Ga naar inhoud

PC herkent extra RAM niet, start telkens op


Misery Signals

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heb een probleempje:

PC:

- Moederbord: Gigabyte GA-EG43M-S2H

- Processor: Core2 Quad Q9550 2,83 GhZ

- 4 GB Ram (2x2GB)

- Windows 7 64-bit

Ik heb 2x2 GB bijgekocht van hetzelfde merk Kingston, zelfde type KVR800D2N5/2G 1,8V. Latjes zijn iets groter maar zou niets moeten uitmaken, niet? Bedoeling is wegens home studio praktijken er 8GB van te maken.

Nu steek ik die 4 latjes 2 per 2 in dezelfde kleur, parallel. Twee kleintjes in twee rode sleufjes, twee grote in gele sleufjes. Ook andersom geprobeerd van kleur.

Resultaat telkens hetzelfde: PC start op, herkent 4GB RAM, valt stil, start terug op enz. telkens opnieuw, zonder resultaat.

Boven de latjes branden drie lichtjes: rood, groen, orange, is dat normaal?

Ik probeerde elk koppel apart in elk van de twee kleuren.

Resultaat perfect, start op, herkent 4GB RAM en start verder op enz.

Hoe komt het dat mijn PC geen 8GB kan opstarten? Ligt het aan de latjes, het moederbord, instellingen in BIOS,...?

Alvast dank bij voorbaat.

Mvg

Bart

post-28098-1417705686,5896_thumb.jpg

aangepast door Misery Signals
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als enkel de nieuwe geheugen latjes in de pc zitten doet de pc het goed.

Download eens CPU-Z(klik erop), deze versie vereist geen installatie. Pak het bestand uit en in de map vind je zowel een 32 als een 64bits versie.

Start de voor jou systeem geldende versie en ga naar het tabblad SPD.

Klik onderaan op Tools en kies Save report as .TXT en sla het bestand op.

Voeg dan dit .txt bestand toe aan je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Probleem is opgelost. Heb mijn moederbord nog eens opgezocht op internet. Mijn moederbord ondersteunt geen RAM dat aan twee zijden bedrukt is wanneer alle vier de sloten zijn ingevuld. Duidelijk maar vervelend voor mij natuurlijk.

Dan maar op zoek naar een goedkoop moederbord waar mijn 8 RAM DDR2, Geforce 8800 en mijn Intel2 Quad Q9550 op past en dat bovendien Firewire heeft...

Enige tips?

MS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik heb hier: Update.nl - Computer > Computer > Componenten > Moederborden > MB Gigabyte G41M-COMBO mATX / s775 / 2xDDR2 -2x DDR3 / VGA een goed mobo gevonden voor jouw componenten. Ik zou nog wel even natrekken of deze wel het 2 zijdige 4 sloten ondersteund, wat je daarmee bedoelde snapte ik niet precies dus ik ben niet gaan zoeken. De CPU en GPU zouden gewoon moeten passen hierin.

Mees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het antwoord op je probleem al gevonden :top:

Dit heeft te maken met het aantal ranks van je geheugen modules en ranks vergelijk ik met het aantal kanalen waarmee je chipset met het geheugen kan communiceren.

Jou chipset zal maar met 4 kanalen kunnen communiceren met je geheugen modules, als je geheugen word vermeld als DS=(Double sides) zijn dit 2 ranks of kanalen per module.

Met 2 geheugen modules heb je dan geen problemen maar met 4 modules kom je een aantal kanalen te kort.

Nu is dit een vrij ingewikkelde materie van SD=(single sided) is altijd 1 rank DS=(double sided) is 2 ranks.

Vaak word aangenomen dat geheugen waar aan één kant chips zitten single sided geheugen is wat ook klopt.

Met modules met aan beide zijde chips word aangenomen dat dit altijd double sided geheugen is maar deze vergelijking gaat niet altijd op.

Het kan dat modules met aan beide zijde chips even goed single sided geheugen kan zijn en dit hangt af van het PCB waarop ze zitten en de opbouw hiervan.

Nu komt dit wel weinig voor maar het kan wel.

Dus mocht je ooit geheugen latjes willen aanschaffen is de info van de fabrikant de enige juiste om niet voor verrassingen komen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.