Ga naar inhoud

Systeempartitie op SSD vergroten


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Zoals beschreven in dit draadje, heb ik de SSD van 37 GB vervangen door eentje van 128 GB. Daarna Windows 7 teruggezet vanaf een systeemkopie. Tot zover alles naar wens.:-)

Maar met dat terugzetten van Windows 7 is er op de 128 GB SSD een partitie C: aangemaakt voor Windows 7 van 37 GB. De rest van de SSD is "unallocated". Ik wil de Windows 7 partitie (C:) vergroten tot 64 GB, maar dat lukt niet met EaseUs partition master. Ook niet met Windows schijfbeheer trouwens.

Hoe kan ik deze C-partitie dan wel vergroten met unallocated space op de SSD?

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eens kunnen proberen met minitool partition wizard - freeware

Zelf gebruikte ik het regelmatig voor mijn sata-schijven en 'k heb nu ook een ssd-schijf en probeerde net of 'het progje het deed' - 'k liet mijn schijf 'verkleinen' - al ging ik niet tot het verkleinen-zelf over: daarvoor moest ik nog op Apply drukken, maar dat liet ik wijselijk maar uit, 'k had geen zin met mijn eigen schijf te experimenten zolang het niet echt nodig is.

Maar alles ging gewoon zijn gang, geen foutmeldingen of zo. 'k Weet natuurlijk niet uit ondervinding wat het progje zou gezegd hebben als ik effectief de resize had laten uitvoeren.

In jouw geval zou ik het gewoon uitproberen: je hebt tenslotte toch nog je kloon die je in tijd van nood kan terugzetten. Al denk ik dat het enigste dat zou kunnen gebeuren is, dat het progje ook meldt dat hij het niet wil/kan doen.

(moest je het proberen: vergeet dus - na het aangeven van Resize en bevestiging met OK - ook nog links boven op Apply te drukken, want de eerste keer stond ik er ook verwonderd over dat ik op OK drukte en er niets gebeurde :-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas werkt dat ook niet, met die "minitool" kan ik de C: partitie ook niet vergroten. Ik denk dat er een kleine OEM partitie in de weg zit, zie het plaatje hieronder. Het is daar de meest rechtse partitie.

De meest linkse partitie is "system reserved", heeft een capaciteit van 100 MB, waarvan 30 MB is gebruikt. Hij heeft geen schijfletter. Er staat nog bij: Systeem, Actief, Primaire partitie

De C: partitie herbergt Windows, dat spreekt voor zich.

De meest rechtse partitie heeft een capaciteit van 1GB, waarvan 184 MB in gebruik is. Hij heeft ook geen schijfletter en er staat bij: OEM-partitie.

Is het mogelijk om die te verplaatsen? Ik heb ook geen idee waar die voor is.

zk B8 Of5527cd7x7 tanW9P8BLOSK6ahejnAAAAAASUVORK5CYII=

Ik heb de 128 GB SSD in een andere pc gehangen en hem daar opnieuw ingedeeld in 2 partities van 60 GB.

Als ik nu Windows de systeemkopie laat "terugzetten" op deze schijf, gaat Windows hem opnieuw indelen en er weer de indeling van hierboven op maken. Dus 37 GB in gebruik en de rest is niet toegewezen ruimte. Dat lost het probleem dus niet op.

Met EaseUs to do backup kun je ook een systeemkopie maken van de 37 GB schijf. Maar die dan "terugzetten" op een partitie van de 128 GB lukt dan niet. EaseUs meldt dat de schijfindeling niet goed is. Ook geen oplossing dus.

Wie kan mij vertellen hoe ik een Windows terugzet op een partitie van 60 GB, zonder dat de schijfindeling wordt veranderd?

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zie geen plaatje, maar 'k weet wat je bedoelt - Iedere schijf heeft zo'n kleine partitie - blijf daar maar van af, dan kom je niet tegen wat ik ooit tegenkwam toen ik die wilde verwijderen :D - na die ene keer wist ik het wel .

Dus aan die partitie ligt het niet - maar hoe jij je probleem kan oplossen weet ik ook niet... Sinds enkele weken werk ik ook met Easeus, maar voordien gebruikte ik Drive Image (versie 2002 of zo) - en met die ging het probleemloos. Alleen is die ook meer dan 10 jaar oud en (denk ik) niet meer compatibel met Win8 zodat ik dus overschakelde naar Easeus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, hier een printscreen van mijn Windows Schijfbeheer.

post-31641-1417705724,9522_thumb.jpg

Dit is dus hoe het zit op de SSD van 37 GB

Nu hoop ik echt dat iemand mij kan vertellen hoe ik de Windows systeembackup (systeemkopie) van deze SSD kan overbrengen op een SSD van 128 GB met 2 partities van ieder 60 GB.

Mvg,

Henk

post-31641-1417705724,9283_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.