Ga naar inhoud

Ratelend geluid van hardeschijf vaststellen


Lvha

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds enige tijd start mijn computer eng vaak met een CHKDSK scherm op. ook hoor ik soms een ratelend geluid (wat blijkbaar een van mijn harde schijven is).

Daarbij, sinds een dag of 2 krijg ik ook nog eens bijna dagelijks een blue-screen-of-death!

Nou vraag ik mij dus af wat hier precies aan de hand zou zijn en hoe ik kan vaststellen welke van mijn harde schijven het ratelend geluid maakt...

ik heb een SSD (boot drive) en een HDD (storage).

Specificaties heb ik momenteel niet bij de hand, kan ik vanavond pas opzoeken...

Ik hoop dat hier iemand mij wat wijzer kan maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD heeft geen beweegbare onderdelen... ratelend geluid kan enkel van uw harde schijf komen...

Probeer HDTune eens te laten lopen (met de geselecteerde harde schijf en niet de SSD!) en zorg dat het vinkje rechts uitgevinkt staat bij 'snelle scan'. Met dit programma kan je zien hoe 'gezond' je hdd nog is.

Opgelet: dit neemt enige tijd in beslag! Soms een aantal uren, hangt af van de capaciteit.

Plaats nadien een screenshot van het resultaat hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als toevoeging aan bericht 2:

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat Windows op de C: staat? En die schijfcontrole, is dit tijdens iedere opstart of gewoon nu eenmalig?

@Clarkie: normaal kopieer ik jullie berichten, maar aangezien ik dit via de app doe, is dit nogal moeilijk :)

aangepast door honk
Link naar reactie
Delen op andere sites

@honk:

Correct, C: (SSD)is waar ik windows op heb staan. de schijfcontrole is vrijwel willekeurig. niet elke keer krijg ik hem...

nu ik het er toch over heb:

zojuist tijdens de HDTune controle kreeg ik weer een BSOD... gevolgd door een schijfcontrole die niet uitgevoerd kon worden ofzo... het ging te snel om goed te lezen wat er stond...

Vlak voor de BSOD viel ook eerst windows explorer uit, ik zag dus alleen HDTune draaien maar kon verder dus niks anders doen..

- - - Updated - - -

wow.

net weer een BSOD die vastliep... heb mn pc met de resetknop moeten rebooten... moet nu dus met de windows installatieschijf herstellen.

is dit echt niet mijn SSD die hier aan't falen is? (gezien daar mn OS op staat eh)

- - - Updated - - -

en jawel, hij pakt de installatieschijf niet... plaats hem erin, reboot en krijg hetzelfde scherm weer wat vraagt om de schijf...

what do?

- - - Updated - - -

even via mijn BIOS gekeken naar mijn SATA ports, en volgens de BIOS is mn SSD niet eens meer aangesloten... even alle andere ports proberen

- - - Updated - - -

nog een update, yaaaay...

SATA kabeltjes verwisseld van HDD en SSD, en ik kreeg de windows disc aan de praat.

herstellen kon hij niet omdat er geen herstelpunt kon worden gevonden op de schijf...

opstarten zonder windows schijf doet hij ook niet meer... ik denk dat dat maar weer eens een clean install wordt... updates als het gelukt is. (gelukkig stond op mn SSD enkelt mijn OS, spul wat niet naar mn HDD wou en 1 spelletje wat ik via de SSD sneller wou hebben, kortom, niks wat ik niet kan restoren.)

Hoop dat dan de hele zooi opgelost is :(

- - - Updated - - -

okaaaaaay.... ik kan dus ook geen clean install doen;

zodra ik wordt gevraagd waar ik de installatie wil doen staat er "er zijn geen stations gevonden......."

en nee, ik heb geen schijfje bij mijn SSD gekregen.

Daarbij, als ik mijn SSD ontkoppel en HDD in dezelfde SATA port zet kom ik niet eens meer in de windows install....

Zijn ze nu allebei kaduuk? :(

- - - Updated - - -

Nevermind de HDD, heb in de BIOS aangegeven dat ik wil booten uit mn CD/DVD drive en het werkt, windows install ziet nu ook m'n EX-HD (deed hij eerst niet toen de SSD aangesloten was...)

HDD is dus wellicht nog te redden...

dus. nieuwe SSD denk ik dan zo?

aangepast door Lvha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even meedenken.... (en al heb ik de oplossing wellicht niet, dan kunnen ideeën / vragen van mij Clarkie of Honk misschien ergens op een spoor zetten - wie weet :-) )

"SATA kabeltjes verwisseld van HDD en SSD, en ik kreeg de windows disc aan de praat.

herstellen kon hij niet omdat er geen herstelpunt kon worden gevonden op de schijf...

opstarten zonder windows schijf doet hij ook niet meer"

Zou het niet aan het ene kabeltje kunnen liggen dan?

Enne: opstarten zonder windows schijf doet hij niet: wat bedoel je daarmee? Bedoel je hier een install-dvd van Windows?

"als ik mijn SSD ontkoppel en HDD in dezelfde SATA port zet kom ik niet eens meer in de windows install..."

a. heb je dan ook die kabeltjes verwisseld (want het mogelijk slechte zat op dat ogenblik aan je HDD als ik je goed begrijp)

b. wat bedoel je met: ik kom niet eens meer in de windows install: bedoel je dat je opstart(installatie)dvd van windows het niet doet of staat op die HDD ook een windows geïnstalleerd?

enne: moest je nog eens bij een BSOD uitkomen: noteer dan de foutmelding eens ? (maak ev. een foto en post die hier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend: om meer info omtrent die BSOD's uit te voeren kan je eventueel het onderstaande uitvoeren, op voorwaarde dat je PC het doet uiteraard ...

Download Blue Screen View.

Start het programma op.

Je zal nu een overzicht krijgen van de laatste foutmeldingen en Minidumps (.dmp-bestand).

Selecteer het eerste bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A

Klik vervolgens op File (Bestand) en daarna op Save Selected Items (geselecteerde items opslaan) (Ctrl+S)

Sla het bestand op je bureaublad op.

Voeg nu het bestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@clarkie:

helaas doet-ie het niet meer. ik kan mijn pc niet meer opstarten met de SSD als boot drive. Sterker nog, de schijf wordt niet eens meer gedetecteerd!

@ passer:

het ligt niet aan het kabeltje;

ik heb nu mijn HDD aan het moederboord verbonden met de SATA kabel die eerst aan mijn SSD zat en dat werkt dus.

opstarten zonder windows schijf doet hij niet:

ik bedoel hier inderdaad de windows-install schijf. Als deze niet in mijn CD/DVD drive zit krijg ik een zwart scherm met de vraag de windows install schijf te plaatsen en opnieuw op te starten

"als ik mijn SSD ontkoppel en HDD in dezelfde SATA port zet kom ik niet eens meer in de windows install..."

a. ligt niet aan kabeltjes (zie hierboven), lag aan de boot order (ofzo), heb ik later aangepast dat de CD/DVD drive als eerste in de boot order staat, hiermee kwam ik wel weer in de windows installer.

b. wederom, het lag hier aan de boot order. op de HDD staat geen windows geïnstalleerd. de windows dvd doet het gelukkig gewoon!

Voorlopig zal ik geen BSOD's meer krijgen... ik denk dat ik reden genoeg heb om aan te nemen dat mn SSD geen zin meer heeft (of denk je van niet?), dus ik zal even kijken naar een nieuwe. (mag vragen naar suggesties ook in deze discussie, of is dat out of the question?)

Ik hoop zo wat te hebben opgehelderd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.