Ga naar inhoud

oa wil Windows Vista wil niet meer opstarten


TheoW

Aanbevolen berichten

Hallo mensen. Ik ben nieuw hier en heb een computerprobleem. Heb al naar een helpdesk gebeld maar die heeft nog niet teruggebeld. Misschien is deze weg ook wel beter… En ik wil eerst nog zeggen dat ik wel iets van computers weet maar toch vrij beperkt ben.

Het probleem is als volgt:

Gisteren begon mijn pc, die draait op Windows vista home premium, te bevriezen kort nadat ik hem had aangezet. Dus uitgedaan en opnieuw opgestart en er gebeurde weer hetzelfde. Toen heb ik heb ik via de veilige modus de pc opgestart en dat ging prima. Heb vanuit daar toen de registery op fouten gescanned en de eventuele fouten laten herstellen. En heb de opdracht geven, bij het opstarten, de harde schijf op fouten te laten onderzoeken en eventueel te laten herstellen. Er werden geen fouten gevonden. Maar hierna kon ik na het opstarten ook niet meer in de veilige mode komen. Het proces liep steeds vast. Heb verschillende dingen geprobeerd maar moest de pc steeds weer uitzetten. En via resetknop lukte het al helemaal niet meer om terug op te starten. De pc werd daarna stil. Dus vijf seconden de aan-en-uitknop indrukt om hem uit te doen en daarna weer te starten. Tijdens het opstarten kreeg ik het volgende boven in beeld: Kan Windows niet opstarten. Plaats installatie schijf. Taal instellen. Herstellen. Dit lukte allemaal niet. Ik weet ook niet goed hoe je dit precies moet doen. Ik heb de Windows schijf er ingedaan maar er gebeurde niks. De pc waar ik nu mee werk, en die uit de vorige eeuw stamt, geeft de melding ‘plaats cd in de houder’. Of te wel hij herkent hem niet als cd. Zou er ook iets met de cd aan de hand zijn vraag ik mij af. Hij is maar een keer gebruikt, bij het installeren, en daarna nooit weer.

Steeds wanneer ik de pc uit en aan gedaan heb liep de poging de pc op te starten in de veilige mode vast bij de zin:

geladen:\windows\system32\drivers\crcdisk.sys

Dus wat eerst nog wel lukte lukte nu ook niet meer.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op? Moet ik de c-schijf opnieuw installeren? En kan dat met behoud van gegevens en met behoud van de d-schijf? Ik kan er nog bij zeggen dat de pc vaak, maar niet constant, een brommend geluid maakte tijdens het bovengenoemde. Maar dat doet hij wel vaker en dat houdt soms ook tijden weer op. En een tijdje terug stopte het opstartproces ook wel eens waarna ik dan de resetknop indrukte waarna het dan weer oké was.

Dit is mijn probleem. Ik hoop dat er iemand hier een oplossing weet…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Probeer eens een herstelpunt terug te zetten met een herstel cd.

Alle info samen met een download link voor een herstel cd vind je hier(klik erop)

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Hier moet ik eens goed voor gaan zitten. Er zijn blijkbaar verschillende manieren dit probleem aan te pakken. In iedergeval lijkt het je dus dat het een sofware probleem is. Voordat ik daadwerkelijk met de in mijn ogen juiste oplossing los ga zullen er nog wel enkele vragen opkomen die ik dan eerst zal stellen. In iedergeval bedankt tot zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan houd ons maar op de hoogte en als je vragen hebt stel ze gerust :top:

Bedankt! Vragen heb ik zeker. Als je zoiets doet moet je goed weten wat je doet. Maar laat ik om te beginnen zeggen dat ik vanmiddag iemand sprak die iemand kent die tegen een kleine vergoeding computerproblemen goed oplossen kan. Misschien is dat toch de kortste klap… Dat hangt ook een beetje van de antwoorden op de vragen die ik nu stel af.

Deze Herstelschijf windows Vista 32-bit moet ik dus downloaden. Dit moet op een ander zijn computer gebeuren. Ik heb effe gekeken en het is volgens mij ingepakt. Mijn vraag is nu of het in ingepakte of uitgepakte vorm op de cd moet worden gebrand. Uitgepakt lijkt me het meest logisch...

Belangrijk!!

De systeemherstelschijf kan niet gebruikt worden om het besturingssysteem opnieuw te installeren. Enkel kan men een systeemkopie terugzetten van het besturingssysteem in de toestand zoals de pc verkeerde op het moment dat de systeemkopie is aangemaakt. Alle software en instellingen die na het maken van een systeemkopie zijn doorgevoerd gaan uiteraard verloren!!

