Ga naar inhoud

Welk website-programma gebruiken?


Aanbevolen berichten

Beste,

Graag wil ik een nieuwe website gaan bouwen. Mijn voorgaande website (Welkom) heb ik gebouwd a.d.h.v. "Mijn website versie 4" van Easy computing. Daar was ik heel tevreden over, daar ik mijn eigen website van nul kon opbouwen. Nu wil ik graag een wat modernere website bouwen. Ik heb Wordpress geprobeerd, maar ik blijf tegen moeilijkheden aanlopen. Ik wil graag zelf de controle :) en bepalen hoe mijn site eruit ziet. Een thema kiezen en dan omwringen naar wat ik eigenlijk wil kost me veel te veel energie en verdieping in Wordpress.

Is er iemand die me een goed alternatief kan aanbieden? Belangrijk is dus:

- dat de website er modern uit ziet.

- dat het formaat aangepast wordt als de website wordt bekeken op een smartphone of tablet

- ikzelf kan bepalen hoe het er uit ziet

- makkelijk in gebruik is.

Alvast dank!

Hartelijke groet,

Anke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult hier toch een CMS voor moeten gebruiken dan. Je komt dan alsnog op wordpress, drupal, joomla, etc. uit.

Dat je hiervoor enige kennis voor moet opdoen en dat het tijd kost, daar kom je niet onderuit. ("voor niets gaat de zon op")

Je moet voordat je begint eigenlijk eerst afvragen:

1. Wat je op je website wilt gaan plaatsen

2. Wie je doelgroep is (dat kan bijv. alle bedrijven zijn, of alle ouders met kinderen, etc.)

3. Hoe je het er ongeveer uit wil laten zien (een soort schets)

4. Wil je je website informatief of interactief (met interactief bedoel ik dat je mensen ook kunt laten inloggen en acties kunt laten uitvoeren)

Als je die 4 dingen in kaart hebt, dan kun je al een mooie selectie maken op het juiste CMS systeem, en een aantal thema's.

Sommige thema's zijn heel geavanceerd. Dat deze gratis zijn, is niet geheel uitgesloten. Een geavanceerd thema kan veel dingen bevatten, in tegenstelling dat een simpel thema alleen geschikt is voor content (informatief).

In wordpress wordt er bijv. veel gebruik gemaakt van 'widgets'. Deze widgets staan bijna altijd in een zogenaamde 'sidebar' (links of rechts van de website). Maar als het thema geavanceerd is, kun je soms ook widgets gebruiken in een footer, of in de header, of op seciale pagina's (zoals contact, home, etc.). Is het thema dan nog geavanceerder kun je per pagina per categorie bepaalde widgets weergeven.

(let op! dit is een voorbeeld)

Stel je hebt een aantal widgets die gaan over 'voedsel'. Die wil je niet weergeven op pagina's die gaan over 'computers'. Zo kun je dus per categorie verschillende widgets laten zien.

Ik ben in mijn carrière eigenlijk nog nooit gratis geavanceerde thema's tegengekomen. Deze heb ik vaak zelf moeten maken of heb ik gratis thema's moeten uitbreiden tot geavanceerde thema's. Hier komt weer PHP code aan te pas en kan soms wel een week of langer duren.

Verder is het niet onverstandig om handleidingen te lezen van hoe zo'n systeem nou werkt. Er zijn hier ook weer grote en kleine handleidingen over te vinden. Zo is er voor wordpress een kleine handleiding van ongeveer 20 a 30 pagina's. Als je die leest, dan kun je de basis dingen doen met betrekking tot het plaatsen van een berichtje of een pagina, maar ook hoe je gebruikers moet aanmaken etc. Handleidingen over hoe je een thema moet maken die zijn niet zo snel te vinden, maar staan vaak op de developer-pagina van een CMS. Wordpress heeft daar bijvoorbeeld de 'codex-pagina' voor (Main Page « WordPress Codex)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook een soort CMS systeem. CMS staat voor "Content Management Systeem" en houdt niets anders in dan dat je de inhoud van een website of webpagina kunt bewerken. Hierin kun je de term "inhoud" zo breed nemen als je wilt. Bijv. platte tekst (pagina's met informatie), de layout, opmaak, lettertype, media zoals foto's of filmpjes, etc. Maar bijvoorbeeld ook speciale pagina's zoals een contact-pagina of een pagina waarin je gerechten (met specifieke attributen zoals 10g knoflook, 1 krop sla, 300g steak, etc) of een blog in aanmaakt.

Sommige mensen of bedrijven maken zo hun eigen CMS net zoals het bedrijf wat je zelf aangeeft. Hoe uitgebreid zij hun CMS maken, dat ligt helemaal vast in hun bedrijfsplan. Dus ook hun systeem was een soort CMS systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.