Ga naar inhoud

schijf af en toe verdwenen


fatman

Aanbevolen berichten

In mijn PC met Windows 7 Ulimate 64 zit 1 SSD voor het besturings systeem, en 2 HD's elk verdeeld in 2 partities, dus in totaal 4 partities D (programmas) & E (downloads) en F & G (Video,Foto's,Docs) ,geformatteerd met NTFS, af en toe is de G schijf verdwenen, dit gebeurd spontaan terwijl de PC in gebruik is, na het opnieuw opstarten, koude start met 20 sec wachten is alles weer OK, bij een reset, warme start is dit niet het geval.

Met chkdsk /f kan hij geen fouten vinden en is alles OK.

Weet er iemand raad ? bvd.

gr. Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer onderstaande eens uit op de schijf met de F en G partitie.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb HD Tune erop los gelaten maar alles pico bello in orde, even later was de G (partitie 1) schijf weer verdwenen, de F (partitie 2) was wel te zien, HD Tune er weer op losgelaten maar dat ging niet omdat HD TUNE de hele schijf niet kon vinden terwijl het F gedeelte zichtbaar was in de verkenner en normaal bruikbaar was. Op nieuw opgestart, computer helemaal uit, en alles was er weer.

aangepast door fatman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw probleem eerder iets voor de hardware experts wordt.

Zit alles goed aangesloten, zijn je kabels in orde?

Alles is goed aan gesloten en heeft jaren perfect gewerkt, aan de kabels kan het niet liggen want de beide partities op de schijf (partitie G en F) is in de verkenner zichtbaar alleen verdwijnt G af en toe F blijft altijd zichtbaar als de kabel niet goed zou zijn moest deze ook weg zijn.

Het is puur software matig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer de twee onderstaande zaken ook nog eens uit.

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.


Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk (maar ik weet het niet zeker dat het misschien komt omdat je voeding te zwak begint te worden. Als de voeding zijn kracht moet verdelen onder meerdere harde schijven en allerlei andere apparatuur, moet hij iets uitschakelen.

Op het moment dat de CPU of de videokaart of een ander hardware ding wat meer kracht vraagt dan normaal, dan kan het zijn dat het eerste wat uit valt de harde schijf is. Dit komt omdat hij dan niet meer de juiste snelheid haalt (het draaien van de schijven).

Je vraagt je dan af, waarom het dan nooit eerder is gebeurd. Over de jaren heen kan een voeding wat kracht verliezen. Maar een harde schijf kan ook steeds wat meer (milli)wattage vragen van de voeding om nog op dezelfde snelheid te kunnen blijven draaien.

Als jouw probleem gebeurt, hoor je dan in je pc alsof er een harde schijf uit valt (net zoals bij het afsluiten van een pc)? Dit klinkt als een klein motortje die uit wordt gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk (maar ik weet het niet zeker dat het misschien komt omdat je voeding te zwak begint te worden. Als de voeding zijn kracht moet verdelen onder meerdere harde schijven en allerlei andere apparatuur, moet hij iets uitschakelen.

Op het moment dat de CPU of de videokaart of een ander hardware ding wat meer kracht vraagt dan normaal, dan kan het zijn dat het eerste wat uit valt de harde schijf is. Dit komt omdat hij dan niet meer de juiste snelheid haalt (het draaien van de schijven).

Je vraagt je dan af, waarom het dan nooit eerder is gebeurd. Over de jaren heen kan een voeding wat kracht verliezen. Maar een harde schijf kan ook steeds wat meer (milli)wattage vragen van de voeding om nog op dezelfde snelheid te kunnen blijven draaien.

Als jouw probleem gebeurt, hoor je dan in je pc alsof er een harde schijf uit valt (net zoals bij het afsluiten van een pc)? Dit klinkt als een klein motortje die uit wordt gezet.

Ik weet voor bijna 99% zeker dat het puur een software matig probleem is, temeer omdat ik boven staande progjes heb uitgevoerd en alles oké was en er geen fouten gevonden werden, ik heb de schijf uit mijn PC gehaald en bij mijn zoon in de PC aangesloten, daar heb ik gedownload, foto's en video bewerkt, word en excel gebruikt enz, alle data bestanden die op deze schijf staan, alles met zijn PC gedaan en geen enkel probleem.

De hele bubs weer bij mij aangesloten en het ging weer fout.

Dat de schijf te weinig voeding krijgt is ook onwaarschijnlijk omdat de F partitie op deze schijf altijd te zien en te gebruiken is, dus het probleem is dat het ALLEEN gebeurt bij de G partitie. Aan het geluid van de PC is niets te horen en de voeding is ruim voldoende.

Ik wacht nog even of er nog andere tips komen, alles wat jullie hebben aan gedragen heb ik uitgeprobeerd en dank jullie hiervoor, ik zal nog eens gaan zoeken of ik in het register wat vindt daar heb ik enkele weken geleden een backup van gemaakt, kan ik ook nog terug zetten.

BEDANKT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook eens zou proberen: al je data van die partitie ergens veilig stellen, de partitie terug formateren (of nog beter: met een partition manager verwijderen en opnieuw aanmaken) en de data er terug op plaatsen. Dan kijken wat het geeft.

(soms zijn partities brak en dan zou je zo 'n verschijnsel wel eens kunnen hebben)

Baat het niet, het schaadt ook niet toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook eens zou proberen: al je data van die partitie ergens veilig stellen, de partitie terug formateren (of nog beter: met een partition manager verwijderen en opnieuw aanmaken) en de data er terug op plaatsen. Dan kijken wat het geeft.

(soms zijn partities brak en dan zou je zo 'n verschijnsel wel eens kunnen hebben)

Baat het niet, het schaadt ook niet toch?

Dit is een goed idee en ga dit doen, maar ik ben er inmiddels achter gekomen dat indien ik een groter bestand (meer als 1 GB) naar de G partitie verplaats of kopieer het meestal fout gaat, hij begint er aan en op een gegeven moment kan hij G niet meer vinden en is de partitie weg, na een koude herstart is ze er weer en gaat het goed.

Bedankt voor de tip .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.