Ga naar inhoud

tablet: wifi / 3G / 4G ?


Vincent4451

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik sta op het punt een tablet aan te kopen maar weet niet goed wat het verschil is tussen de 3G / 4 G en Wifi die men aanbiedt en of daar dan nog abonnementen voor moeten bijgekocht worden? Er is namelijk nogal een prijsverschil tussen deze.

Even schetsen wat ik nu heb en wat ik graag zou willen...

Momenteel zit ik voor m'n telefonie bij Telenet King, ik bezit nog zo'n oudere gsm (geen smartphone) waar ik zo goed als overal op internet mee kan (is dit dan via Wifi / 3G of 4G?). Voor m'n gsmabbo betaal ik slechts 15€ / maand...

Graag wil ik buitenshuis ook online kunnen met de tablet, indien mogelijk zonder al te veel extra kosten

1. Wat neem ik dan best?

2. Moet er een abonnement aangekocht worden of geniet m'n tablet ook van het abbonement KING dat ik reeds heb?

3. Moet er in een tablet ook een SIM-kaart of dergelijke gestoken worden of moet m'n provider dit bezorgen?

Hopelijk kan iemand hier wat meer advies / info geven.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even een introductie te geven in de begrippen die je aangeeft het volgende:

3g (derde generatie) is een generatie van standaarden en technologie van mobiele telefoons, iets meer diensten als het vorige 2g (tweede generatie). Je hebt met 3g een fatsoenlijke internetverbinding qua snelheid etc. Vandaag de dag de nog steeds stabiele maar al wat verouderde standaard.

4g (vierde generatie) is een generatie van standaarden en technologie van mobiele telefoons en de opvolger van de 3g. De internetsnelheid wordt hiermee verhoogd en providers (zoals telenet) zijn nu bezig om 4g overal aan te leggen. Hiervoor moeten namelijk nieuwe antennes worden geplaatst of de oude moeten vervangen worden.

WiFi (ook wel IEEE 802.11 genoemd, maar zo noemt niemand het in de volksmond) omvat een aantal standaarden voor draadloze netwerken (draadloos internet thuis en op het werk etc.). Dit wordt vaak thuis gebruikt en zit vaak in een router ingebouwd. Kortom: draadloos internet.

Met 3g en 4g ben je afhankelijk van de telefoon provider, die kan jou aanbieden om 3g of 4g te gebruiken. Hiervoor zitten natuurlijk wel (extra) kosten aan verbonden, bijv. met een abonnement of een vast bedrag voor een X-aantal Gigabytes per maand. Voor meer informatie moet je je telefoon provider (in jouw geval telenet) raadplegen.

WiFi is het draadloos internet wat je thuis hebt, sommige hebben nog geen draadloos internet met oude routers. Sommige openbare plekken zoals restaurants, cafés, winkels, etc. bieden gratis draadloos internet aan. Je kunt dan binnen een afstand van vaak 20 tot 30 meter op internet door gebruik te maken van het internet van die openbare plek (of thuis natuurlijk).

Je geeft aan dat je onderweg ook graag online wilt zijn met de tablet, de afweging is dan. Wat wil je dan online allemaal doen, en waar wil je dat doen?

We beginnen bij de tweede vraag: Waar wil je allemaal online zijn? Dat moet je weten of je überhaupt wel een abonnement nodig hebt! Ga je alleen online waar er ook gratis WiFi is, is het zonde van je telefoon abonnement.

Als je nou OVERAL online wilt zijn, ook op plekken waar géén (gratis) draadloos internet is, dan moet je een telefoon abonnement afsluiten met internet (of alleen internet speciaal voor tablets). Dan is het nog de vraag hoeveel ga je verbruiken. Ga je alleen websites bekijken, e-mail en facebook, dan is 1GB dataverkeer MEER dan zat! Ga je nou heel veel meer doen, muziek streamen, veel youtube filmpjes bekijken, dan is meer dataverkeer toch wel handig. Maar daar kun je bij je provider waarschijnlijk betere informatie over vinden.

Let wel op wat je bij je provider afneemt! Soms kun je namelijk bovenop je huidige abonnement een soort bundel nemen voor wat extra internet en een extra sim kaart bestellen. Dat is natuurlijk goedkoper dan een compleet nieuw abonnement afsluiten!

Let ook op! Als je een nieuw abonnement afsluit waarmee je alleen internet nodig hebt, dan moet je geen abonnement afsluiten waar ook telefoon en SMS bij zit! Er zijn hiervoor alternatieve abonnementen die speciaal voor tablets zijn (alleen internet).

Ik hoop genoeg informatie! Wil je meer, gewoon vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Leroy voor uw reactie. Dus als ik het goed begrepen heb...Ik heb momenteel een King-abbo voor telefonie, etc. (15€ / maand), volgens mij zit hier 3G internet inbegrepen maar ik weet dit niet zeker (ik denk dit omdat ik werkelijk overal online kan met m'n goedkope oude gsm)?

