Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

slaap is als je korte tijd weg bent, en sluimer voor als je langere tijd weg gaat (gaat winkelen dus)

want sluimer dan gaat hij uit maar ga je wel meteen verder waar je gebleven bent als je terug op start (start dus wel opnieuw op maar gaat niet helemaal uit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluimerstand, ofwel die knop bij start die het meest opvalt, is een energiebesparende stand. Je verbruikt veeel minder stroom en je werk wordt altijd zo goed als meteen weer hervat. Ik vind dit persoonlijk de fijnste.

Dit is zelf door experts erkent dat deze stand 1 van de betere functies is van Vista.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet direct een antwoord op dit topic, maar om de anderen die dit topic lezen wat op het goede spoor te houden; MS heeft naar mijn inzien enorm geblunderd in de naamgeving hieromtrent.

Stand by in XP = slaapstand in Vista (ACPI S3 - status)

Slaapstand in XP = sluimerstand in Vista (ACPI S4 - status)

In de S3 status wordt alles in je ram gelaten & blijft er spanning op je ram zitten om de gegevens terug te halen bij een startup (maar hij verbruikt nog steeds)

In de S4 status wordt ales wat in je ram zit naar je harde schijf verschreven, en haalt hij het bij een herstart terug van je harde schijf. Deze laatste bespaart veel energie (pc staat dan gewoon uit, je kan hem in S4 zetten & ermee gaan wandelen, wat bij S3 niet lukt), maar duurt langer om weer op te starten (maar het is nog steeds een heel pak sneller dan zomaar vanuit het niets weer starten).

Dus; S3 aan voor korte tijden (of gewoon niet, zoveel spaart S3 niet uit) en voor de rest altijd S4. Zelfs 's nachts gewoon op S4 zetten... Voor degenen die niet echt geloven dat S4 niets verbruikt; neem een laptop en zet die in S4 stand en leg hem een weekje weg. De batterij zal maar evenveel gedaald zijn dan als je hem met een volle batterij een weekje weglegt.

Bovenstaande zijn eigenlijk standaard in XP al voorzien (je pc moet het natuurlijk ondersteunen), maar wat vernieuwend is in vista is de Hybriede slaap. Dat is gewoon de 2 combineren. Zowel in je ram als op je harde schijf de image zetten. Qua stroomverbruik pak je dan evenveel als de S3 status, maar het grote voordeel is dat als ondertussen de stroom uitvalt er nog steeds dezelfde data op je schijf staat als in de S4 stand, dus je kan gewoon doorstarten nadat je weer stroom hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoiets.

Stel hem gewoon in dat hij na 10 minuten inactiviteit automatisch naar S3 (slaap) stand gaat, en na vb een half uur automatisch naar S4 (sluimer) stand.

Als je een uurtje wegloopt zou ik de pc ook al in sluimerstand zetten. Als je terugkomt duurt het wel 20 seconden vooraleer je verder kan werken, maar een uur een pc laten draaien komt met normale hardware al snel op 0.10kWu uit, als je dat dus elke dag 1 uurtje zo doet dan kom je op het einde van het jaar op een kleine kWu uit. Dit is bijna 1% van het gemiddelde verbruik van een gezin dat je eraf kan halen zonder dat het je enige moeite kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje, ik heb mijn laptop ingesteld dat hij na 10 min. naar de screensaver gaat. Dat zal wel niet voor de energiebesparing zijn zeker, maar eerder voor de schermbeveiliging. Iets van inbranden van pixels als het te lang op hetzelfde beeld staat of is deze informatie achterhaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.