Ga naar inhoud

netwerk maken


jmn

Aanbevolen berichten

Hoi,

In de bijlage een plaatje met de situatie zoals deze nu bij mij thuis is.

Laptop is wifi naar SpeedTouch. Vanaf SpeedTouch is alles bekabeld.

De 2 pc's achter de switch kunnen connecten met de printer. Op de laptop, die via wifi aan het modem hangt, lijkt de printer niet te zien. Misschien moet ik de installatie cd nog een keer draaien, maar dat hoefde bij die pc's niet.

Het enige wat ik zou willen is dat ik vanaf alle pc's + laptop kan printen en eventueel documenten van elkaar kunnen bekijken.

Kan dat met deze componenten?

Of heb ik dan een ingewikkelder router nodig?

Gr.

Johan

[ATTACH]37798[/ATTACH]

Netwerk.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker weet dat de "switch" ook echt een switch is, en geen router (die half fungeert als switch), dan moet het gewoon kunnen.

Zowel printen als bestanden van elkaar inzien.

Nu moet ik wel zeggen, dat het bestanden van elkaar inzien alleen kan als op de pc's en de laptop de map wordt gedeeld waarin de bestanden staan die uitgelezen mogen worden.

Stel dat dus 1 pc gaat fungeren als "file-server", dan moet deze pc één of meerdere mappen hebben gedeeld. Ook de rechten moeten juist worden toegewezen, etc. Op internet kun je handleidingen vinden voor het delen van mappen. Deze gaan van heel simplistisch tot heel geavanceerd.

De andere pc en de laptop kunnen dan de bestanden van die ene 'file-server' openen en bewerken, maar ook verwijderen. Zie het als een soort NAS.

Wil je eigenlijk nog veiliger zitten, dan kun je misschien beter een NAS aanschaffen wil je echt bestanden ergens centraal opslaan. Dan komt er dus op de switch nog een apparaat te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.