Ga naar inhoud

draadloze router telenet (na installatie dig TV)verhindert SONOS digit muzieksysteem


hans67

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

Ik heb lang getwijfeld om Telenet digitale TV in huis te halen uit vrees voor netwerkproblemen. (gelezen op diverse fora)

Mijn installatie Sonos (draadloos muzieksysteem) werkte feilloos samen met mijn Time Capsule (mac) die dienst deed als draadloze Router en ook als backup.

Ik had voordien een oudere modem van Telenet (enkel modem, geen router dus) Dit alles werkte goed.

en dan...kwam Telenet Whoppa installeren : een draadloze router van Telenet was nodig en twee powerLAN om digitale TV op te starten. Mijn TC gaf onmiddellijk aan dat er een wijziging diende te gebeuren en de technicus zette hem in bridge modus. Geen probleem voor internet en TV maar wel voor mijn SONOS SYSTEEM.

Deze zoekt nl. IP adressen bij een router die via DHCP IPadressen uitdeelt...(dit deed mijn TC tot voor kort)..

poging om draadloze component van de telenet modem uit te schakelen bracht geen soelaas. De routerfunctie is niet uit te schakelen waardoor bij een poging mijn TCrouter terug op DHCP en NAS te zetten faalt : geen dubbel NASgebruik , is de boodschap. Bij telenet sturen ze hun kat : ze weten niets van instellingen bij routers van derden en een technicus opnieuw sturen zou me 85 euro kosten...en wat nu..ik vrees dat hier geen oplossing voor is. Iemand ervaring met het afstemmen van SONOS of andere gelijkaardige systemen en die router van Telenet. Momenteel veel zin om mijn oude modem terug te vragen en te bedanken voor digi TV

icon_sad.gif

opstelling

draadloze Telenet modem/router --->powerlan---->digibox---TV

--->Timecapsule in bridgemodus (via kabel) --->IMAC

--->Zonebridge (SONOS) (kabel)

aangepast door hans67
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je de lan gedeelte van Timecapsule eens geven door een screen van te maken.

Normaal gezien als je bridgemodus zet dan dient je netwerkkabel in de lan aangesloten zijn en niet in de wan.

Het heeft niks met Telenet router te maken maar 2 router kan op een netwerk maar slechts één actief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar zijn de servers van Telenet nogal traag maar na deze nacht zien ze de SONOS componenten wel als client. Het enige wat ik gisteren nog veranderd heb op mijn telenet is dat ik het IPadres van mijn TCrouter heb ingegeven bij het DMZadres. Hierdoor wordt blijkbaar binnenkomend verkeer op de Telenet wireless modem naar mijn eigen TC gestuurd. Ik heb ook de draadloze functie uitgeschakeld bij de Telenet router. Of dit nu gemaakt heeft dat er plots wel IPadressen worden uitgedeeld aan de Sonos componenten, ben ik niet zeker. In ieder geval het werkt. In mijn TC zit mijn netwerkkabel wel in de wan. Ik kan je redenering volgen maar heb ook al het tegendeel horen beweren..thx voor de tip.

Ik ga wel de draadloze functie van de Telenet router eens opnieuw activeren want ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft. Hout vasthouden en hopen dat dit binnen enkele dagen nog werkt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een typisch probleem is van meerdere apparaten die hetzelfde proberen of kunnen doen.

Ter ondersteuning van de volgende tekst even een plaatje:

1206607302.jpg

Ik lees uit je eerste bericht dat je een TimeCapsule had die ingesteld stond als Router. Waarbij de WAN poort aangesloten zat op de modem, en ik vermoed geen enkele LAN poort in gebruik.

De TimeCapsule geeft zelf DHCP en een Wifi signaal waarop je kunt verbinden.

Nu heb je van jouw provider een nieuwe router gekregen met Wifi waardoor de functie "Router" op jouw TimeCapsule overbodig is geworden. Jouw TimeCapsule is nu niet meer de schakel tussen jouw netwerk en de modem meer, maar is nu onderdeel van jouw netwerk.

Als dat het geval is (en daar ga ik vanuit), dan moeten ALLE Router functies worden uitgeschakeld op de TimeCapsule. Dit zijn onder andere: Router, DHCP, DNS en WiFi Broadcast. Ter info: Ik heb geen kennis van Apple apparaten, maar wel van netwerken!!

Jouw TimeCapsule moet nu onderdeel worden van jouw netwerk. Dit kan door de WAN poort niet meer te gebruiken, maar door een LAN poort te gebruiken. Als het goed is moet deze dan automatisch een IP-adres krijgen van jouw netwerk en kun je je TimeCapsule weer gebruiken.

Edit: Ik lees uit jouw vorige berichten dat je hem ook als 'Bridge' kunt inzetten, dan kun je de WAN poort gewoon gebruiken. De router functie wordt daarmee uitgeschakeld

Opmerkelijk

Dat jouw provider je een nieuwe Router heeft gegeven/opgestuurd vindt ik opmerkelijk want een TimeCapsule is ook eigenlijk een Router (+ "NAS"). Een provider met fatsoenlijke kennis over netwerkapparatuur had je beter een Switch opgestuurd, of had eerst gekeken naar wat je nu hebt staan en wat de mogelijke opties zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.