Ga naar inhoud

Oude nVidia drivers verwijderen


Kurtt

Aanbevolen berichten

Ik heb besloten om alles te herstellen naar fabrieksinstellingen via de meegeleverde DVD. Eén probleem echter, die "voorgebakken" Ghost-image van de fabrikant is niet voorzien op mijn nieuwe grafische kaart die ik er enkele dagen geleden heb ingestoken. Met als gevolg dat al mijn drivers herkend worden, behalve die van mijn grafische kaart omdat ik dat hardware onderdeel vervangen heb. Eerst zat er een NVidia kaart in (toen ik de pc dus kocht in de winkel, en die fabrieksinstellingen zijn ook op die grafische kaart gebaseerd, vandaar een foutmelding nadat de fabrieksinstellingen hersteld zijn.

De NIEUWE grafische kaart die er nu insteekt is een Sapphire HD 4770. Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch

Deze heb ik hier gekocht:

Driezen Computers (4de uit het rijtje).

Ik heb volgende drivers gebruikt om deze nieuwe kaart te installeren (is dat juist?):

Ik ben naar de website van amd gegaan (amd.com)

Component Category: graphics

Operating System: Vista 32 bit

Product Line: Radeon

Product Model: Radeon HD 4xxx Series PCIe

En dan op "View results" geklikt, en dan die driver geinstalleerd.

De inhoud van die driver was:

(Package includes: Display driver, ATI WDM Integrated driver, Catalyst control Center) Het was één bestand van ongeveer 50 MB. Dat alles van dat type installeert

Dus dat is goed... Ik start op, en inderdaad alles staat nu juist bij Apparaatbeheer, grafische kaart wordt perfect herkend nu HD 4770.

Eén probleem nog, tijdens het opstarten krijg ik nog altijd een vervelende melding dat er een probleem is, en dat Windows een oplossing voor het probleem heeft gevonden. Windows stuurt me dan door naar een Nvidia site. Er staan nog oude Nvidia drivers op.

Nu ga ik proberen om de Nvidia drivers "op te kuisen" op mijn systeem zodat ik geen vervelende meldingen krijg tijdens het opstarten hiervan dat er problemen zijn met die driver. Ik gebruik het programma "Driver Sweeper" om mijn Nvidia drivers op te kuisen.

Guru3D - Driver Sweeper (Setup) download from Guru3D.com

In dat programma krijg ik de keuze welke drivers ik wil "opruimen" op mijn harde schijf:

ATI - Display

Creative - Sound

Microsoft - Mouse

Nvidia - Chipset

Nvidia - Display

Nvidia - PhysX

Realtek - Sound

Moet ik hier nu alle 3 aanklikken, dus Nvidia-Chipset, Nvidia-Display, en Nvidia PhysX? Verwijder ik dan niet per ongeluk andere chipsets? Dus mag ik ze hier alle 3 van Nvidia aankruisen?

Chipset grafische kaart of toch niets te maken met chipset processor?

Dus opruimen met dat programma en nadien de driver van amd installeren?

In bijlage: Everest - overzicht van mijn systeem

Report.txt

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Ik heb mijn Everest logje erbij gedaan. (zie hierboven in mijn originele bericht)

Dus "Nvidia - PhysX" mag ik zeker ook laten opkuisen? Is er een vervanger in dat ATI pakket (amd.com waarover ik het had) ?

Is het veiliger om alleen Nvidia-Display op te kuisen ? Of mag ik Nvidia-PhysX ook perfect opkuisen met het programma?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bestand nvcpl.dll blijft wel staan in c:\windows\system32, dus bij die opruiming wordt het niet verwijderd.

Ook in msconfig /opstarten blijft het staan (nvcpl.dll), vinkje weggedaan bij nvcpl.dll in msconfig en geen error meer tijdens opstarten. Is dat een veilige methode?

Handmatig is het bestand ook niet te verwijderen, zelfs niet in veilige modus. Waarschijnlijk heeft het opruimprogramma ervoor gezorgd dat het niet meer bereikbaar is, maar het staat nog steeds in system32 dir... ook nog in msconfig /opstarten:

nvcpldaemon

nvmediacenter

nvsvc

Ben er binnen een halfuurtje weer.... tot gauw.

---------- Post toegevoegd om 17:41 ---------- Vorige post was om 17:32 ----------

UPDATE:

de vermeldingen blijven staan in msconfig

nvcpldaemon

nvmediacenter

nvsvc

als ik er in msconfig een vinkje voor zet, en dan herstart, dan vind hij geen van de 3, dus het programma driver sweeper heeft zijn werk goed gedaan, maar als ik dan in verkenner zie naar system32 blijken nog steeds die bestanden te bestaan, alleen ik heb er geen toegang in (u bent niet gemachtigd ...), zelfs als user account control volledig uitzet, zegt hij dat, en ook in veilige modus

als ik gewoon de vinkjes verwijder voor:

nvcpldaemon

nvmediacenter

nvsvc

en dan opstart, dan krijg ik geen enkele foutmelding. Mag ik dit zo oplossen?

Ik gebruik geen CCleaner meer, want ik heb daar zeer slechte ervaringen mee (smijt dingen weg die niet weg mogen).

Dus on-aangevinkt in msconfig, is dat een oplossing? Gaat dat in de toekomst problemen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vermeldingen komen niet meer voor in msconfig bij opstarten, dus het opkuisprogramma heeft toch zijn werk goed gedaan.

Hartelijk dank, Stegisoft.

Hoe moet ik bedankjes uitdelen? Op welke knop drukken? Ik wil u er zeker een geven.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.