Ga naar inhoud

Windows Anti-Virus


Gast Aezonix

Aanbevolen berichten

Microsoft Windows Live OneCare 1.5

Een hele naam om te zeggen nest.

Iedereen weet ondertussen dat de ondernomen poging van Microsoft om

andere anti-virusprog's te overtreffen een beetje fout afliep.

Maar bij deze de vraag welke is de beste AV?

Ik heb het reeds opgezocht en volgens een studie van AV Comparatives

is ESET Smart Security Suite de beste AV.

Met een score van 92% steekt hij boven de eerst volgende Symantec Norton met 87% uit.

Overigens AVG (de geprezen gratis scanner) kreeg 43%.

Maar een studie blijft een vergelijking tussen een beperkt aantal

AV's bij deze dus:

Wat denken jullie ? Wat is volgens jullie de beste AV?

******EDIT******

Reeds aanbod gekomen:

01. Kaspersky Internet Security 7.0

02. Sophos

03. Panda Internet Security 2008

04. Avast! Home Edition FREE

05. ESET Smart Security Suite(of NoD32)

06. McAfee Total Protection

07. BitDefender Total Security 2008

08. BullGuard Internet Security 8.0

09. F-Secure Internet Security 2008

10. G Data TotalCare 2008

11. Norton Internet Security 2008

12. Norman Security Suite

13.TrendMicro Internet Security 2008

14.AVG Anti-Virus, Anti Spyware, Anti-Rootkit FREE

1. Kasperysky is een scanner die nog steeds tot zijn gelijknamige eigenaar behoort. Hij is hierbij de enigste ondernemer die zijn eigen AV heeft behouden (van de bekende AV's). Kaspersky krijgt 74% van AV Comparatives. Ze betreuren de povere interface en de onnodige adviezen. (Stelt vaker de vraag om een Trojan Horse te verwijderen terwijl hij het bij eender welke keuze automatisch afstopt en verwijderd)

2. Sophos is vooral aan te raden aan bedrijven die (voorlopig) nog niet werken met Vista. Thuis gebruikers kunnen de stand alone gebruiken al vergt die volgens Clickx enige ervaring. Hij werd niet opgenomen in de AV Comparatives studie.

3. Panda is een AV die tot de top behoort wat algemene bescherming betreft, hij scoorde ook zeer weinig valse positieven. Maar hij belastte het systeem van de gemiddelde AV Comparatives PC iets te veel. Zeker tijdens zelf diagnoses of updates. Daarom kreeg Panda 72% van AV Comparatives.

4. Avast! is gebaseerd op een eenvoudige interface die doet denken aan de vroegere Windows versies. Hij scoort zeer goed op proactief vlak maar hij vraagt onnodige dingen. Zoals een bevestiging bij het blokkeren van besmette websites. Deze gratis AV is een goede keuze voor de thuis gebruiker met lage systeem vereisten. Alsnog scoorde hij 70% bij AV Comparatives.

5. ESET is de zuster AV van NoD32 op het feit na dat deze een Firewall bevat en een Spamfilter. Dit is de AV die de minste eisen stelt aan het systeem. Hij scoort ook het beste op vlak van proactieve scan. Hij blokkeert virussen automatisch spijtig genoeg heeft dit het neven effect dat ESET soms tot Windows foutmeldingen kan leiden. Wat natuurlijk geen fouten zijn aangezien het een virus heeft gestopt. Hij kreeg de hoogste score van AV Comparatives 92%.

6. McAfee is een duurdere AV dan de gemiddelde prijs maar verder licenties zijn dan weer spotgoedkoop. Hij is een van de grootste spelers in anti-virus wereld en doet zijn werk ook zeer goed. Al scoort de spamfilter ronduit slecht. Hij kreeg 80% van AV Comparatives. Opmerking: Belgische ambtenaren instanties (stadhuizen,OCMW's,Toeristische diensten,...) gebruiken deze AV software. Bevestigd door de stad Sint-Truiden.

7. BitDefender staat samen met ESET aan de top van de lage systeembelasting. Ondanks deze positieve eigenschap kan hij niet echt stralen zoals ESET omdat hij last heeft van veel valse positieven. Daarnaast moet de spamfilter leren wat hij moet doen. Je zal dus nog een en ander moeten configuren. Dit samen met een middelgrote prijsklasse bezorgt BitDefender 81% van AV Comparatives.

8. BullGuard is een Deense AV die gebruik maakt van de BitDefender scanmonitor. Hij is dus een soort van kopie van BitDefender. Hij geef evenveel valse positieven maar bied zoals zijn broertje een goede algemene bescherming. Spijtig genoeg werkt BullGuard met een zwaardere module. Hij kreeg (vanzelfsprekend) dezelfde score als zijn kompaan nl. 81%.