Dit zou ik ook willen kunnen na het aankopen van een tablet (gebruik enkel voor bekijken sites, mails)

Als ik nu een tablet aankoop (vb. één die 3G ondersteund) kan ik dan (omdat ik King heb) onmiddellijk na aankoop overal op internet met de tablet (of moet er een chip- / sim-kaart aan Telenet gevraagd worden of moet er iets extra's bij Telenet aangekocht worden om naast de gsm op de tablet internet te genieten?).

Groeten,

Vincent

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de telefoon (oude gsm) zit natuurlijk een SIM kaart waarmee je kunt bellen en blijkbaar ook kunt internetten. In de tablet moet dan natuurlijk ook een SIM kaart komen waarmee je het telefoonnetwerk op kunt, 3G en/of 4G (in jouw geval alleen op te internetten). Thuis schakel je dan over naar WiFi en gaat er niets van je internetbundel af.

Ik weet niet precies wat die King versie is van Telenet, ik heb de Nederlandse provider Vodafone dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Je kunt Telenet altijd bellen om informatie te vragen, laat wel goed blijken dat je eerst alleen informatie vraagt want voor je het weet zit je aan een abonnement vast! Of je wordt elke week gebeld om een abonnement af te sluiten.

In het optimale geval wil je natuurlijk hebben dat je zo goedkoop mogelijk bent, vaak (maar nogmaals: ik weet niet of Telenet dat ook heeft) krijg je dan op één abonnement meerdere simkaarten. Je betaald dan voor die extra SIM kaart iets van €15,-aanschaf (eenmalig). Omdat de provider er dan vanuit gaat dat je ook meer gaat verbruiken zetten ze je abonnement wat hoger, dus verhoogt je abonnement met bijvoorbeeld €5,- per maand.

Nogmaals, ik weet niet of Telenet dat ook doet, vodafone en een aantal andere nederlandse providers werken zo!

Het beste is denk ik even met Telenet bellen, duidelijk aangeven dat je alle alleen informatie wil vragen, en jouw situatie uitleggen. Vaak als je er een leuk telefoongesprek van kunt maken, krijg je zelfs nog bepaalde kortingen bij. Bijvoorbeeld die aanschafprijs van die extra SIM kaart gratis, een leuk hoesje die ze opsturen of gewoon extra korting op je abonnement! Dat werkt natuurlijk niet altijd, maar ik heb het wel al meegemaakt dat je een paar euro korting krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik er trouwens over na denk, het is HEEL misschien ook mogelijk dat je je tablet eerst verbindt met je telefoon (met bijvoorbeeld bluetooth). Op je telefoon kun je dan je internet delen met bluetooth apparaten en kun je zo op je tablet, via je telefoon op internet. Je telefoon deelt het internet dan met de tablet over bluetooth.

Dat is wel de goedkoopste oplossing, maar dat is ook gelijk een risico en veel meer stappen. Is je telefoon leeg, heb je ook geen internet. En je geeft aan dat het eigenlijk wel een wat oudere telefoon is, dus ik weet ook niet of dat eigenlijk wel kan met jouw telefoon.

Voorbeeld

Ik heb bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S3 smartphone en een Samsung Tab3. Op mijn Tablet heb ik geen internet, maar ik kan mijn internet van mijn telefoon delen naar mijn tablet. Dat klinkt erg ingewikkeld maar is het niet. Die communicatie wordt ook wel Tethering genoemd (Tethering - Wikipedia ).

Schematische "tekening"

Zou je het moeten tekenen:

Telenet   ---[i]GSM netwerk[/i]--- [Telefoon]  ~~~[i]bluetooth[/i]~~~ [Tablet]
of
Telenet   ---[i]GSM netwerk[/i]--- [Telefoon]  ~~~~~[i]WiFi[/i]~~~~  [Tablet]

In het bovendste geval komt het internet van Telenet, gaat over het GSM netwerk naar jouw Telefoon. De telefoon zet een Tethering bluetooth netwerk op (~~~~) naar je Tablet. In je telefoon geef je dan wel aan dat Tethering over bluetooth aan moet staan (plaatje van instelling bluetooth Tethering op Android: http://i.stack.imgur.com/ed5pO.png)

In het onderste geval komt het internet van Telenet, gaat over het GSM netwerk naar jouw Telefoon. Op je telefoon zou je dan een WiFi hotspot kunnen aanzetten. Je tablet maakt dan verbinding met WiFi naar je telefoon (plaatje hotspot instelling op Android: http://cdn.theunlockr.com/wp-content/uploads/2013/12/Bluetooth-Tethering.png ). Het is ook een soort van tethering alleen heet het dan een hotspot ( Hotspot (wifi) - Wikipedia )

Afsluiting

Er is veel mogelijk zie je wel, het gaat er voornamelijk om denk ik. Hoeveel tijd wil je kwijt zijn in het inschakelen van tethering of je hotspot. En heb je wel altijd je telefoon bij de hand om internet te delen. De makkelijkste oplossing kost wel wat meer, maar er zijn dan direct ook een aantal risico's/problemen minder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.