Ga naar inhoud

Een 2-bay RAID systeem aansluiten op router.


MrMojoRisin

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Is het mogelijk een externe behuizing (2-bay RAID station) waarin bijvoorbeeld 2x3TB harde schijven in zitten aan te sluiten op 1 USB-poort van m'n router? Worden beide schijven zichtbaar op het netwerk?

Ik wil een Icy Box IB-RD3620SU3 aanschaffen. En aansluiten op een Asus router RT-N66U.

Ik heb deze vraag ook voorgelegd bij Asus.

Antwoord Asus:

Bedankt voor uw email.

Helaas is deze combinatie nooit door Asus getest m.a.w. wordt het voor ons zeer lastig om hierop een duidelijk antwoord te geven. Dit houdt in dat dit in feite een kwestie van proberen is.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de schijven wel zichtbaar worden op je netwerk, mits die RAID-station zelf een hardware-matige RAID heeft. Soms worden deze stations ook wel gekoppeld aan een pc en moet je software installeren om hem te kunnen gebruiken. Dit is (naar mijn weten) vaak software om een RAID-setting na te bootsen. Er is dus geen hardware wat de RAID verzorgt. Dit betekend dat het lezen en schrijven naar de schijven veel trager is. Omdat het ook nog eens over een USB-kabel moet, daarna door je router moet worden 'toegeleverd' aan je netwerk, welke (denk ik) niet geoptimaliseerd is voor SMB-shares, en dan pas kan worden uitgelezen zal dit de snelheid niet bevorderen.

Ik heb thuis zelf ook een router met een USB-aansluiting voor bijv, een USB-stick of Externe Harde schijf. De snelheid die ik daarop haal (ondanks dat dit USB3.0 is) is niet om naar huis te schrijven. Dit is voornamelijk bedoeld om als slow-storage te gebruiken voor bijv backups, maar niet om bijv. films te streamen.

Een NAS aanschaffen is denk ik het slimste, en houdt hierbij wel rekening dat goedkoop soms duurkoop kan zijn. Een goedkope NAS kan bijv. na een tijdje jouw wensen niet meer vervullen. Stel je koopt een NAS die voornamelijk alleen Shares kan leveren, maar jouw eisen en wensen komen hoger te liggen, denk bijv. aan streaming, online data-backup of bijv. een private cloud. Dan zit je met het dilemma dat een goedkopere NAS dat niet meer kan leveren. Ofwel, ben je genoodzaakt een nieuwe NAS te kopen. Ikzelf raad hierbij aan om te kijken naar een NAS welke geleverd wordt met een dynamisch OS, waar gewerkt wordt met 'packages'. Een aantal van deze merken waarvan ik weet die hiermee werken zijn: Synology en QNAP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.