Ga naar inhoud

PC start voor mijn gevoel traag op/sluit traag af.


VDT

Aanbevolen berichten

Volgens mij kan mijn pc sneller opstarten dan hij nu doet. Vanaf het indrukken van de on/off knop duurt het zo'n 5 minuten voor de desktop verschijnt, hierna duurt het nog ong een 1 minuut voordat Internet Explorer opgestart kan worden. Heb de Bios geupdate en nu start dat gedeelte alvast iets sneller door, hij bleef bij ieder item even stilstaan, dus voor memorycheck, IDE-drives check enz, maar zoals gezegd, na de update gaat dit iets sneller.

Hij blijft nu vooral "lang" stilstaan tijdens het "Starten Windows" scherm, zo'n 1,5 minuut, (wat gebeurt er dan eigenlijk??) Ook het afsluiten duurt (volgens mij) wat lang, na het indrukken van "afsluiten" krijg ik wel snel het scherm "afsluiten" maar hij blijft hier zeker 40s staan. Voordat ik afsluit heb ik eerst ctrl-alt-del gedaan maar zowel bij het tab processen als geheugen zie ik geen grote gebruikers. Voor zover ik weet, en nagekeken heb, zijn er geen programma's die iets doen (settings).

Ik heb al diverse scans laten doen (ook hier al laten beoordelen) en nu nog een keer MBAM, maar de pc is NIET besmet met virussen, malware od, dus deze stap kan overgeslagen worden.

Ik gebruik regelmatig CC en heb het aantal programma's dat automatisch opstart al verminderd.

Heeft iemand een idee of dit normaal is en/of iedeeen om het opstarten/afsluiten te versnellen?

Dit zijn de specs van mijn pc: http://speccy.piriform.com/results/HbmRCDaq0XUS2FLmDZR1RX2

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Soluto kan je de opstarttijd misschien nog inkorten.

We zullen ook eens nagaan of malware of virussen de oorzaak zijn van je probleem.

1. Download HijackThis. (klik er op)

Klik op HijackThis.msi en de download start automatisch na 5 seconden.

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Als je geen netwerkverbinding meer hebt, kan je de download doen met een andere pc en het bestand met een usb stick overbrengen

Als je enkel nog in veilige modus kan werken, moet je de executable (HijackThis.exe) downloaden.

Sla deze op in een nieuwe map op de C schijf (bvb C:\hijackthis) en start hijackthis dan vanaf deze map.

De logjes kan je dan ook in die map terugvinden.


2. Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten. (lees eerst de rode tekst hieronder!)

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Krijg je een melding ""For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis of C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HiJackThis. (Bekijk hier de afbeelding ---> Klik hier)

Tip!

Wil je in woord en beeld weten hoe je een logje met HijackThis maakt en plaatst op het forum, klik dan HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Soluto heb ik idd de starttijd kunnen inkorten. Heb ook nog eens in de Bios gekeken en daar bleek de HDD met Windows erop niet als eerste HDD ingesteld te staan. Maar klopt het hele geheugenstuk wel? Bij opstarten geeft de Memory frequency: 1066 Mhz aan, de bijgevoegde screenshots van CPU-Z geven toch iets anders aan, of interpreteer ik dit verkeerd? Ik had in de Bios VOOR update een keuzemogelijkheid om XMP Profile 2 te kiezen, nu na de update niet meer, alleen Profile 1. Als ik dit, in de Bios selecteer, verandert de frequency naar 1800??? Ik krijg steeds meer het idee dat het moederbord het geheugen niet goed herkent!

PS: wat betreft malware/virussen: dit is (ook hier niet zo lang geleden) al gecontroleerd en door mij zelf gisteren ook nog, bovendien heb ik een extra partitie aangemaakt met een kale Windows en die is (naar verhouding) net zo traag. post-22340-1417704779,4917_thumb.jpg

post-22340-1417704779,4595_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Na het plaatsen van je logje wordt dit door een expert nagekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb denk ik het probleem wel gevonden; in de Bios stond Performance Enhance op Turbo, wat default is. Er zijn drie standen waarmee de systeemprestaties beinvloed kunnen worden, (naast de Windows applicatie Smart6). Turbo is de middelste stand.

Maar dit veroorzaakt dat de settings voor het geheugen aan de haal gaan.

Met de stand: Standard kloppen de geheugensettings dus wel maar de vraag is nu of het het waard is om de stand Turbo (of Extreme) te kiezen en de settings handmatig in te stellen?

Btw, de opstarttijd is nu (na ook wat zaken uitgeschakeleld te hebben mbv Soluto) ong. 2,5 minuut, OK dus.

Edit: had net nog wat dingetjes gevonden op Internet om in het Bios aan te passen en nu kon ik ineens toch de Turbo stand kiezen met behoud van de juiste memorysettings??

Dus bij deze bedankt voor het meedenken!

aangepast door VDT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.