Ga naar inhoud

1 server op 2 netwerken


nvniels

Aanbevolen berichten

Ik heb een 1 server http://www.zyxel.com/be/nl/products_services/nsa310s.shtml?t=p en ik wil mijn server gebruiken op 2 netwerken.

Mijn 1ste router is met een internet kabel verbonden met mijn D-Link router. Ik heb Telenet en Mijn internet komt binnen in mijn Telenet router en van mijn Telenet router naar mijn D-Link router. En mijn server is verbonden met mijn Telenet router en ik wil mijn server ook gebruiken op mijn D-Link router.

Kan iemand mij helpen.

Groetjes Niels Verhoeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik eerst even overwegen of het niet slimmer is om in plaats van 2 netwerken te gebruiken, gewoon één netwerk te maken.

Dit kun je doen gewoon doen in je D-link router. Je zou dan kunnen kijken of die router ook in te stellen is als Bridge. Wat er dan gebeurd is dat hij geen DHCP meer gaat uitdelen, maar de ip-adressen die hij binnen krijgt van je telenet router gaat gebruiken over de LAN poorten van de D-link router (en ook over het WiFi).

Als de D-link router geen Bridge modus ondersteund, dan moet je wat configureren. Even puntsgewijs wat je dan moet doen:

1. In je D-link router de DHCP UIT zetten. Jouw D-link gaat geen ip-adressen meer uitdelen. Jouw 2e netwerk heeft nu geen verbinding meer

2. De UTP kabel van D-link naar Telenet zit nu in de WAN poort van de D-link. Deze moet je in een LAN-poort van de D-link stoppen (welke maakt niet uit). De router is nu een kleine Switch geworden en een WiFi Bridge

3. Test nu met één van de pc's die aan je D-link zit of je een ip-adres krijgt van jouw Telenet Router.

4. Test alle andere apparaten

5. Test of je op je ZyXEL Media server kunt komen

Normaliter zou je eigenlijk gewoon toegang moeten hebben tot je ZyXEL Media server vanaf het netwerk van de D-link, want jouw D-link zou het andere netwerk gewoon netjes moeten routeren.

Wat ook nog een optie zou zijn als je bovenstaande niet wil is het gebruik van een static route in de D-link router, maar ik raad het wel altijd af om twee netwerken te maken. Static routers configureren is niet zo heel lastig, maar je moet wel weten wat je precies moet invullen. Om het wat makkelijker te maken kun je ook in beide routers UPnP aan zetten. Als het goed is zorgt deze optie dat de routers elkaar gaan zien en herkennen. Ze gaan dus zelf routes aanmaken zodat je van alle netwerken gewoon kan verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.