Ga naar inhoud

PC valt uit tijdens gamen (hoge cpu temperatuur)


quinzds

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Ik heb sinds vorig jaar een budget-pc gehaald van de Aldi (ook wel bekend onder het merknaam Medion), omdat deze een goede kwaliteit/prijs verhouding had (specificaties gericht ten minste dan) dacht ik. Na een jaartje dacht ik mijn pc eens te willen upgraden en heb ik het geheugen uitgebreid naar 8GB en een videokaart er bij gestopt.

Een paar maanden daarna begon mijn pc ineens uit te vallen tijdens het gamen (maakt niet uit welke game ik startte) en dat vond ik dus raar. Ik heb de temperatuur bekeken in de BIOS daar gaf hij 65 graden aan, maar oke , dat is zonder dat windows uberhaupt is opgestart. Eenmaal op bureaublad gaven diverse programma's aan dat mijn CPU op 70 graden idle zat (dat is erg hoog) , de rest daarintegen, moederbord 35 graden, grafische kaart 31 graden, harde schijf 24 graden.

Als ik een spel opstart schiet hij meteen omhoog naar 80-85 graden, tijdens het spelen loopt hij richting de 100 graden, en dan poef. PC uit.

Ik heb de ventilators allemaal schoon gemaakt, er zit een nieuwe voeding in van Corsair 500W, een CPU koeler TX3 van cooler master, de grafische kaart is niet vuil (die wordt ook niet warm). Ik heb ook geprobeerd zonder de grafische kaart (misschien ondersteund het moederbord hem wel niet?) Maar ook zonder grafische kaart wordt hij tijdens een spel nog 85-90 graden, een zielige 5 á 10 graden verschil dus maar.

Ik heb mijn pc goed onderhouden, de koelpasta is vervangen, het koelblok wordt erg heet, dus de temperatuur klopt dan ook.

Mijn CPU is een AMD A10 6700K

Ik ben bang dat of mijn CPU gewoon naar de *****n is aan het gaan, of dat de luchtcirculatie vrijwel verstoort is in deze pc kast ,en misschien voor een full-tower kast moet gaan en dan extra fans erin zetten om een soort tunnel-circulatie te creëren. Gaat dit enige oplossing bieden?

Zal het enig nut uitmaken om windows opnieuw te installeren? Ik heb diverse anti-virus programma's laten scannen, malwarebytes, ik heb geen meldingen gehad tot nu toe.. En hij is me nog nooit uitgevallen tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen goed cpu voor games maar meer voor gewone internet en alle gebruik.

Daar je al nieuwe videokaart, voeding en mogelijk heb je ook een goede geheugen van 1600 mhz dan zou ik overwegen om met deze samenstelling te doen.

Uw cpu koeler kan je herbruiken.

Serieus? Want AMD was vroeger altijd gemarkeerd als GAME processor, omdat ze hogere prestaties leverden, ten koste van de levensduur. Intel daarintegen stond juist bekend voor het dagelijks gebruik, vanwege de stabiliteit en lange levensduur.

De processor kan alle nieuwste spellen draaien, zodanig ook gedaan tot nu toe. Ik heb corsair geheugen van 1600mhz.

Uiteraard is jouw advies een zeer goede oplossing, maar Intel CPU's zijn ook redelijk prijzig ten opzichte van AMD, en ik weet niet of ik dat budget heb om 320 neer te leggen voor een pc waar ik 400 voor betaalde. Achteraf besef ik me nu ook dat het beter was geweest zelf een pc samen te stellen...

Is het niet mogelijk met gewoon een andere kast + betere airflow de temperatuur naar beneden te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.