Ga naar inhoud

VSS en systeemherstel


Faziri

Aanbevolen berichten

Hi, ik ben er weer met mijn problemen...

Ik heb de harde schijf van mijn win7 Home laptop verdeeld in twee partities (C: en D: allicht). C: is 40GB en D: de andere 260 of zo. Op C: staat Windows en alle programma's (browsers, videoconverters, noem maar op, een mooie 17GB ervan) en al mijn bestanden (muziek, documenten, films, etc) staan op D:.

Nu heb ik gemerkt dat windows altijd al de herstelpunten wist na het opstarten, wat ik toch wel een serieus probleem vindt aangezien mijn C: nooit 5 minuten rust krijgt (programma erop, programma eraf, je kent dat wel) en mijn systeem zo nu en dan toch wel eens een herstel nodig zou kunnen hebben (al ben ik zo voorzichtig). Back-ups kan ik niet maken want CDs kosten niet niks en zijn ook maar een tijdelijke oplossing, terwijl een externe schijf stukken van mensen kost. Ik heb dus opgezocht waarom windows dit doet en ik kwam hierop uit: Windows 7 deletes all system restore points on reboot

Ik kon daaruit afleiden dat de VSS iets te maken heeft met die herstelpunten, dus ik deed effe het volgende in de cmd:

vssadmin resize shadowstorage /for=C: /on=C: /maxsize=18G

Nu blijven mijn herstelpunten wel staan, maar daarnet heb ik dan weer gemerkt dat windows die 18G daadwerkelijk opvult en mijn C: nu bomvol is (wat uiteraard een probleem is). Voor mij zou de oplossing dan zijn van de VSS te verkleinen, maar ik ben bang dat ik dan weer dat gedoe met die verdwijnende herstelpunten krijg.

Dus: kan iemand aub de link uitleggen en de logica/systeem erachter, zodat ik kan proberen de VSS klein genoeg te maken zonder dat mijn herstelpunten verdwijnen? Merci!

PS: mijn instinct zegt dat de grootte van de VSS minstens evenveel moet zijn als de gebruikte schijfruimte en dat de VSS (en dus de herstelpunten) verdwijnen als die grootte kleiner is. Ik heb geprobeerd met

vssadmin resize shadowstorage /for=C: /on=D: /maxsize=18G

maar dan krijg ik iets van "Fout: de opgegeven opslagkoppeling voor VSS is niet gevonden"

aangepast door Faziri
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ok, ik heb nog wat opgezocht en nu lijkt het me logisch dat ik slechts plaats reserveer voor 1 of twee herstelpunten. Het probleem is nu: hoe groot is nu zo'n herstelpunt, waar hangt de grootte van af?

Ik heb ondertussen de grootte verminderd tot 1GB om toch nog iets te kunnen opslaan, maar ik heb geen idee hoe lang dat zal meegaan en waar die tijd van afhangt (al zou ik zeggen dat het alleen afhangt van hoeveel veranderingen ik maak op de C:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Dit is een redelijk ingewikkeld probleem.

Zou het niet verstandiger zijn om meer ruimte toe te kennen aan de c: schijf, zeg 80GB?

Ik denk dat windows 7 dit automatisch doet omdat de c: "te klein" is

Bij mijn weten staat de grootte van een partitie vast en kan die alleen veranderd worden nadat die partitie geformatteerd is (en dat ben ik dus echt niet van plan)

En Jean-Pierre, dat is dan toch wel heel vreemd dat, zelfs als de toegewezen ruimte meer dan groot genoeg is, ze toch allemaal verdwijnen bij het heropstarten... Maar ik ben blijkbaar niet de enige met dat probleem, ik zie nog vele andere die hetzelfde meemaken...

Ik zal nog eens proberen met 5GB (zoveel kan ik nog wel missen, op de C: ga ik nu niet veel meer toevoegen, mijn powerhouse is zo goed als af) en een paar keer heropstarten...

merci voor de snelle reactie nu ik de topic eens gebumpt heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog over de 100GB

en nu heb ik een nieuw probleem dat toch wel alles slaat O.o O.o O.o

Ik schakel de gastaccount in en ineens kan ik op het inlogscherm geen enkele andere account meer kiezen! ze zijn er nog wel op de schijf (kan ik ook zien in het herstelmenu, daar kan ik ze nog kiezen) maar er gewoon op inloggen gaat niet! ik heb met deze andere computer al wat opgezocht erover, maar de truc met net user administrator /active:yes helpt niet en verder vind ik er niks over. het enige wat ik kan bedenken is de gastaccount terug uitschakelen om de andere terug te krijgen, maar ik ben bang dat ik mezelf dan helemaal buitensluit :( windows is toch ook zo'n briljante OS

ik zie trouwens ineens in het herstelmenu staan dat de huidige draaiende OS win7 op de D: is, maar daar HEB ik geen windows opstaan!

kan iemand helpen aub? :(

Edit: misschien als iemand me kan zeggen hoe ik via de setup/BIOS/gastaccount het loginscherm in de oude stijl met de twee tekstvakken kan zetten, dan kan ik handmatig inloggen op mijn normale account?

ps: deze computer heeft een ander toetsenbord, dus sorry voor typos

aangepast door Faziri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst stel ik u voor om zo vlug mogelijk een backup te maken van al uw belangrijke data.

Nu gaan we eens kijken of malware/virus niet aan de oorzaak ligt van uw probleem.

Download HiJackThis

Dubbelklik op HJTInstall.exe

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

HijackThis zal openen na het installeren.

Klik op "Do a systemscan and save a logfile".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

N.B. : gebruikers van Windows Vista en Windows 7 zullen eerst moeten rechtsklikken op HijackThis.exe en dan kiezen voor "Run as Administrator".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.