Ga naar inhoud

Probleem met formateren


Sarah

Aanbevolen berichten

WntrSn stuurde mij volgend probleem:

Fragmenteren

Ik zit met het probleem, als ik mijn pc formatteer, dan verlies ik de drivers van mij moederbord.

Mijn harde schijf zit namelijk niet vast op mn moederbord, maar moet via drivers geactiveerd worden.

Is er een manier waarop ik mijn pc kan formatteren zonder al de problemen van mn drivers? (heb vorige keer al 50€ moeten spenderen voor het formatteren van mijn pc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

WntrSn stuurde mij volgend probleem:

Fragmenteren

Ik zit met het probleem, als ik mijn pc formatteer, dan verlies ik de drivers van mij moederbord.

Mijn harde schijf zit namelijk niet vast op mn moederbord, maar moet via drivers geactiveerd worden.

Is er een manier waarop ik mijn pc kan formatteren zonder al de problemen van mn drivers? (heb vorige keer al 50€ moeten spenderen voor het formatteren van mijn pc)

eerst misschien wat duidelijkheid:

uw titel in uw pm is 'Fragmenteren'

Defragmentatie is het optimaliseren van de ordening van gegevens op een harde schijf van een computer, zodat deze sneller uitgelezen kunnen worden en de computer sneller zijn werk kan doen.

Formatteren is het wissen van uw harde schijf, zodat die volledig leeg (ook Windows weg, drivers etc)

u zegt dat u pc niet vast zit aan het moederbord, wat bedoelt u hier precies mee? ik denk dat u spreekt ofwel van een externe hd ofwel van een sata hd of zoiets, misschien kan u dit even verduidelijken aub

Bij formatteren wist u dus werkelijk alles van de pc en zo kan u Windows opnieuw installeren.

Als je dit doet is het belangrijk dat u een kopie hebt van alle drivers.

de meeste drivers zal Windows vanzelf vinden, maar voor sommige vb scanner, tv kaart, webcam, printer, geluidskaart... moet je deze achteraf installeren.

Meestal zit bij die apparaten dan ook een cd of diskette met drivers. nadat Windows geïnstalleerd is kan je deze dan installeren. Mocht je geen drivers hebben voor een bepaald apparaat en Windows zegt dat die mankeren dan doe je best eerst even 'Windows update'. De kans is groot dat ze op het internet staan. Of als je het merk weet kan je ook kijken op de site van de makers

ik raad je enkel te formatteren als het echt nodig is. Zelf formatteer ik meestal om de 6 maand maar voor een normale pc gebruiker hoeft dat normaal niet eens. Je kan je pc schoon houden door die regelmatig op te schonen met vb Tuneup utilities.

50€ voor formatteren? Dat vind ik wel duur, maar is bij de meeste pc winkels natuurlijk. Ik zou dat met plezier gratis doen voor je.

Laat even horen waarom je precies wenst te formatteren en de antwoorden op m'n bovenstaande vragen

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige keer heb ik geprobeerd te formatteren en dan kon Windows geen hardeschijflocaties vinden om Windows op te installeren. Ik moest hiervoor eerst een SCSI (ofzoiets) RAID-controller van een Niet-Microsoft product installeren.

Hiermee wordt dus bedoelt de driver van mijn moederbord zodat zij mijn harde schijven erkend. (je heb op je moederbord verschillende slots waar normaal je harde schijven in zouden passen, bij mij steken die in aparte slots)

Ik heb de driver nu, maar durf niet te formatteren omdat hij misschien weer de driver niet erkend (vorige keer heb ik geformatteerd en wilde hij de driver niet installeren).

