Ga naar inhoud

Backup in Windows 7 - schijfimage


Emperor

Aanbevolen berichten

Ik was op zoek naar een handige manier om backups te maken van mijn pc.

Ik heb een extern HDD, en laat ze via de ingebouwde tool in Windows 7 daar op plaatsen.

Maar ik heb nog enkele vragen:

- Blijkbaar zou dat een sowieso een incrementele backup zijn? Klopt dat?

- Er is een mogelijkheid om een schijfimage aan te maken. Die staat aangevinkt. Daarmee kan je blijkbaar zelfs je Windows, Office en andere programma's terugzetten als je pc crasht en niet alleen je documenten. Maar hoef ik die image steeds opnieuw te maken? Of maak ik beter een tweede regel aan (een nieuw gedefinieerde backup met bv. enkel de mappen 'Mijn Documenten' en 'Mijn muziek' om te backuppen?) Kan de image die ik bij de oorspronkelijke volledige backup daar dan nog voor dienen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Thx

Emperor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Emperor,

Neem de volgende handleiding eens door over het maken van een systeemkopie, dit is een image van je complete C-schijf van het moment dat je de systeemkopie maakt met alle programma's die op dat moment geïnstalleerd zijn.

http://www.pc-helpforum.be/f278/hoe-maak-ik-een-volledige-backup-27203/.

Zelf zorg ik er steeds voor dat men documenten, foto's, muziek en alle belangrijke bestanden zich nooit op de C-schijf of systeemschijf bevinden.

Ik zorg er voor dat deze mappen en de documenten minstens op een andere partitie staan en liefst nog op een andere fysieke harde schijf.

Zo maak ik steeds bij een nieuwe installatie een systeemkopie als ik Windows en alle benodigde drivers heb geïnstalleerd geactiveerd en alles naar behoren werkt.

Hierna installeer ik alle programma's te beginnen met een antivirus programma, updates, Office, en alle andere programma's die ik verder nog gebruik.

Dan maak ik wederom een twee systeemkopie. Dat zijn de enige systeem-kopieën die ik maak.

Als je vaak van software wisselt kun je wel iedere keer bij het maken van een back-up ervoor kiezen om een systeemkopie mee te nemen, dat is een persoonlijke keuze.

Daar ik alle documenten op een andere partitie of fysieke HD heb staan, kopieer ik eens om de zoveel tijd alle documenten naar een externe HD of via het netwerk naar een server. De tijd die tussen het kopiëren van de documenten zit kun je zelf bepalen of je kunt gebruik maken van de in Windows ingebouwde back-up van bestanden maar dan dien je wel te zorgen dat je externe HD op het moment dat de back-up is ingesteld aangesloten en aan staat.

http://www.pc-helpforum.be/f278/hoe-maak-ik-enkel-een-kopie-27204/.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Dasle voor de info.

Ik heb de info via beide linkjes doorgenomen.

Ondertussen (na een hele nm en nacht draaien), is de backup voltooid.

Op mijn externe HDD staan nu 2 zaken (buiten enkele bestanden die ik er al op plaatste):

- Een Bestandsmap met een icoontje van een soort HDD met een cd en een pijl. Die map/dat bestand heeft de naam van mijn pc gekregen. Het is 207 GB groot.

- Een bestandsmap WindowsImageBackup, zoals ook vermeld in een van de genoemde handleidingen. Deze is 244 GB groot.

De C + D-partitie van mijn pc zijn samen voor 242GB + 15,6GB gevuld. Kunnen bovengenoemde groottes dan kloppen?

Begrijp ik het goed dat ik WindowsImageBackup nodig heb om een systeemherstel uit te voeren?

Was dan de eigenlijke backup die mijn pc-naam meekreeg (niet de image), niet nodig?

Wat in het vervolg? Het is een tijdrovend proces om de image te maken. Dus dat zou ik om de twee maanden of zo doen. Zoals je aangeeft, is het installeren van nieuwe software daarbij de graadmeter.

Kan ik dan bij de backup zelf enkel de mappen "Mijn documenten" bv. kiezen?

Stel dat ik een crash heb: dan gebruik ik (zoals in een van de handleidingen op dit forum) het WindowsImageBackup om alles terug te zetten. Kan ik dan daarna nog de laatste versie van de gedeeltelijke backups die ik bv. wekelijks maak terugplaatsen?

En hoe zit het met deze backup-bestanden: Maakt Win7 telkens een volledige nieuwe backup van de aangeduide mappen (bv. Mijn Documenten)? Of maakt hij er een kleintje met enkel de wijzigingen t.o.v. vorige keer (incrementeel), zodat ik alle gemaakte backups uit het verleden moet bijhouden? Of mag ik de vorige backup wissen?

