Ga naar inhoud

Microsoft stopt met de ondersteuning van Windows XP - Wat nu?


Maxstar

Aanbevolen berichten

52ce882f6945f-Windows-XP-ondersteuning-2014.png

Microsoft stopt met de ondersteuning voor Windows XP op 8 april 2014, en dat heeft tot gevolg dat er geen software-updates meer beschikbaar zullen worden gesteld voor Windows XP via de Windows Update functie. Dergelijke updates omvatten belangrijke beveiligingsupdates die uw computer helpen te beveiligen tegen virussen en andere schadelijke software waarmee uw persoonlijke informatie kan worden buitgemaakt. Windows Update installeert daarnaast de meeste recente software-updates om de betrouwbaarheid van Windows te verbeteren, waaronder bijvoorbeeld nieuwe stuurprogramma's voor uw hardware.

Op 8 april 2014 zal helaas de algehele ondersteuning voor Windows XP stopgezet worden door Microsoft, echter terwijl duizenden mensen nog Windows XP gebruiken. Veel mensen weten niet exact wat het concreet allemaal inhoudt en welke risico het vormt om gebruik te blijven maken van een besturingssysteem waarvoor geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht. Er wordt al gesproken over het feit dat Windows XP een open deur voor virussen en malware zal zijn, en geheel onveilig is om te blijven gebruiken.

In dit artikel zullen we dieper ingaan op Windows XP en de ondersteuning die op op 8 april 2014 zal worden gestopt, en wat het voor u als consument betekent. De meest bestelde vragen zullen aan bod komen en zullen we zo uitgebreid mogelijk toelichten. Staat de informatie die u zoekt niet in dit artikel, stel uw vraag dan op het forum.

Klik hier voor het complete artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Jazeker, het wordt langzaamaan tijd om de vertrouwde XP omgeving in te ruilen voor iets moderners, maar......wat moet ik dan doen?

Ik gebruik mijn laptopje wel veel, maar om nou te zeggen dat ik een kenner ben?

Kun je b.v. een Windows 7, of 8 pakket kopen, en dat zomaar "over" de bestaande XP installeren, waarmee alle, of de meeste instellingen bewaard blijven?

Ik doe o.m. mijn bankzaken via internet, en als beveiligingen wegvallen lijkt het mij niet zo verstandig om met XP aan de gang te blijven...

Ben benieuwd???

Gr,

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen die denken op een Windows XP draaiende computer een ander Windows versie te zetten geef ik de raad niet onbezonnen te werk te gaan.

De hardware op je computer moet compatibel zijn als je bijvoorbeeld een versie van Windows 7 wil installeren.

Microsoft heeft hiervoor een werkstukje gemaakt dat je kan downloaden en uitvoeren op je Windows XP machine om te testen of je al dan niet Windows 7 kan installeren.

Na uitvoering krijg je een verslag waarop uitgelegd staat wat goed en wat niet goed is.

Je kan dit hier (klik erop) downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Kun je b.v. een Windows 7, of 8 pakket kopen, en dat zomaar "over" de bestaande XP installeren, waarmee alle, of de meeste instellingen bewaard blijven?

Je kan niet zomaar een upgrade van XP uitvoeren, zeker niet van een 32 bit versie naar een 64 bit versie. Om XP nog een tijd te kunnen gebruiken kan je overwegen om de beveiligingssoftware te optimaliseren.

Op de onderstaande link heb ik een artikel geschreven met informatie wat je kunt doen.

Een andere mogelijkheid is het installeren van Linux, dit is gratis en kan je zonder problemen op computers installeren met wat verouderde software. Het is alleen zaak even te kijken welke distributie het beste bevalt.

Dit kan je testen met bijvoorbeeld een live-cd, je hoeft dan niets te installeren maar kan je gewoon Linux vanaf de CD gebruiken.

Ubuntu en Linux Mint zijn erg populaire besturingssystemen, en in principe ook geschikt voor de beginnende gebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttige informatie van zowel @Hensyr als @Maxstar.

Na deze laatste informatie gelezen te hebben. lijkt het mij mogelijk om toch nog even van de vertrouwde XP omgeving gebruik te maken, middels het toevoegen van de extra/vervangende firewall, en (anti)malware programma's. Misschien is het gebruik van de genoemde live-CD met Linux software, een mogelijkheid, maar.....hoe geraak ik daar aan?

Is die ergens te downloaden? Proberen kan nooit kwaad, toch? Kan dat "naast" de beschikbare Windows XP software gebruikt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan Ubuntu naast XP installeren. in de volgende link kan je naar de Nederlandstalige site gaan van Ubuntu: Ubuntu | Ubuntu Loco Nederland

Mocht je zelfs een zeer oude computer met Windows XP hebben kan je er de afgeleide van Ubuntu installeren dat een lichtere vorm is: Lubuntu | Ubuntu Loco Nederland

In ieder geval kan je daar enorm veel informatie terug vinden, ook de .ISO bestanden om op cd of dvd te zetten om dan te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het beste kan je de computer opstarten en naar de bios gaan via de F2 of DEL of ESC toets (afhankelijk van merk), eens je in het bios bent kan je daar de boot (opstart) volgorde wijzigen.

Zet je dvd-rom als eerste boot door middel van selecteren met de pijltjes toetsen en met F5 of F6 of + of - toets te verplaatsen als eerste boot (opstarten), sluit af en sla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

update vervolg:

Het beste kan je de computer opstarten en naar de bios gaan via de F2 of DEL of ESC toets (afhankelijk van merk), eens je in het bios bent kan je daar de boot (opstart) volgorde wijzigen.

Zet je dvd-rom als eerste boot door middel van selecteren met de pijltjes toetsen en met F5 of F6 of + of - toets te verplaatsen als eerste boot (opstarten), sluit af en sla de wijzigingen op.

Plaats de Ubuntu of Lubuntu dvd in je dvd-rom en herstart de computer.

Als de computer vraagt om op te starten vanuit de dvd rom door een toets in te drukken doe je dat en de dvd wordt gestart.

Nu kan je kiezen om te installeren of uit te proberen: kies voor Ubuntu of Lubuntu uit te proberen (niet installeren).

Op die manier word de grafische interface van Ubuntu of Lubuntu opgebouwd en kan je de computer compleet uittesten op Linux zonder vooraf te installeren.

Ben je tevreden dan kan je nog altijd via dezelfde grafische interface of via her-starten van de computer Ubuntu of Lubuntu installeren.

De minimale systeem vereisten zijn:

Minimale systeemeisen Ubuntu:

  • Processor: Pentium III, 1 Ghz
  • RAM-geheugen: 512 MB
  • Videokaart: 64 MB
  • Harde-schijfruimte: 8 GB

Minimale systeemeisen Lubuntu:

  • Processor: Pentium III, 800 Mhz
  • RAM-geheugen: 128 MB
  • Videokaart: 8 MB
  • Harde-schijfruimte: 6 GB

De minimale hardwarevereisten voor Windows XP Professional zijn:

  • Pentium-processor van 233 megahertz (MHz) of sneller (aanbevolen wordt 300 MHz)
  • Ten minste 64 megabyte (MB) RAM-geheugen (128 MB aanbevolen)
  • Ten minste 1,5 gigabyte (GB) beschikbare ruimte op de vaste schijf
  • Cd-rom- of DVD-rom-station
  • Toetsenbord en een Microsoft Mouse of een ander compatibel aanwijsapparaat
  • Videoadapter en monitor met Super VGA (800 x 600) of hogere resolutie

bronnen: Lubuntu | Ubuntu Loco Nederland en Systeemvereisten voor Windows XP-besturingssystemen

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.