Het liefst houd ik alle instellingen natuurlijk. Als ik het goed heb dan heeft het gebeuren op de c-schijf geen invloed op de d-schijf. Die blijft gewoon staan en gebeurt niets mee. Klopt dat?

Voor het gebruik van de systeemherstelschijf dient men te zorgen dat het systeem opstart van het cd/dvd-rom-station. Daarom moet men het cd/dvd-rom-station in het BIOS van de computer instellen als first boot device. Leg de systeemherstelschijf in het cd/dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.

Als de computer start van de systeemherstelschijf verschijnt de volgende melding in beeld.

Ik heb zelf de originele Windows Vista CD. Is die hier, als hij goed is, via bovengenoemde weg, niet voor te gebruiken? Ik zou denken dat daar alles op moet staan wat ik nodig heb voor Windows Vista…

Klik op de gewenste versie van de herstelschijf en kies om het bestand op te slaan. Het gedownloade .ISO bestand kan op een cd gebrand worden met ImgBurn welke men hier kan downloaden. Een ander prima programma voor het branden van de .ISO is CDBurnerXP, een handleiding vind men hier evenals de downloadlocatie. Openen we na het maken van onze systeemherstelschijf deze in de verkenner zien we de volgende mappen en bestanden structuur op de herstelschijf staan.

Wordt er met ISO-bestand gewoon de systeemherstelschijf bedoeld? En moet het perse gebrand zijn op de genoemde branders?

Als ik het goed begrepen heb kun je met de systeemherstelschijf (ook) opstartherstel uitvoeren. Zo behoudt je je gegevens ed. Als het gelukt is het opstarten te herstellen dan moet het lijkt me ook weer mogelijk zijn om vanuit Windows zelf het systeem te herstellen. Ook dan behouden je je gegevens.

Systeemherstel maakt wekelijks herstelpunten aan. Daarnaast worden herstelpunten aangemaakt voordat belangrijke systeemgebeurtenissen worden uitgevoerd, zoals deinstallatie van een programma of een stuurprogramma voor een apparaat. U kunt daarnaast ook handmatig herstelpunten aanmaken.

Ik geloof dat ik vergeten ben zelf een herstelpunt te maken, dat zou altijd nog eens, maar ik lees hierboven dat de PC dat zelf dus ook al doet.

Dit zijn zo een paar van de vragen die ik eerst heb. Ik heb liever dat een ander dit voor me oplost maar het is ook een uitdaging om het probleem zelf op te kunnen lossen. Veel hangt af van de antwoorden op mijn vragen. Ik ga sowieso voordat ik wat dan ook onderneem eerst nog kijken op het probleem er nog is. Wie weet start ie nu wel op. Ik schreef eerder al dat een paar weken geleden het ook zomaar ineens voorkwam dat de pc hangen bleef tijdens het opstarten. Na gereset te hebben was alles weer goed. En ook al is het maar eén keer dan kan ik vanuit de veilige modus ook systeemherstel uitvoeren lijkt me.

En dan heb ik op het internet ook nog mogelijkheden f 10 of f 11gevonden die je tijdens het opstarten in moet drukken. Of de f 10 en f 11 in combinatie met alt. Maar wat ik hier mee kan is mij niet helemaal duidelijk. Maar dit zou een weg naar een oplossing kunnen zijn.

In iedergeval BVD voor het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Herstelschijf windows Vista 32-bit moet ik dus downloaden.

Als je beschikt over een installatie DVD van Windows Vista hoef je deze herstel cd niet te downloaden, je kan het ook met de installatie dvd uitvoeren.

Als je eerst opstartherstel succesvol kunt uitvoeren kun je nadien misschien een herstelpunt terugzetten vanuit de Windows omgeving.

Het liefst houd ik alle instellingen natuurlijk. Als ik het goed heb dan heeft het gebeuren op de c-schijf geen invloed op de d-schijf.

Als je systeemherstel uitvoert word je pc hersteld naar een toestand op het moment dat je herstelpunt is aangemaakt, het heeft geen invloed op je andere stations.

Systeemherstel wijzigt Windows systeembestanden, programma's en registerinstellingen. Daarnaast worden er mogelijk ook scripts, batchbestanden en andere typen uitvoerbare bestanden gewijzigd die onder een willekeurig gebruikersaccount op uw computer zijn gemaakt.

Gaat het hier om een zelf samengestelde pc of een merk pc zoals Acer, HP enz... want dat is belangrijk als je het over de diverse FXX toetsen hebt.

Hoe heb je het register gescand op fouten in veilige modus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je het register gescand op fouten in veilige modus?