(Ik denk dat dat mijn vragen zijn :D)

Grtz

Emperor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal antwoorden op je vragen waar ik een beetje verstand van heb.

De map WindowsImageBackup wordt aangemaakt (op je externe harde schijf) als je Windows een systeemkopie van je harde schijf laat maken. Stel dat je pc slecht functioneert, en je wil die volledige backup terugzetten. Dan is het voldoende om tijdens het opstarten van de pc constant op F8 te drukken, totdat je zo'n zwart scherm krijgt met opties zoals "Veilige modus", enz...

Op dat zwarte scherm staat ook helemaal bovenaan "Uw computer herstellen". Klik daarop. Daarna worden er een hele boel zaken geladen. Daarna kies je voor "Windows systeemkopie terugzetten" uit die lijst. Windows gaat nu op zoek naar de systeemkopie. Hij raadpleegt ook uw externe harde schijf. Als hij een map WindowsImageBackup tegenkomt, weet hij dat daarin de systeemkopie zit en zal het terugzetten van de kopie automatisch beginnen.

Je mag nooit de map WindowsImageBackup van plaats verwisselen (die moet altijd in de hoofddirectory van je externe harde schijf staan). "Binnenin" de map WindowsImageBackup is er een submap met de naam van je pc, en binnenin die map is er weer een submap waar de backup staat. Maar je mag daar niets aan veranderen. Ook de submap waar de naam van je pc staat, moet je laten staan, anders kan Windows de backup niet meer vinden bij het terugzetten. De eigenlijke backup ziet er als volgt uit "Backup 2012-..-... ... "

Nogmaals: je mag NIETS in de map WindowsImageBackup verwijderen! Ook niet de map met de naam van je computer. Gewoon WindowsImageBackup laten staan.

Als je backup 207 GB groot is, wil dit zeggen dat je harde schijf erg vol

staat. Minstens 250 GB, want bij een backup wordt er altijd een beetje gecomprimeerd. (dingen 'samengedrukt'). Windows werkt ook trager naarmate er meer info op een schijf staat.

Ik zou niet over de 100 GB gaan, tenzij je pc een bedrijfspc is waar heel veel data op moet staan.

De backup in Windows werkt ook incrementeel. Als je nu een systeembackup maakt, en je verandert of installeert geen software, dan zal de "tweede" backup binnen enkele seconden gemaakt zijn (ook al vraagt Windows om de bestaande backup te overschrijven).

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie Kurtt

Ik begrijp dat ik de image moet laten staan en niets aan de structuur mag veranderen.

Ik heb ondertussen eens een nieuwe backup laten maken van mijn documenten, en die is slechts een paar MB groot. Heb erin gebladerd en die bevat enkel wijzigingen die na mijn vorige (volledige) backup zijn gemaakt. Dat is dus idd incrementeel.

Maar wat ik bedoelde was: is het ok dat ik slechts om de bv. 2mnd een image maak, en elke week een backup van 'mijn documenten'? (Uiteraard met de consequentie dat nieuwe software die na de image geïnstalleerd is, bij een herinstallatie niet zal teruggeplaatst worden.)

De gewijzigde info in 'Mijn documenten' wordt niet bijgewerkt in de image, maar wel in de "gewone" backup (aparte bestandsmap, die NIET in de map WIndowsImageBackup staat). Kan ik na een systeemherstel met de WindowsImageBackup, zoals je beschreef, dan nog de aparte backup van "Mijn documenten" mee terugplaatsen, eventueel met een extra handeling na het systeemherstel eerst uitgevoerd te hebben?

En weet je of er rekening gehouden wordt met verwijderde bestanden? Die blijven precies in de vorige backup staan. Of is er ergens een soort logje dat Windows zelf maakt in de nieuwe backup, waardoor dat bestand later bij een herstel niet meer teruggeplaatst wordt?

Ps: mijn HDD van mijn pc is voor C 279GB groot (242GB gebruikt) en voor D 18,3GB groot (15,6GB gebruikt). Begrijp ik je goed dat je dat teveel vindt? Dan zou ik een deel van mijn bestanden op een externe HDD moeten plaatsen? Dan moet ik die ook backuppen toch (nog tweede externe HDD kopen dus?)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik spijtig genoeg enkel de backup functie van Windows om een systeemkopie te maken. Ik plaats mijn documenten, enz... op een afzonderlijke externe harde schijf. Daarvan maak ik handmatig een backup. Windows heeft ook een functie om afzonderlijk van bestanden een backup te maken. Hoe dit precies werkt, weet ik spijtig genoeg niet omdat ik die functie niet gebruik. Misschien weten de andere leden hier meer over?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.