Ga naar inhoud

2 routers aansluiten


Ewdehaas

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe router gekocht ( Belkin play max) en wil nu mijn oude ook gebruiken (belkin F5D5231-4 4 port Router). Deze oude wil ik dan boven plaatsen, er is een mogelijkheid om beide routers te koppelen met een kabel, maar wat moet waarin bv. Ik wil nu met mijn laptop door het huis lopen en dan dat deze automatisch de sterkste router pakt.

Wie o wie kan mij vertellen wat ik zou moeten doen, graag in Jip en Janneke taal want ik ben wat dat betreft een leek, als je het hebt over poorten wijzen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je opstelling is als volgt, neem 'k aan .

Beneden bevoorbeeld

- Modem (Telenet) Welk type modem

- Wifi router

is er ook nog bekabeling voor zien op zolder dan, of wil je gewoon dat de 2de router op op de 1 ste connecteert, en daar je wifi signaal doorgeeft ?

Bg

VenimK

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vragen in de vorige post zijn inderdaad van belang.

Verder geldt als algemene regel dat je maar één actieve router in je netwerk mag hebben. Normaal is dat degene die bij het modem van je provider staat. Bij de andere moet DHCP uitgeschakeld zijn en hij heeft best een vast IP hebben.

De verbinding tussen de hoofd router en de bijkomende router moet via de LAN poort gebeuren (één van de vier, welke maakt niet uit).

Indien je wireless "roaming" wil doen (dus dat Windows kiest op welke router hij verbindt, moeten het SSID en de beveiliging (en dus ook het paswoord) op de twee routers hetzelfde zijn. Je ziet dan vanop je PC maar 1 draadloos netwerk, met 2 toegangspunten.

Dit kan in sommige omstandigheden goed werken, in andere is het beter twee aparte draadloze netwerken te gebruiken en manueel om te schakelen. Dit hangt vooral af van de verdeling van het radio signaal. De enige manier om dit te weten te komen is proberen vrees ik.

Als je nog vragen hebt post je maar terug.

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een collega heeft me net opmerkzaam gemaakt op het feit dat de "oude" router niet draadloos is. Je kan hem dus wel gebruiken daar waar je bekabelde verbindingen wil hebben maar niet draadloos. Voor zover ik je begrijp wil je draadloos werken op zolder ?

Trouwens aangezien je momenteel blijkbaar geen draadloos hebt, hoe weet je dan dat het signaal te zwak zou zijn van één router ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment wel degelijk draadloos netwerk. Ik heb alleen een andere router erbij en wilde deze op de 1e verdieping plaatsten om zodoende hier ook een goed signaal te hebben.

U heeft het over de bijkomende router verbinden met de lanpoorten, poort lan 1 van "hoofdrouter" verbinden met poort lan 1 van "bijkomenderouter" ? Moet ik dan ook bepaalde ID codes wijzigen?

Zoals ik al zei, ik ben een leek.

Ik hoor graag

Groet Edwin

Hoe doe ik 2 draadloze netwerken creeren, dus zoals u zegt manueel om schakelen indien gewenst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k denk dat je dan beter opteerd voor onderstaande opstelling.

Int Modem - Wifi router - Powerline adapter

1ste of 2de verdiep - Powerline adapter - Wifi Router

Modem (DHCP) ???

1ste router DHCP

PWL adapter 1 plugged ge in 1 vd 4 Lan poorten

PowerLine adpter 2 plugged ge in 2de Router in de WAN poort vd router

't zou echt al averechts moeten werken als ge dan geen goede Wifi ontvangst hebt in huis

Een Powerline Adapter steekt ge gewoon in Stopcontact (werkt over electrische kringen)

ALTERNATE - HARDWARE - Netwerk - PowerLAN - TP-LINK AV200 Mini Powerline

Dit is beter dan 2 wifi routers 'draadloos' te verbinden, want dan breekt ge zowiezo al de helft van uw bandbreedte weg.

Bg

VenimK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment wel degelijk draadloos netwerk. Ik heb alleen een andere router erbij en wilde deze op de 1e verdieping plaatsten om zodoende hier ook een goed signaal te hebben.

Even voor alle duidelijkheid, waar komt je huidige draadloos signaal vandaan ? Heb je een modem/wifi router (telenet bv) ?

U heeft het over de bijkomende router verbinden met de lanpoorten, poort lan 1 van "hoofdrouter" verbinden met poort lan 1 van "bijkomenderouter" ? Moet ik dan ook bepaalde ID codes wijzigen?

Zoals ik al zei, ik ben een leek.

Het hangt van je huidige opstelling af. Je "hoofd router" is de box die aangesloten is op het punt waar je internet binnenkomt. Dat kan een aparte box zijn die aan een kabel of ADSL modem hangt (via zijn WAN poort), of een gecombineerde modem/router zoals de Fibermodems van telenet of de BBOX2 van Belgcom bijvoorbeeld. We zouden dus eerst en vooral moeten weten wie je internet leverancier is en welke apparatuur daar is geïnstalleerd.

Op je "hoofd router" moet je waarschijnlijk niets aanpassen. Op de "bijkomende router" ben je best dat je hem een vast adres geeft en DHCP uitschakelt. Je kan hem via de WAN verbinden zoals in de post van VenimK wordt gesteld maar ik verkies gewoonlijk een LAN poort omdat je op die manier mogelijke problemen met IP adressen en routing vermijdt.

Als je geen bekabeling voorhanden hebt van de "hoofd router" naar de "bijkomende router" is de tip van VenimK inderdaad een goede oplossing. Door via een "Homeplug" systeem langs het stroomnet te werken vermijd je bijkomende kabels te moeten trekken. Maar dan moet je natuurlijk wel een dergelijk systeem aanschaffen. Ik las echter uit je eerste post dat je al kabel liggen had of had ik dat verkeerd begrepen ?

Hoe doe ik 2 draadloze netwerken creeren, dus zoals u zegt manueel om schakelen indien gewenst?

In dat geval stel je de "bijkomende router" in met een ander SSID. Beveiliging en paswoord mogen hetzelfde zijn of verschillend. Je zal dan in je lijst met draadloze netwerken twee verschillende netwerken zien. Je kan dan zelf kiezen op welk je connectie maakt.

Of het automatisch overschakelen goed zal werken is moeilijk te voorspellen. De overschakeling gebeurd door Windows en eigenlijk hangt alles af van het verschil in signaalsterkte op de plek waar je je bevindt.

Maar kan je misschien eerst eens duidelijk opgeven wat je momenteel juist allemaal hebt staan en waar ?

Dan wordt het een stuk duidelijker wat de beste oplossing is.

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.