Ga naar inhoud

Temp CPU veel te hoog! (Liquid cooling)


Arthemius

Aanbevolen berichten

Beste,

Mijn CPU temp is de laatste weken aan de hoge kant. Idle is hij ongeveer 50-60 graden celsius. Bij het spelen van een zware game zoals Shadow of Mordor loopt het op tot wel 100 graden voor sommige cores. Zoals de titel al zegt, koel ik mijn cpu via een gesloten watercooling van Intel.

Wat ik reeds al heb gedaan, maar geen/amper verschil betekende:

- Volledig stofvrij maken van de pc

- Thermal compound verniewd

Volgens mij ligt het probleem dus bij de watercooler zelf, maar heb geen flauw idee hoe of wat ik zou moeten checken.

Enig idee welke stappen ik dus zou kunnen ondernemen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterkoeler neemt bij de processor warmte op en geeft dat bij de "radiator" weer af. Door het meten van temperaturen kun je meer te weten komen. Met name het verschil aan processor kant en de radiatorkant. De meeste mensen hebben echter geen geschikte temperatuurmeter beschikbaar, dus dit wordt wel even lastig. Maar je kunt waarschijnlijk wel de spanning van je koeler halen en dan ergens de koelvloeistof temperatuur meten. Dat zegt dan waarschijnlijk wel al iets over het feit, of de warmte wordt opgenomen. Of gewoon even met je hand op verschillende plaatsen aan de leidingen voelen. Als je processor 100 °C wordt en je voelt de leidingen nauwelijks warm worden, dan lijkt er of een opname probleem of een doorstromings-probleem.

En ook kijken hoe snel de temperatuur oploopt als je de koeling uitschakeld. Dat zegt ook iets over de effectiviteit van je koeling: Is je processor meer gaan gebruiken (bv. door achtergrond processen (controleer dat in b.v. je taskmanager bij prestaties) of is je koeling minder effectief.

Als ik van die Idle temperatuur er 20 graden afhaal, komt bij gamen je temp op 80 °C. Is dat nog steeds hoger dan je gewend was? Zo niet, dan gok ik op extra vermogen door bep. processen. Was je bij gamen nog duidelijk lagere temperaturen gewend, dan gok ik op je koeling (lucht in de leidingen, iets met je pompje?)

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.