Ga naar inhoud

PC werkt plots niet meer


manu123

Aanbevolen berichten

Hallo

Een van mijn computers wilt niet meer opstarten.. Gisteren werkte de pc nog normaal maar plots werkte de muis niet meer. Ik dacht dat mijn muis stuk was dus ik sloot de computer af via de knop omdat ik zonder muis niet veel kan doen op de computer. Tijdens het afsluiten kreeg ik ineens een blue screen op het scherm. Deze bleef niet lang op het scherm (ong. 4 seconden) omdat hij dan toch ineens afsloot.

Nu als ik de computer terug wou opstarten dan bleef hij vast zitten op het eerste scherm dat hij normaal geeft als hij opstart (iets van een merk ofzo samen met de toetsen die je dan kan indrukken om naar de BIOS te gaan bv.). Ik kon ook niets doen, omdat hij dus vast zat, dus een toets induwen voor naar het boot menu of de BIOS was ook niet mogelijk.

Ik heb de onderdelen van de computer dan volledig gedemonteerd en schoon gemaakt van stof (computer is zelf geassembleerd, dus garantie had ik niet).

Na dat alles terug gemonteerd was starten ik de computer terug op... Hij bleef niet meer vast zitten op het eerste scherm maar nu wilt hij niets meer van de harde schijf laden, dus de boot via harde schijf doet hij niet. Op het scherm krijg ik gewoon een streepje dat bleef flikkeren. Ook de harde schijf is goed aangesloten want in de BIOS staat deze wel vermeld.

Ik heb dan geprobeerd de computer te starten met een USB stick waar een boot opstaat van Ubuntu. Als ik in de boot menu de USB stick heb aangeduid dan krijg ik de volgende foutmelding: "SYSLINUX 4.03 2010-10-22 EDD Load error - Boot error"

Ik heb ook al geprobeerd met een boot van Windows vista op die USB stick maar dan kreeg ik exact dezelfde foutmelding.

Als ik nu (na ong. 2 uur niets doen) de PC opnieuw wil opstarten dan zit hij terug vast op het eerste scherm en kan ik niets doen omdat hij terug vast zit...

Ik hoop dat ik het duidelijk heb geformuleerd en dat iemand mij kan helpen.

Mvg Manu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Manu123,

Als je de foutmelding (eigenlijk een bug) "SYSLINUX 4.03 2010-10-22 EDD Load error - Boot error" wilt wegrkrijgen en vanaf deze fase opnieuw wilt proberen om je computer op te starten, raad ik je het volgende aan:

1) Steek de USB in een andere computer.

2) Open de Syslinux map op de USB

3) In de map zit een bestand "syslinux.cfg" dat je moet bewerken.

4) Vind in het bestand de lijn “ui gfxboot bootlogo” en verwijder simpelweg de "ui".

5) Sla het bestand in de map op, steek de USB terug in de andere PC, en reboot opnieuw.

Werkt dit niet ? Of is er geen "ui" aanwezig? Probeer dan het volgende:

1) In het Boot-scherm, typ je "help" en druk op Enter.

2) Druk opnieuw op Enter.

Hopelijk heeft dit al iets geholpen bij het rebooten met Ubuntu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik zal vanavond naar die file zoeken en eventueel aanpassen om die error weg te krijgen.

Alleen het probleem is dat ik niet meer in mijn boot menu geraak van de pc. Dat komt omdat de computer meteen vast zit nadat ik hem opzet (hij blijft op het eerste scherm vast zitten, zoals beschreven in mijn eerste post). Ik kan dus geen toetsen meer induwen dus ook niet del of f11 om naar de BIOS of naar de boot menu te gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Manu123,

Inderdaad, probeer eerst al even of je die file kan vinden via een andere computer, hem kan bewerken, zodat dat misschien al iets oplevert. Voor de rest: kan je misschien je PC specificaties even doorsturen ? Misschien kunnen we je daarna nog verder helpen indien nodig. Ik raad je ook sowieso aan om nog eens even een grondige check-up te doen van de onderdelen die je gewijzigd, schoongemaakt, ... hebt.

Hopelijk heeft het iets uitgehaald.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bestand "syslinux.cfg" gevonden maar de lijn “ui gfxboot bootlogo” is niet aanwezig. Dit is wat er in het bestand staat:

default menu.c32prompt 0
menu title UNetbootin
timeout 100


label unetbootindefault
menu label Default
kernel /ubnkern
append initrd=/ubninit 


Vermits de computer nog steeds vast zit kan ik de tweede optie uiteraard niet proberen.

Ik heb ook nog eens al mijn hardware nagekeken en alles lijkt in orde / juist aangesloten te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan is dat al in orde. Dat wil zeggen dat we hoogstwaarschijnlijk met een software-probleem zitten in het besturingssysteem dat geïnstalleerd staat op je PC. De enige manier zal inderdaad zijn om je PC te laten runnen vanop een externe flash. Daarna zou je erin moeten slagen om hem in veilige modus te kunnen doen draaien.

Misschien een aantal zaken die wél nog van toepassing kunnen zijn:

1 ) Als we eens terug naar het eerste deel van je eerste bericht kijken, heb je dus een BSOD gehad. (Blue Screen Of Death) Deze hebben altijd een bepaalde oorzaak zoals je misschien wel weet. (malware, ... ) Door Anvi Rescue Disk te downloaden en te installeren (zie extra uitleg en informatie op de website) op een flash drive (d.m.v. een ISO, opnieuw; zie website voor meer uitleg) en in de niet-functionerende PC in te putten, kan je de virusscanner runnen vanop een wel-werkende PC.

2) Helpt dat nog niet, en worden we niet wijzer van de scan van de virusscanner, dan kan het volgende nog helpen: als je de lijn “ui gfxboot bootlogo” niet kan vinden, vervang dan alles wat in het logbestandje staat door het volgende: (maak voor de veiligheid wel een kopie van het huidige/originele logbestand zonder aanpassingen)

# D-I config version 2.0

include menu.cfg

default vesamenu.c32

prompt 0

timeout 50

gfxboot bootlogo

Hopelijk heeft dit wel iets opgebracht. Als je vragen hebt over dit bericht, stel ze gerust.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.