Hopelijk heb je hiermee meer info

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

ik weet niet of je iets van de bios afkent zoja als je de pc opstart ga dan via F2 of via del in je bios en kijk daar wat hij allemaal terug vind normaal zou je daar je hd je cdrom en diskette moeten terug vinden is dit niet het geval en geeft hij overal dus met andere woorden waar staat

primair master: not install

secend master : not install

enz dan kan je eerst proberen die te laten zoeken door op auto te klikken eens je dat bij alles gedaan hebt en hij vind alles terug dan verlaat je de bios via esc let wel op dat je settings saved he anders is verloren de pc start dan opnieuw op best is ook dat je ook in je bios de opstart volgorde verander dus ze je als eerst dan ook cdrom ik zet dit altijd zo is gemakkelijk als een format moet uitvoeren je steekt de cd in de cdrom en start dan gewoon de pc terug op en hij vragt dan voor op een toets te drukken om via cdrom op te starten vind hij dus niets terug in je bios na dit alles kan ook een van de redenen zijn dat de battery van jouw moederbord zijn beste tijd gehad heeft deze battery is een geheugen die alles onthoud dat in je bios staat (dit ter info voor diegene die dit zouden weten waarvoor die batterij daar zit )

hopelijk lukt het je en heb ik kunnen helpen met deze uitleg

grtz prinske27

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

ik weet niet of je iets van de bios afkent zoja als je de pc opstart ga dan via F2 of via del in je bios en kijk daar wat hij allemaal terug vind normaal zou je daar je hd je cdrom en diskette moeten terug vinden is dit niet het geval en geeft hij overal dus met andere woorden waar staat

primair master: not install

secend master : not install

enz dan kan je eerst proberen die te laten zoeken door op auto te klikken eens je dat bij alles gedaan hebt en hij vind alles terug dan verlaat je de bios via esc let wel op dat je settings saved he anders is verloren de pc start dan opnieuw op best is ook dat je ook in je bios de opstart volgorde verander dus ze je als eerst dan ook cdrom ik zet dit altijd zo is gemakkelijk als een format moet uitvoeren je steekt de cd in de cdrom en start dan gewoon de pc terug op en hij vragt dan voor op een toets te drukken om via cdrom op te starten vind hij dus niets terug in je bios na dit alles kan ook een van de redenen zijn dat de battery van jouw moederbord zijn beste tijd gehad heeft deze battery is een geheugen die alles onthoud dat in je bios staat (dit ter info voor diegene die dit zouden weten waarvoor die batterij daar zit )

hopelijk lukt het je en heb ik kunnen helpen met deze uitleg

grtz prinske27

Bij Sata harde schijven is het heel normaal dat bios die niet herkend, bij de aankoop ervan heb je meestal een diskette of cd rom met drivers. bij de installatie van windows kies je dan (raid, scis driver installeren)...

wanneer je geen drivers hebt gekregen kan je die meestal vinden op de website van de fabrikant

bij deze even duidelijk gemaakt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Sata harde schijven is het heel normaal dat bios die niet herkend, bij de aankoop ervan heb je meestal een diskette of cd rom met drivers. bij de installatie van windows kies je dan (raid, scis driver installeren)...

wanneer je geen drivers hebt gekregen kan je die meestal vinden op de website van de fabrikant

bij deze even duidelijk gemaakt :-)

tenzij je windows vista installeert, dan hoeft het niet:

om vista te installeren eerst xp er op zetten, was niet nodig om diskette er in te steken... daarna update naar vista, en daar zitten de raid/sata drivers ingebouwd bij setup

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
tenzij je windows vista installeert, dan hoeft het niet:

om vista te installeren eerst xp er op zetten, was niet nodig om diskette er in te steken... daarna update naar vista, en daar zitten de raid/sata drivers ingebouwd bij setup

Ik eb alleen maar SATA HDD en als ik XP installeer, dan vind ie ze... en same me vista... dit even verduidelijken (hebt dus geen drivers nodig.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een nieuwe partitie aan van pakweg 10 gig, installeer uw besturingssysteem al dan niet xp dan wel vista. Als dit gelukt is kopieer je nog de bestanden die wilt houden. Vervolgens kieper je je andere partitie eraf. Misschien handig om te kijken, proberen om je drivers eerst nog eens te installeren op je andere partitie zodat je ze zeker niet kwijt bent. Ik ben ook niet zeker of deze opzet wel zal werken. Iemand anders een idee. Ik raad u aan om te wachten en te lezen wat de moderators ervan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.