Ga naar inhoud

Switch en meerdere routers in 1 netwerk


Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij zijn recent met kantoren naar een nieuwe locatie verhuisd. Hierbij heb ik een telenet verbinding die binnekomt aangesloten op een switch (linksys unmanagable) die in een patchkast naar een hoop internetaansluitingen gaat. Om echter in bepaalde delen van het kantoor wifi te ontvangen heb ik hier twee D-link routers aangesloten, die zitten dus na de switch. Als ik nu een printer draadloos laat verbinden met de D-link, dan kan ik deze niet vinden met de computers die rechtstreeks op de switch zijn aangesloten. Blijkbaar te maken met verschillende subnets enz. Dit is ook het geval met mijn Sonos systeem dat rechtstreeks aangesloten is op de switch maar niet bestuurbaar is met gsm die wifi gebruikt.

Ik heb hier al een hoop over opgezocht over DHCP instellingen maar het lukt me maar niet om ze met elkaar te laten verbinden.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees, gebruik je de router en switch in een verkeerde volgorde.

Ik weet niet of telenet standaard een modem of een (modem)router levert, maar de normale volgorde van het aansluiten van netwerkapparatuur is:

modem -> router -> switch -> pc/laptop/printer

De router dient dan ook als Wifi.

Wil je een router instellen zodat je meerdere WiFi punten hebt, dan kun je een router instellen als Bridge. Dit kan op twee manieren:

1. Als de router bridge modus ondersteund, dan gebruik je deze modus (standaard staat een router op NAT-modus).

2. Gebruik NIET de WAN poort van de router, maar een LAN poort en zet de DHCP uit.

Het ziet er dan zo uit:

modem -> router (met wifi) -> switch -> router (bridge-modus of een kabel in de LAN en geen DHCP instellen)

De enige die nu nog DHCP uitgeeft is de router die direct achter de modem staat (één enkel subnet).

Als ik het ook goed lees, zijn er meerdere internetverbindingen. Dit kun je alleen oplossen door een nieuwe router aan te schaffen met meerdere WAN poorten. Deze router vervangt de router die direct achter de modem staat.

In de configuratie van die router kun je dan instellen hoe hij om moet gaan met de internetverbindingen. Moet hij ze load balancen (alles verdelen over twee), of als fail-over gebruiken (één als primair gebruiken, en de secundaire als de primaire uit valt).

De opstelling die je nu gebruikt (meerdere modems in één switch), zal denk ik maar één internet verbinding gebruiken en NOOIT één van de andere. Tenzij in de routers statisch is ingegeven welk netwerk ze moeten gebruiken. Maar dan is die switch achter de modems overbodig.

Als ik er zo even over nadenk, is de opstelling die jullie willen toepassen ongeveer dit (met twee modems):

modem 1 ---| |-- pc/laptop/printer

| ---> Router (dual WAN + Wifi) --> Switch ---|-- AccessPoint 1 (Wifi)

modem 2 ---| |-- pc/laptop/printer

Of in plaats van een AccessPoint een Wifi repeater (die hoef je dan niet aan de switch aan te sluiten). Een Wifi repeater pakt het wifi signaal uit de lucht, en versterkt het. Je hoeft dus alleen een stopcontact te hebben en nog een redelijk voldoende Wifi signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo! Ik zou wel willen aanraden om eens een IT netwerkbeheerder naar het netwerk te laten kijken mocht daar de behoefte voor zijn.

Ik heb geen idee hoe groot het netwerk is of wordt, maar het is denk ik slim om hoe dan ook over netwerkbeveiliging na te denken, zeker voor een kantoor. En over het correct instellen van alle instellingen op alle netwerkapparatuur.

Ik noem even één simpel voorbeeld:

Je hebt een draadloos gasten netwerk (openbaar, zonder wachtwoord). Als je deze hetzelfde subnet/netwerk laat uitdelen als je kantoor netwerk, heb je grote kans dat er zomaar een virus op je netwerk terecht kan komen van één van je gasten. Door van het gasten netwerk een totaal gescheiden netwerk te maken, door bijvoorbeeld een goedkope oplossing, dubbele subnets te gebruiken, dicht je je voor dat probleem al een klein beetje in. Een wat duurdere oplossing is om voor VLAN's te kiezen (Virtuele LAN's). En dan het gasten netwerk gescheiden houden door static rules in je router of switch toe te passen (dit is Layer 3 -routering- van het OSI model)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.