Het is ongeveer zo gegaan. Ik weet niet meer precies maar de pc begon te haperen. Ik vond het wat verdachts… Voordat de werkelijke klacht optrad was er al iets vaags. Ik heb toen met CleanDisk de cookies ed verwijderd en dat lukte. Toen ik het register wou laten onderzoeken op fouten om die dan tevens te herstellen bevroor het systeem. Het deed niets meer. Ik kreeg duizenden bevroren raampjes op mijn scherm. Heb de pc toen opnieuw gestart waarna hetzelfde gebeurde. Toen nogmaals opgestart en ben meteen gaan virusscannen, wat, tot mijn blijdschap, dus lukte. Geen virussen aangetroffen! Maar meteen hierna bevroor het allemaal weer en toen ben ik na opnieuw opgestart te zijn via de veilige modus de pc binnen gegaan. Zoals ik eerder schreef lukte dat toen prima. En vanuit daar heb ik het register op fouten gescand en die laten repareren. Dit was ik van plan te doen gelijk na het verwijderen van de cookies. En toen ben ik er weer uitgegaan, misschien door te resetten, dat weet ik niet meer, maar vanaf toen kwam ik ook via de veilige mode de pc niet meer binnen. Het opstarten stokte steeds, na de zin: geladen:\windows\system32\drivers\crcdisk.sys

Gaat het hier om een zelf samengestelde pc of een merk pc zoals Acer, HP enz... want dat is belangrijk als je het over de diverse FXX toetsen hebt.

Mijn pc is van het merk Norrod. Het is min of meer een samengestelde pc geloof ik. Vrienden hebben mij bepaalde dingen geadviseerd en die heb ik bij de aankoop naar voren gebracht. Maar ik stel verder geen aparte eisen aan de pc. Ik gebruik de pc voor gemiddeld dezelfde zaken als de gemiddelde pc-gebruiker.

Even los van jouw komende reactie. Moet mijn plan nu zijn dat ik in de bios het cd/dvd-rom-station instel als first boot device? Om van daaruit met de Vista-cd verder te werken? Mijn pc gaf eerder al deze opmerking met aanbeveling: Kan Windows niet opstarten. Plaats installatie schijf. Taal instellen. Herstellen. Mijn vraag is of dat via de weg van de bios moet. Ik wil nog wel even benadrukken dat het probleem niet begon als een opstartprobleem. Daar draaide het op uit, dat kwam erbij. Ik weet niet dit iets uitmaakt.

aangepast door TheoW
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dient je pc idd zo in te stellen in het BIOS dat de pc als eerst vanaf een cd/dvd wil starten.

Dus je cd/dvd-rom als first boot device.

Als je pc opstart vanaf de installatie dvd dien je de taal, land en toetsenbordindeling aan te geven die je gebruikt.

Als je op volgende klikt verschijnt een ander venster en daar klik je op Uw computer herstellen.

Als eerst zou ik opstartherstel proberen, mocht je hierna terug in Windows kunnen geraken kun je een systeemherstel uitvoeren vanuit Windows.

Mocht dit helaas niet meer lukken kun je een systeemherstel uitvoeren vanaf de installatie dvd.

Mogelijk heeft de kuisbeurt essentiële systeembestanden, registersleutels beschadigd of verwijderd.

Dat is nadien moeilijk te beoordelen:hmmmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dient je pc idd zo in te stellen in het BIOS dat de pc als eerst vanaf een cd/dvd wil starten.

Dus je cd/dvd-rom als first boot device.

Dit wijst zich vanzelf? Ik ben wel eens vaker in de BIOS geweest maar heb er nooit taken uitgevoerd.

Mijn grootste prestatie op pc gebied is dat ik, nadat de c-schijf te weinig ruimte kreeg, het groter gemaakt heb. Als je dat zo noemen mag meer gecompartiementeerd heb. Ik begon om 17.00 u en dacht na een kwartier klaar te zijn. Het ging erg voorspoedig! Maar om een lang verhaal kort te maken het werd uiteindelijk 23.00u ’s avonds! Maar het is wel gelukt! Het enige wat ik gedaan heb is de aanwijzingen die ik op internet vond volgen. Ik zit nu dus weer in zo’n situatie met dit verschil dat nadat dat ik de computer die ik nu gebruik ontkoppeld heb en de andere weer aansluit ik dan geen internet meer heb waar ik instructies van kan krijgen. Dus ik moet exact van te voren weten wat mij te wachten staat, welke problemen ik tegen kan komen. Er zijn dingen die heel simpel, en duidelijk, zijn voor degene die het weet. Maar wie het niet weet, en niet begrijpt, doet het spul nog verder de soep indraaien. Maar zo ik er over denk durf ik het wel aan en ga het morgen proberen! Als er nog iets is wat ik zou moeten weten dan hoor ik het graag!

In iedergeval bedankt voor je antwoord! Ik geloof er wel in!

aangepast door TheoW
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.