9. F-Secure is van Finse oorsprong en heeft een uitstekende reputatie wat betreft de bescherming van Pc’s. Het grootste nadeel is dat de On Demand Scan (lees zelf gestarte systeem scan) dubbel zo lang duurt als gemiddeld genomen en F-Secure weegt nogal zwaar op het systeem. Het is zoals het mooie verhaaltje van Norton hij werkt uitstekend maar je hebt er een Die Hard pc voor nodig. Hij kreeg 83% van AV Comparatives.

10. G Data is uitmuntend wat betreft On-Demand test. De spamfilter is ook om U tegen te zeggen. Hij detecteerde geen enkele valse positieve. Dit heeft ook een down-side zo detecteert hij enkele valse negatieven. AV Comparatives gaf ondanks deze positieve punten 86% want G Data belast het systeem behoorlijk en scant ook trager dan de gemiddelde AV. Overigens is de prijs ook vrij hoog.

Valse Negatieven zijn meldingen waarbij de detectatie als mogelijke bedreiging niet klopt.

11. De nieuwste Norton is een verbetering van de snelheid met een behouden prestatie. Symantec kreeg blijkbaar na ettelijke jaren te horen dat het systeem zwaar leed onder de AV. Ik persoonlijk draai nu Norton omdat mijn PC het aankan maar ik raad het nog steeds niet aan, aan de gemiddelde leek. De verbetering is er maar de snelheid is nog niet optimaal. De sterkte van Norton is te vergelijken met die van ESET. Maar de belasting kostte een paar procenten. Hij kreeg 87%.

12. Norman ook wel gekend als Shark is een van de goedkoopste AV's. Hij blokkeert netjes alle vijandigheden maar zeer ingewikkelde virussen leveren hem wat moeite. Proactief scoort hij dan weer beter, hij weet stilletjes de malware te verwijderen al levert dit soms problemen op met Windows. Als je vernam wat hij (stilletjes) blokkeerde kon je de fouten analyseren en beseffen dat het van het virus afkomstig is maar dit is dus niet het geval. Bij gevolg zoek je, je te pletter waarom je een foutmelding kreeg. Hij scoorde een zuinige 75%.

13. TrendMicro weet van zichzelf geïnfecteerde sites te blokkeren en scoorde hierin ook geen enkele valse positieve. Zijn on-demand prestaties daar in tegen vallen wat tegen en bovendien kan je tijdens een scan je pc wel een uurtje aan de kant laten staan vanwege het hoge systeemgebruik. Passief valt de belasting nogal mee maar multi tasking behoort wel tot het verleden als je niet beschikt over een degelijk paar processors. Hij kreeg 79%.

14. AVG is het populairste, gratis, anti-virus programma ter wereld. De AV bestaat uit 3 modules die je moet installeren. Na activatie van de Anti-Virus, Anti-Spyware, Anti-Rootkit voel je nauwelijks de belasting op je pc. Bij virusdreigingen komt er een pop-up met de mogelijkheden om de malware te behandelen. De HEAL functie lijkt meestal niet te lukken waardoor het virus ongerept je pc insluipt. AVG beschermt zeer goed tegen bekende virussen maar de nieuwste glippen er eenvoudig weg door. Bovendien duurt een totale systeem scan zeer lang en geeft hij heel wat valse positieven. Dit leverde de laagste score van AV Comparatives op nl. 43%

P.S. Ik heb deze even bij het deelforum Windows gezet gezien de lage activiteit in het deelforum Spyware en virus bestrijding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste, Ik ben reeds 15 jaar gebruiker van computer. Heb verscheidene virusscanners op mijn pc gehad. Eerst was er MC Affee, was goed maar niet goed genoeg, dan had ik Norton, was zeer goed maar belastte veel te veel het systeem en ook problemen om het jaarlijkse abonnement te vernieuwen. De laatste jaren heb ik Panda en heb niet het minste probleem sedertdien. Stipte updates, gemakkelijk en eenvoudig om te gebruiken en eenvoudig om abonnement te vernieuwen en laatst but not least een firewall om U tegen te zeggen. Gratis AV zijn misschien ook goed maar je kunt ze vergelijken met een visnet.

De gratis hebben grotere gaten dan de betalende. Misschien deelt niet iedereen mijn mening maar ik wil toch meegeven dat €64 rap is terugverdient als de pc nooit binnen moet omdat hij besmet is geraakt. groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S. Ik heb deze even bij het deelforum Windows gezet gezien de lage activiteit in het deelforum Spyware en virus bestrijding

dat maakt niet uit waar je het post, je kan gwoon een overzicht krijgen van alle nieuwe berichten sinds je laatste login, hiervoor moet je op nieuwe berichten klikken (staat bovenaan het forum, net onder steun ons)

on topic: ik gebruik nu avast, die is gratis, en doet zeer goed z'n werk volgens mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat maakt niet uit waar je het post, je kan gwoon een overzicht krijgen van alle nieuwe berichten sinds je laatste login, hiervoor moet je op nieuwe berichten klikken (staat bovenaan het forum, net onder steun ons)

on topic: ik gebruik nu avast, die is gratis, en doet zeer goed z'n werk volgens mij...

Toegevoegd aan de lijst :P

Zelf even ESET toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.