Ga naar inhoud

privacy met een externe harde schijf


peter1973

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen.

Ik heb een vraag over privacy en externe harde schijven.

Ik kan een computer gebruiken op het werk voor een 3d tekenprogramma.

Ik zou me nu een externe harde schijf willen aanschaffen, maar ik vraag me af hoe veilig dit is als je die koppeld aan een pc die eigenlijk niet van jou is.

Stel dat er nog andere prive zaken op die schijf staan, ik denk dan aan word,exel doc,bankgegevens,familiale belangrijke documenten.....

Als je die dan toch even bekijkt op die laat het ons «openbare» wekt pc noemen.....

Blijft er dan ook enige spoor achter op die pc?

Ik wil nl dat alles wat ik op die harde schijf plaats ook geen enkele spoor op die gekoppelde pc achterlaat.

Ik hoorde al eens dat windows een copy neemt als je een document verwijderd zodat hij eigenlijk nog te vinden is....ik ging eerst gewoon de documenten naar mezelf mailen of op usb stick zetten, en dan niet opslaan op die pc, maar ik heb zo het gevoel dat windows stiekem sporen achterlaat op de gebruikte pc...

Ik weet het, het klinkt allemaal wat spionachtig ,en nee mijn bedoelingen zijn geen vieze dingen...!

Maar het idee ,dat er iemand toch kan achterhalen van mijn prive zaken ,mijn 3d ontwerpen,foto's noem maar op maakt mij bang op die manier te gaan werken.....

Wie weet meer hierover.....?

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een standaardwindows netwerk zal je actie moeten ondernemen om de schijf zichtbaar voor de andere pcs in dat netwerk te maken (eigenschappen, en delen instellen)

in zo'n omgeving ben je dus wel veilig zolang je de schijf niet deelt.

of dat ook zo werkt in jouw specifieke bedrijfsnetwerk, dat weet alleen de beheerder daarvan.

windows kopieert uit zichzelf geen bestanden van jouw externe hd. windows registreert wel wat je geopend hebt en waar dat bestand staat, maar niet het bestand.

dat er iets achterblijft bij verwijderen: gooi je iets in de prullenbak, dan blijft het bestand waar het was, met een vlaggetje dat zegt 'ik zit in de prullenbak'.

leeg je de prullenbak, dan verdwijnt de vindplaats uit de index, inclusief het vlaggetje. zolang er geen nieuwe info op dat deel van de schijf wordt geschreven, valt de oorspronkelijke info met speciale software soms te reconstrueren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog iets wat alleen de systeembeheerder van het netwerk beantwoorden kan.

En dat is of de pc gemonitord wordt. De kans is aanwezig dat deze gemonitord wordt, maar dit hoeft niet altijd te zeggen dat alle bestanden die geopend worden gemonitord worden.

Een beetje goede systeembeheerder wil dat wel omdat alles wat geopend kan worden ook virussen kan bevatten en die wil je juist niet hebben.

Ik moet met mijn "security achtergrond" meegeven dat het nooit slim is om persoonlijke apparaten (usb sticks, harde schijven, telefoons, etc) aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk. Het is veiliger voor jezelf en voor het bedrijf.

Neem het volgende voorbeeld uit de praktijk:

De heer de Boer vindt op de parkeerplaats van zijn werk naast zijn auto toevallig een USB-stick. Deze ziet er al wat gebruikt uit, en hij beslist om het stickje mee naar binnen te nemen en te kijken wat erop staat om zo te achterhalen van wie deze stick is.

Bij zijn werkplek aangekomen stopt hij de usb-stick erin en ziet allerlei mappen en bestandjes waaronder een word-documentje genaamd: "Curriculum Vitae.docx". De heer de Boer besluit dat bestandje te openen want hij verwacht daar een voor- en achternaam in te vinden. Het kwaad is al geschied.

Wat de heer de Boer niet weet is dat een kwaadwillig persoon die USB stick op het parkeerterrein heeft gelegd en deze heeft besmet met een zogenaamd 'backdoor virus'. Tijdens het aansluiten of tijdens het openen van een willekeurig bestand wordt dit virus geactiveerd en maakt het virus een verbinding naar de kwaadwillige persoon. Die persoon heeft nu onbeperkte toegang tot de pc van de heer de Boer.

Het vervolg van het verhaal mag duidelijk zijn dat de kwaadwillige persoon binnen is, en vanuit de pc van de heer de Boer het hele netwerk kan kraken en tot zijn beschikking heeft. Ook alle persoonlijke bestanden van de heer de Boer en van iedereen uit de organisatie.

Let op! Dit is DE meest voorkomende manier hoe kwaadwillige personen te werk gaan, en hier komt totaal geen werk van 'hackers' aan te pas.

Mijn advies, nooit persoonlijke sticks in computers van het werk steken omdat je nooit zeker bent of deze 100% veilig zijn. Mailen of via alternatieve manier de bestanden delen is dan veiliger.

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok mensen dank je wel voor deze nuttige uitleg.

Ik ga dan even wat sparen voor een krachtige laptop, dan ben ik ook zeker dat mijn gegevens blijven waar ze zijn.

Een externe hd was een goedkopere optie maar om 100% zekerheid te hebben, ga ik toch voor en eigen laptop gaan denk ik.

Groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor een krachtige laptop ga bestaat er alsnog de kans dat de data kwijt raakt als er geen backups worden gemaakt.

Backups maken kan via een aantal wegen, via Cloud storage zoals dropbox (http://dropbox.com), comodo cloud (https://www.ccloud.com/) of google drive sync (https://tools.google.com/dlpage/drive/?hl=en) en zo zijn er nog een aantal mogelijkheden.

Als je niet gaat voor een cloud opslag, dan kun je kiezen voor een backup software. De backups kun je dan op je externe harde schijf opslaan. Hier zijn talloze software tools voor, eentje die mij heel erg aanspreekt is crashplan (Online Data Backup - Offsite, Onsite, & Cloud - CrashPlan Backup Software)

Hiermee kun je jouw backups zelf opslaan op een harde schijf, opslaan op de cloud (voor een bepaald bedrag) of versleuteld delen onder vrienden en familie. Jouw backups staan dan versleuteld bij vrienden of familie en je bent zeker dat de backups niet in verkeerde handen vallen. Omdat de backups versleuteld zijn kunnen je vrienden, familie of kwaadwillige personen de backups niet uitlezen.

Ik hoop dat het probleem hiermee opgelost is, je kunt de "opgelost" knop gebruiken om deze thread te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leroy, dropbox ken en gebruik ik al enige tijd.ik vind dit super handig.

Crashplan ken ik weer dat niet.ik zal dit zeer zeker eens bekijken.

Bedankt sleeën voor jullie bijdrage.ik kan alvast weer en stukje verder.

Peter.

- - - Updated - - -

Euuuu waar vind ik die opgelost knop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.