Ga naar inhoud

onbekende pc crash


sayfen

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Sinds kort is er iets vreemd aan de hand met mijn Asus laptop. Op bepaalde ogenblikken bevriest het scherm en het geluid gedurende een periode van een paar seconden tot ongeveer een minuut of 2 verschillend van keer tot keer. Gedurende deze periode kan ik geen enkele acties uitvoeren op mijn pc en krijg ik een soort van robotachtig geluid. Ik heb een link naar een video van het fenomeen toegevoegd (zet je geluid best niet te luid indien je deze bekijkt). Ik heb opgemerkt dat deze crash zich niet voordoet indien ik gewone websites bezoek zoals google, facebook, krant online, ..., maar zich enkel voordoet zodra er zwaarde processen aan te pas komen zoals filmpjes op youtube bekijken, een film zien of games. Hierdoor denk ik dat het iets te maken heeft met mijn grafische kaart die het begeeft van zodra deze zwaarder belast wordt (ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben). Ik ben zelf niet de allergrootste pc-wizard, dus ik hoopte dat iemand hier mij een beter idee kan geven van wat er precies met mijn pc aan de hand is en of ik het zelf kan oplossen, vooraleer ermee naar de winkel te gaan en ze me mogelijk een nieuwe laptop aansmeren. De laptop is ongeveer 4 jaar oud. Mocht je meer informatie nodig hebben hoef je het maar te vragen. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

post-50330-1417705978,3872_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sayfen,

Welkom op PC Helpforum ! ;-)

Ik heb opgemerkt dat deze crash zich niet voordoet indien ik gewone websites bezoek zoals google, facebook, krant online, ..., maar zich enkel voordoet zodra er zwaarde processen aan te pas komen zoals filmpjes op youtube bekijken, een film zien of games.

Crasht je PC onmiddelijk bij het starten van deze processen of zit er enige tijd tussen ? Als er enige tijd tussen zit, neem dan eens een printscreen van het tablad Processen in Taakbeheer en post deze hier als bijlage in je volgende bericht. Ook mag je dan eens, indien je kunt tijdens deze processen, een logje maken met onderstaande programma...

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma tijdens één van de zwaardere processen en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er zit enige tijd tussen. Soms loopt hij reeds na enkele minuten vast en soms kan het tot een half uur duren voor hij voor het eerst vastloopt. Ook volgen de crashes elkaar soms in sneltempo op terwijl er op andere ogenblikken lange tijdspauzes tussen zitten. Ik heb de gegevens waar je om vroeg bijgevoegd. Hopelijk scheppen deze iets meer duidelijkheid.

http://speccy.piriform.com/results/rWrZswZ1unwT2A2cailGB4i

post-50330-1417705981,8325_thumb.jpg

post-50330-1417705981,8736_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sayfen,

In ieder geval kunnen we software fouten al uitsluiten volgens mij. De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk bij één van de hardware componenten, maar daarom niet persé bij uw grafische kaart...

Je hebt dit Speccy logje dus aangemaakt terwijl je aan het gamen was ?

Laten we even het geheugen controleren... Kun je even de twee onderstaande zaken uitvoeren ?

De eerste test is de Memtest86+ om je RAM geheugen te controleren op fouten, deze test kan toch wel enige tijd in beslag nemen maar dat is geen probleem.

Ten tweede om je opslag te controleren op fouten, doe je het onderstaande...

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb het bovenstaande log gemaakt tijdens het bekijken van youtube filmpjes waarbij de laptop weer regelmatig vastliep.

Ik ben ondertussen net klaar met het uitvoeren van de twee test die je vermeld had.

De memtest86+ heb ik uiteindelijk 5 keer volledig laten draaien en deze heeft geen fouten kunnen detecteren en ook de error scans van HD Tune hebben geen schade kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens geprobeerd om de laatste drivers van je (al dan niet geïntegreerde) geluidskaart en grafische kaart te downloaden en te installeren, zowel van je geïntegreerde als je Nvidia videokaart ?

Toch ook even controleren of het niet aan de software van je besturingssysteem kan liggen. Voer ook even het onderstaande uit:

Ga naar start -alle programma's - bureauaccessoires.

Klik met rechts op het icoon van de opdrachtprompt en kies voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

Typ sfc /scannow en druk enter. (let op de spatie voor de / )

Alle windows systeembestanden worden nu gecontroleerd op fouten en indien nodig vervangen door een correcte versie.

Hou de windows installatie cd/dvd bij de hand (als je er een hebt) want er kan om gevraagd worden.

Na de scan krijg je een overzicht van de resultaten en een verwijzing naar een CBS logbestand.

Wanneer u de melding krijgt: "Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden", voert u onderstaande niet uit. Krijgt u wel foutmeldingen, dan kan u onderstaande uitvoeren zodat we in een logje naar je problemen kunnen zien:

Typ nu findstr /c:"[sR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log > "%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt" en druk Enter.

Let op de spatie voor de / en %windir% en voor en na de >.

Nu zou je op je bureaublad het bestandje sfcdetails.txt moeten zien.

Voeg dit bestandje toe aan een volgend bericht.

Hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht, kan je lezen in deze handleiding.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen alle mogelijke driver updates geïnstalleerd en de software van mijn besturingssysteem gecontroleerd. Deze scan heeft heeft geen schendingen van de integriteit kunnen detecteren.

Het zag er even naar uit dat het beter was, maar ondertussen is hij terug in zijn oude gewoonten hervallen en loopt hij weer geregeld vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vrees ik er inderdaad voor dat het een hardware probleem is, meer bepaald de grafische kaart denk ik... Best ga je toch even langs bij een computer-/hardwarespecialist (in de buurt) en laat die er eens naar kijken. Die zal zoiezo voor meer duidelijkheid kunnen zorgen en eventueel een nieuwe grafische kaart installeren wat nog steeds goedkoper zal zijn dan een nieuwe laptop te kopen bijvoorbeeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.