Ga naar inhoud

floppy disc driver


Whisper

Aanbevolen berichten

Gewoon aansluiten op een USB poort. Zodra je dat gedaan hebt, kijk je op je monitor.

Rechtsonder zul je een melding krijgen: "Nieuwe hardware gevonden"

Een of twee seconden later verandert die melding, zoals je in onderstaand plaatje kunt zien:

542aca45eefa4-apparaat_gereed_voor_gebruik.png

Wanneer je klaar bent met die externe floppy disk reader, dan verwijder je hem op dezelfde manier als waarop je een USB stick verwijdert. Dus altijd via de knop 'Hardware veilig verwijderen':

542acad08f12b-Floppy_drive_uitwerpen.png

(Om bovenstaande afbeeldingen te maken heb ik zelf even mijn eigen externe floppy disk aangesloten. Windows installeert zelf de benodigde driver. Die hoef je dus niet op internet te gaan zoeken. Aansluiten en loskoppelen werkt echt op dezelfde manier als bij een USB stick)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedacht voor je bericht. Maar dat heb ik gedaan het is geaccepteerd. maar ik krijg steeds de opdracht om te formateren. Maar dan ben ik alles kwijt. Dat is niet de bedoeling. Ik wil de gegevens van die oude floppy's halen en op de pc zetten. Misschien weet U een antwoord.

vr. Whisper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn USB Floppy Drive ruim 11 jaar geleden gekocht en toen ook zo'n beetje voor het laatst gebruikt. Ik moest alles dus weer even uitzoeken.

Destijds kocht ik hem voor mijn vriendin. Haar oude pc, die draaide op Windows 3.1, werd afgedankt en ingeruild voor een laptop met Windows XP. Op die laptop zat geen diskette station. Zij had heel veel bestanden (gemaakt met WordPerfect 5.1) op diskettes staan, en die moesten opgeslagen worden op die nieuwe laptop.

Met behulp van deze externe USB Floppy Drive is dat toen allemaal gelukt.

Ik heb hem nu aangesloten op mijn vrij nieuwe pc, die draait op Windows 7. In de Floppy Drive heb ik een beschreven diskette gestopt.

Ik had verwacht dat ik de Floppy Drive in de Verkenner direct zou zien staan onder Computer. Hum, soms staat die daar en dan verdwijnt hij opeens weer. Of hij verschijnt daar helemaal niet.

Hoe krijg ik hem wel te zien? Daarvoor moet ik in het venster van de Verkenner in de linker kolom klikken op Computer en daarna in het rechter veld dubbelklikken op Diskettestation. Je hoort het diskettestation dan even spinnen en je ziet het diskettestation dan ook in de linker kolom van de Verkenner verschijnen:

542bbf41b8a00-Diskettestation_in_de_verkenner.PNG

De inhoud van de diskette wordt dan getoond in het rechter deel van het venster.

Jij krijgt echter het bericht dat de diskette geformatteerd moet worden. Dat lijkt erop te wijzen dat die diskette niet meer leesbaar is. Jammer, maar helaas. Soms zijn diskettes al in een slechte staat, als ze nog in de winkel liggen. En anders moet je er toch rekening mee houden dat de inhoud na 5 tot 10 jaar niet meer leesbaar is.

Van Wikipedia:

Als een diskette goed bewaard wordt, zouden de gegevens normaliter zo'n vijf tot tien jaar leesbaar moeten blijven. De praktijk was echter meestal anders. Een diskette als enige medium gebruiken om backups van belangrijke bestanden te bewaren, was dan ook uitermate onverstandig. Regelmatig waren diskettes al in slechte staat op het moment dat ze in de winkel liggen. Dit is als volgt te bevestigen: koop een paar doosjes met 10 diskettes, en formatteer ze allemaal (ook al zijn ze al geformatteerd). (Niet snelformatteren.) Regelmatig zal blijken dat er een diskette tussen zit met beschadigde sectoren. Dit geldt ook voor 'A-merk'-diskettes.

Bij mijn vriendin was destijds 1 van de 20 diskettes niet meer leesbaar. Kan gebeuren. De rest had ze nog net op tijd overgezet naar de harde schijf van haar (toen) nieuwe laptop.

Het verschijnsel van onleesbaar worden doet zich ook voor bij zelf gebrande cd's en dvd's. Je moet de inhoud van zelfgebrande cd/dvd's daarom ook regelmatig overzetten naar een nieuwe cd of dvd. Koop cd's en dvd's van een goed merk en brand op een lage snelheid. Dus zeker niet op de maximale snelheid.

Nu terug naar jouw probleem. Wanneer jij de melding krijgt dat de diskette geformatteerd moet worden, dan haal je die uit het diskettestation. Doe dat pas wanneer je het diskettestation geen geluid meer hoort maken.

Probeer daarna een andere diskette. Misschien zitten er nog diskettes tussen die wel leesbaar zijn.

Van diskettes die nog wel gelezen kunnen worden, zet je de inhoud over naar de harde schijf van je computer.

De diskettes die niet gelezen kunnen worden, houd je apart. Je zou nog kunnen proberen of je met behulp van recovery programma's de inhoud (of in ieder geval een deel van de inhoud) van die diskettes nog kunt redden.

Ik ben zelf niet goed op de hoogte van recovery programma's die goed werken met diskettes, maar daar krijg je misschien wel een reactie voor van andere forumleden.

Opmerking: als werkelijk geen enkele van je diskettes nog gelezen kan worden en jij iedere keer de melding krijgt dat de diskette geformatteerd moet worden, dan is er wat anders aan de hand. Dan zou het zo maar kunnen dat jouw nieuwe Floppy Drive niet goed werkt.

Ik heb zojuist 5 of 6 oude diskettes in mijn 11 jaar oude floppy drive gestopt en die waren allemaal nog leesbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.