Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

De eerste hit op google komt naar voren met de beschrijving Digital subscriber Line Access Multiplexer op wikipedia.

Nu leek de beschrijving mij veel op CMTS, wat staat voor Cable Modem Termination System. Ik ben dus even gaan zoeken op: "DSLAM vs CMTS" op google en hier kwam de volgende citaat uit:

"A CMTS provides many of the same functions provided by the DSLAM in a DSL system."

Aangezien ik wel weet wat een CMTS is, kan ik je dus ook uitleggen waar een DSLAM voor dient.

Het is heel grof gezegd een soort switch van een internetprovider die ervoor zorgt dat jij met je xDSL (bijv. ADSL) verbinding kunt verbinden en dus internet krijgt. Dit apparaat zorgt voor de configuratie die jij van je internet provider krijgt.

Op sommige (kabel) modems zie je wel eens lampjes branden of knipperen. Tegenwoordig zijn er vaak nog maar een 5-tal lampjes, maar voorheen waren dit er wel 8 of 10. Elk lampje diende dan om te kunnen zien welke fase er is voltooid.

fase/lampje 1 was vaak een klein pakketje het netwerk opsturen (netwerk van de provider, niet thuis), en vragen om een boot-bestand

fase/lampje 2 was vaak het ontvangen van het boot-bestand en vragen om een config-bestand

fase/lampje 3 was vaak het succesvol toepassen van de configuratie (in de configuratie zit bijv dat je DHCP moet opvragen bij een server, of dat je maar 20mbit/s mag downloaden en 6mbit/s uploaden)

fase/lampje 4 was vaak dat de modem succesvol verbinding had met de provider en gegevens ontving (registratie op het netwerk)

de andere lampjes zijn activiteit in uploaden en downloaden, etc.

Wat nu precies een "DSLAM jumper" is kan ik niet precies zeggen, maar ik denk dat het is om de afstand te verlengen van het signaal van de provider tot thuis of andere gebouwen of juist om het aantal aansluitingen bij de provider te kunnen uitbreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.