Ga naar inhoud

PC Formatteren


hannibal

Aanbevolen berichten

Hallo geachte forumers,

Ik sta op het punt om mijn PC eens te formatteren, maar het is alweer een tijdje geleden en ik twijfel aan een aantal zaken.

1)Ik zit met 2 partities C en D, beiden +-150 GB. Ik gebruik eigenlijk alleen maar die C-partitie, omdat die groot genoeg is.

Maar als je formatteert, worden dan beide partities geform. of 1 van de 2, of kan je kiezen?

Het lijkt mij dan best om ze beiden te formatteren. Moet je dan ook op beide windows installeren of gaat dat automatisch?

2)Bovendien merk ik dat er op de D-partitie een folder "documents en settings" staat die gelinkt is naar "mijn documenten" op de C.

Ik vraag mij ten 1e af waarom en welk nut dat heeft, aangezien ik daardoor ongeveer 100 GB "dubbel" heb.

Kan het kwaad om, als je de D-partitie geformatteerd hebt, om die volledig leeg te laten? Dus ook zonder "documents and settings".

Misschien nog even opmerken dat ik die partities niet zelf ingesteld heb, maar dat de PC zo uit de winkel kwam, vandaar mijn twijfels.

Hartelijk dank alvast,

Met vriendelijke groeten,

Hannibal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

1) Je kan kiezen welke partitie je wil formatteren, de Windows hoeft je maar op 1 schijf/partitie te installeren. De rest is gewoon een lege partitie. Hier kan je dan later nog van beslissen wat je er mee doet, vb: je documenten er op zetten ofzo.

2) Het kan zeker geen kwaad om de D-partitie leeg te maken en leeg te maken

Hier is nog een handleiding hoe je Windows XP moet installeren: http://www.pc-helpforum.be/f206/het-installeren-van-windows-xp-10419/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de computer traag werkt heeft niks mee te maken hoelang geleden het is dat Windows XP is geinstalleerd is.

Zelf heb ik slechts 10 GB partitie waarop XP staat en draai zeer soepel.

Daarbij draai mijn computers 24 uur op 24 uur.

Computers die traag lopen is voor 99% zeker door teveel programma op achtergrond te laten werken, Teveel rommel en Virussen of trojanen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows xp

En het is hoog tijd om eens een format te doen, het is al meer dan een jaar geleden en mijn PC is al serieus vertraagd.

Hoi Hannibal,

Als je uw partitie goed formatteerd en Windows goed installeerd en vooral ook alle drivers dan heb je kans dat je terug een goed werkend systeem hebt.

Maar een Windows omgeving van een jaar of een traagwerkend systeem is nog nooit een reden geweest om je partitie te formatteren en alles opnieuw te installeren.

Heb je al iets ondernomen om je problemen op te lossen?

Je onzekerheid over de map "documents en settings" is weer wat anders. Standard zet Windows die map in de root, normaal is dat C: maar dat wil dan ook zeggen dat als je een format van C: doet dat je uw eigen documenten kwijt zijt. Daarom heeft je pc leverancier die map op de D: gezet. En ik denk niet dat die dubbel staat.

Doe de proef, maak een bestandje aan, geef dat een unieke naam en safe dat op de klassieke manier in de map Mijn Documenten. Open nu de Windows verkenner en zoek dat bestandje en kontroleer waar dat het staat. Veel kans dat je het alleen maar onder de D: terugvind.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil iedereen hier nog eens bedanken voor de hulp.

@Joke, je hebt gelijk, mijn documenten stond volledig op D.:banghead: Uit gewoonte ging ik er van uit dat die op C stonden.

Nog een paar vraagjes, kun je de 2 partities in 1 sessie formatteren? Of formatteer je best eerst C + install windows xp en later de D-partitie?

En als ik het vaakst de C gebruik om documenten of games in op te slaan, is het dan interessanter om bv. windows op de D-partitie te zetten, of speelt dat geen rol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hannibal,

Lees eerst de uitleg in de link die dj_ke mee gaf. Die is tamelijk volledig. Als je echt maar één partitie wil dan kan je best tijdens de installatie procedure de bestaande partities verwijderen en Windows installeren in de vrijgekomen ruimte. Je houd dan maar één partitie, namelijk de c: meer over en die beslaat dan de volledige capaciteit van je hardeschijf.

Maar denk eerst nog eens goed na voor dat je begint. Heb je alle drivers van al je hardware? En is het nodig dat je formatteerd en Windows opnieuw installeerd?

Windows opnieuw installeren om dat ook eens zelf gedaan te hebben is natuurlijk ook een goede reden. Al doende leert men natuurlijk maar denk er aan, het kan soms nogal eens tegenslaan.

Maar Windows opnieuw installeren om terug een snelle computer te hebben is wel een heel slechte reden. Dan kan je beter eerst trachten je computer terug sneller te maken.

Aan u de keuze natuurlijk.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de domste manier om documenten en andere belangrijke gegevens in C Schijf te plaatsen.

Het altijd beter om een ander Partitie gebruiken voor uw documenten.

Maak een gewoonte om uw gegevens in bijvoorbeeld D partitie te plaatsen.

Stel voor dat XP kras wat mogelijk is dan kan je gewoon XP opnieuw installeren en de gegevens van D partitie is veilig op voorwaarde dat je ook regelmatig back-up maakt.

Als je toch XP installeerd dan hoop ik dat je minimaal versie sp2 hebt liefst sp3 want daar staan veel meer drivers in en de kans op lukken veel groter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.