Ga naar inhoud

WordPress hoe en wat


aussie

Aanbevolen berichten

Bedankt voor de reacties. Heb programma gedownload (zip uitgepakt ) ... onder welke bestand zit WordPress ? ( zie bijlage )

Uit de afbeelding die je laat zien blijkt dat het gedownload bestand nog niet uitgepakt is.

Hoe de installatie verloopt lees je in het readme bestand, ik heb het aangeduid op de afbeelding.

post-23245-1417705922,4897_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedurende dit stukje verhaal gebruik ik 2 dingen die je zult moeten downloaden om even naar Wordpress te kijken.

1. Wordpress zelf

2. USBWebserver

Voor het gemak zou ik even kijken om te beginnen met een eigen webservertje op te zetten. Dit kan heel makkelijk op je eigen pc door middel van bijvoorbeeld USBWebserver. Met deze webserver maak je op je eigen pc een tijdelijke webserver met MySql database aan. Sluit je de software dan is de webserver en de database weer weg.

Als je de USBWebserver hebt gestart (door usbwebserver.exe) te starten krijg je een scherm te zien waarin een aantal services staan. Deze moeten allemaal groen zijn, maar ik ga er vanuit dat dit geen probleem is.

Als je dan in je browser gaat naar http://localhost:8080 dan zie je de pagina van jouw USBwebserver.

Als eerst moet je even een database aanmaken

Om een database aan te maken ga je via je browser naar http://localhost:8080/phpmyadmin (of klik je in het venster van usbwebserver op phpmyadmin).

Je kunt op internet een aantal handleidingen vinden om een nieuwe database aan te maken in phpmyadmin, bijvoorbeeld via DEZE handleiding (je hoeft niet perse een nieuwe gebruiker aan te maken!! Alleen de eerste 3 plaatjes)

De gebruikersnaam en wachtwoord op in te loggen in je database staan als het goed is op deze pagina weergegeven (standaard is het volgens mij: gebruikersnaam=root en wachtwoord=usbw)

Noem de database bijvoorbeeld: wordpress. of geef het een andere pakkende naam bijvoorbeeld pchelpforum.

Je hoeft niets anders hier te doen. De tabellen worden aangemaakt door Wordpress!

Nu komt het leuke.

Bij het usbwebserver.exe heb je een mapje root. In dit mapje zitten een 2-tal bestanden en 1 mapje. Maak hier een nieuw mapje in aan genaamd wordpress.

Download nu wordpress (via de link hierboven) en pak alle bestanden uit in het mapje wordpress in de map root van USBWebserver.

Zorg er wel voor dat je niet de volgende mappenstructuur krijgt: usbwebserver/root/wordpress/wordpress/[bestanden van wordpress]. Let dan met name op dat wordpress geen 2 mapjes zijn, maar dat het gewoon usbwebserver/root/wordpress/[bestanden van wordpress] is.

Nu zijn de bestanden van wordpress in de root van USBWebserver geplaatst, en nu kun je wordpress installeren.

Ga via de browser naar http://localhost:8080/wordpress

Je krijgt nu een installatie van wordpress te zien. Op het moment dat er gevraagd word naar een database, vul je de volgende gegevens in (het kan wat afwijken):

host = localhost

user = [database gebruikersnaam] (standaard is dat root voor UsbWebserver)

pass = [database wachtwoord] (standaard is dat usbw voor UsbWebserver)

database = [wat je in stap 1 in PhpMyAdmin hebt aangemaakt]

Volg de hele installatie en je hebt een nieuwe Wordpress Installatie gemaakt!

Je krijgt van de installatie een korte samenvatting hoe je moet inloggen, en je kunt dan als het goed is via de link: http://localhost:8080/wordpress/wp_admin.php inloggen in je beheerspaneel.

De rest kun je bekijken via de kleine wordpress handleiding van wordpress of gedurende je cursus.

Ter info: de kleine wordpress handleiding is wat verouderd, maar het principe is hetzelfde

Meer kennis over wordpress doe je op door te zoeken, veel te zoeken. Tijdens je cursus zou ik ook even vragen hoe diep het lesmateriaal gaat. Gaat het om de basis van een wordpress pagina maken, of word er ook echt ingegaan op het gebruik van plugins, geavanceerde menuitems, etc. en misschien wel custom post types?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor uw uitgebreide uitleg.

Hieronder een overzicht van de cursus;

  • Een aantal begrippen: HTML, CSS, PHP, CMS, …
  • Wordpress installeren
  • De werkomgeving van Wordpress
  • Een website definiëren
  • Webpagina's maken
  • Een navigatiebalk maken
  • Foto, audio en video toevoegen aan webpagina's
  • Gebruikers beheren voor de website
  • Berichten en reacties van gebruikers en bezoekers beheren
  • Werken met thema's voor de layout van de pagina's
  • Een website online zetten
  • Werken met widgets
  • Werken met plugins

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als je het bovenstaande hebt gedaan uit mijn vorig bericht en je gaat er wat mee spelen, dan heb je de onderstaande dik-gedrukte onderdelen eigenlijk al gedaan.

  • Een aantal begrippen: HTML, CSS, PHP, CMS, …
  • Wordpress installeren
  • De werkomgeving van Wordpress
  • Een website definiëren
  • Webpagina's maken
  • Een navigatiebalk maken
  • Foto, audio en video toevoegen aan webpagina's
  • Gebruikers beheren voor de website
  • Berichten en reacties van gebruikers en bezoekers beheren
  • Werken met thema's voor de layout van de pagina's
  • Een website online zetten
  • Werken met widgets
  • Werken met plugins

En zo te zien gaan ze je wel een beetje uitleg geven over PHP (waarmee je custom post_types kunt maken). Ik weet alleen niet of ze het gaan hebben óver custom post_types. Omdat het misschien net iets TE lastig gaat zijn in het begin.

Voor de rest lijkt het me een leuke cursus. Je zal er genoeg over leren, alleen zal het wel binnen de grenzen zijn van wordpress zelf. Het leuke eraan is om juist die grenzen op te zoeken en dingen te misbruiken voor bepaalde doeleinden.

Bijvoorbeeld een menu met menuitems misbruiken om een lijst met sponsoren te maken. Of misbruik maken van de categorieën (taxonomieën) om attributen van bijv. een hotel aan te geven, etc. etc.

Maar ik denk dat de cursus een goede basis bied om -als je het leuk lijkt- die grenzen op te zoeken.

Een leuke toegevoegde waarde van wordpress is bijvoorbeeld het gebruik van multi-hosting. Hiermee heb je 1 wordpress installatie, maar meerdere websites. Bijv. die van jezelf en die van klanten. Normaal zou je dan voor elke klant een nieuwe wordpress installatie moeten uitvoeren, maar wordpress heeft daar zijn eigen multi-hosting "module" voor gemaakt. Maar dat gaat wel wat ver voor de cursus denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.