Ga naar inhoud

Win 7 niet goed uit slaapstand


Compuprutser

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

De pc van mijn echtgenote, Medion E7300 D (MD 8333), dual-boot met Windows 7 en Windows 8 op verschillende partities, kwam onlangs 2 keer niet goed uit slaapstand. Er zaten wel enkele weken tussen, waarin dit wel goed ging.

Die 2 keer dat het niet goed ging, bleef het scherm zwart en alleen de voluit verlichte aan-uitknop suggereerde dat de pc normaal werkte. (In slaapstand knippert dit licht.)

  • PC uitgezet m.b.v. hoofdschakelaar en weer aan.
  • Op het scherm komt kort: "Windows hervatten" daarna wordt het weer zwart en dat blijft zo.
  • Bij volgende herstart krijg ik de keuze om Windows te hervatten of de opgeslagen instellingen te verwijderen en opnieuw te starten.
  • Eerste mogelijkheid leidt weer naar een zwart scherm.
  • Tweede keus leidt ertoe dat de pc niet meer opstart. Hij doorloopt de BIOS-cyclus, piept kort en begint opnieuw met starten. Dit herhaalt zich eindeloos.
  • Met Windows herstel-cd opgestart en dat leidde tot een melding dat er iets in moest worden hersteld m.b.t. het booten.
  • Dat toegestaan en na een poosje werd er gemeld dat de oude bootgegevens waren opgeslagen als BCD.Backup.0001.
  • Na de volgende keer niet goed uit slaapstand komen heb ik dezelfde procedure gevolgd en nu heb ik er een BCD.Backup.0002 bij.
  • Bovendien meldde het opstartmenu nu:
    1. Windows 8
    2. Windows 7
    3. Windows 7 (recovered)

    [*]Dit gebeurde niet na de eerste keer niet uit slaapstand komen.

    [*]Indien ik de derde versie kies, meldt de pc dat deze configuratie niet kan worden opgestart.

    [*]De tweede versie leidt tot een normale opstart van Windows 7 en Windows 8 heb ik nog niet geprobeerd.

    [*]M.b.v. Easy BCD heb ik de derde versie verwijderd.

Hier heb ik een paar vragen over:

  • Hoe kan het komen dat de pc niet goed uit slaapstand kwam? Kan de dual-boot de oorzaak zijn? Of de aangesloten externe harddisk?
  • Waarom kreeg ik nu in het opstartmenu opeens een derde mogelijkheid voorgeschoteld, die er na de eerste keer niet was?
  • Moet/kan ik nog wat doen om zulke problemen te voorkomen, of moet ik de pc maar niet meer in slaapstand zetten?
  • Kan het feit dat deze pc oorspronkelijk was voorzien van Windows Vista, die ik naderhand heb ge-upgrade naar Windows 7 (Win 7 over Vista heen geïnstalleerd)er iets mee te maken hebben?

Graag uw gewaardeerde adviezen.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Henk, sommige problemen zijn duidelijk voor een aantal mensen, sommige niet, niet iedereen heeft een dualboot en/of verstand van easybcd. Zonder kennis is het dan niet zinvol om te reageren! Ikzelf heb ooit een trio?boot gehad met XP/7 EN 8 en heb nooit problemen gehad, Wat ik wel weet is dat je in de diverse OS'N de schijfletter van de ANDERE OS moet verwijderen omdat SYSTEEMHERSTEL hiermee botst. De BCD.Backup.0001 en BCD.Backup.0002 kun je gewoon verwijderen want dit is een opslag van je BCD instelling. Deze kun je zo weer opnieuw opslaan! Het opstartmenu kun je in EASYBCD weer aanpassen.

Dit is niet helemaal het antwoord wat je zoekt maar toch een reactie?

SUC6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Leolassie,

Dank je voor deze reactie. Ik vind mezelf nogal een prutser met computers, maar misschien valt het toch nog wat mee. Overigens heb ik dat EASYBCD hier op het forum gevonden

Ik ben blij dat ik die files gewoon kan wissen.

Het slaapstandprobleem lijkt samen te hangen met de aangesloten externe HD. Als ik die eerst uitschakel en pas daarna de pc in slaapstand zet, komt-ie er ook weer goed uit. Tot nog toe althans.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je probleem opgelost is als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. ;-) (deze tekst heb ik gepikt van clarkie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.