Eerder naar een koppeling tussen je laptop en versterker via de netvoedingskabels. Je zou eens kunnen proberen om een van beide 230V sterkers om te draaien. Soms maakt dat verschil. Meer kans echter dat het met "aarde" te maken heeft (Zoek eens op "ground loops" / "aardlussen").

Ik weet niet of ik het goed uitleg want ik ben geen storingsexpert, maar in de netvoeding van je laptop, evenals waarschijnlijk de voeding van je versterker zit er een condensator vanuit beide netaansluitingen naar aarde. Hier een plaatje: http://www.kemet.com/Lists/Filestore/EvoxRifaRFIandSMD.pdf

Als beide voedingen via een geaard stopcontact zijn aangesloten kunnen er allerlei aardstroompjes gaan lopen, welke via de ingang van je versterker kunnen worden versterkt.

Hier een veel moeilijker verhaal over storingsonderdrukking. Hoef je niet te volgen, maar je kunt aan de plaatjes zien dat er een aantal maatregelen te nemen zijn. Zonder kennis en goede meetapparatuur is dat voor de thuisgebruiker echter niet om aan te beginnen: http://www.murata.com/~/media/webrenewal/products/emc/emifil/knowhow/26to30.ashx

Als je laptop en of versterker idd via een randgeaarde stekker is aangesloten, zou je eens kunnen proberen of het verschil maakt om ze via een niet geaarde spanningsslof aan te sluiten.

(Zelf heb ik bv een vergelijkbaar probleem met mijn onlangs aangeschafte bluetooth verbinding tussen computer en versterker. Als ik die voedt vanuit de USB van mijn pc is een zeer hinderlijke pieptoon het gevolg (mogelijk een of andere oscilatiefrequentie vanuit voedinkjes van de PC). Deze pieptoon verdwijnt volledig als ik de voeding niet uit USB haal, maar uit het bijgeleverde voedinkje. Het zal dus een kwestie van uitproberen zijn of je een oplossing vind die je bevalt.)

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, eerlijk gezegd klinkt het wel zoals ergens een stroomoje dat zich komt moeien. Ik dacht aan de geluidskaart gezien het probleem met Rocksmith, maar dan zullen beiden niets met elkaar te maken hebben. De speakers van de laptop geven wel goed geluid, ook als hij op het net is aangesloten. Ik zal eens wat experimenteren met de stekkers. Ik kan ze op een verschillende kring aansluiten, misschien helpt dat ook. Zal het posten als ik een oplossing vind.

Ga het ook eens proberen met mijn zoon zijn MacBook, zien of die ook ruist. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.