Ga naar inhoud

Olympus fotocamera


Stamperken

Aanbevolen berichten

Heel regelmatig zet ik foto's die ik neem over in mappen op mijn pc.

Nu zit ik met het probleem dat je fototoestel altijd automatisch dezelfde naam geeft vanaf je weer vanaf 0 foto's begint.

Probleem: als ik opnieuw foto's neem en deze in dezelfde map als de vorige wil steken zegt hij dat deze naam al bestaat...

Hoe lossen jullie zo'n probleem nu het gemakkelijkst op?

Je kan toch moeilijk foto per foto een andere naam gaan geven :embarassed:

Je krijgt wel de mogelijkheid om bv van foto 15, foto 15(1) te maken maar dan klopt de volgorde qua tijd van het nemen van je foto's niet meer.

Hoop dat jullie nog volgen...

Hebben jullie tips om het gemakkelijkst en overzichtelijk fotomappen te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat probleem heb ikzelf ook gehad en dat heb ik als volgt opgelost:

De volgorde heb je al van de eerste reeks die je hebt geplaatst op je computer door de bestandsnummer toegewezen van je camera.


  • [*=1]ik maak eerst een hoofdmap van het jaartal
    [*=1]in die map maak ik een tweede map van de maand
    [*=1]in de tweede map maak ik een nieuwe map met datum voor de eerste reeks foto's
    [*=1]in de tweede map maak ik een nieuwe map met datum voor de tweede reeks en zo verder

Op die manier heb je een mooi overzicht op je computer

voorbeeld:

  • 2014 (map)
    • 1 januari (map)
    • 2 februari (map)
    • 3 maart (map)
    • 4 april (map)
    • 5 mei (map)
    • 6 juni (map)
    • 7 juli (map)
    • 8 augustus (map)
    • 9 september (map)
    • 10 oktober (map)
      [*=1]1510 (map)

      • [*=1]1510 (foto)
        [*=1]15101 (foto)
        [*=1]15102 (foto)
        [*=1]15103 (foto)
        [*=1]15104 (foto)
        [*=1]en zo verder

      [*=1]1810 (map)


      • [*=1]1810 (foto)
        [*=1]18101 (foto)
        [*=1]18102 (foto)
        [*=1]18103 (foto)
        [*=1]en zo verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hensyr:

Lijkt me goed maar dan heb je dus eigenlijk in 1 "dagmap" dikwijls verschillende foto's van meerdere dagen zitten tenzij je alle dagen wanneer je foto's trekt je foto's opslaat?

Inderdaad, dit zou de werkwijze dan wel moeten zijn dat je telkens op de dag van schieten je die foto's in een dagmap steekt.

Wanneer je meerdere dagen na elkaar schiet heb je werk voor de boeg om die foto's te filteren op dag per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maak zelf gebruik van Download A.F.5 Rename your files af5 renamer.

dat stelt je in staat de foto's een naam te geven waarin je de datum van de opname (heet daar ModDate) in de naam kan verwerken. en daarmee kan je je doel dus bereiken zonder dat je zelf moet klooien met mapjes en gissen op welke datum de foto thuishoort. dat kan af5 allemaal voor je in bulk regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.