Ga naar inhoud

Ethernetkabel defect - herstelling mogelijk ?


Tiago

Aanbevolen berichten

Hello ,

Ik doe beroep op jullie deskundigheid voor volgend probleem.

Ik heb een Telenetaansluiting en moet vaststellen dat ik sinds enige tijd problemen heb met de internetverbinding die bij momenten uitvalt. Met mijn modem is volgens Telenet alles in orde. Gezien ik vermoedde dat er misschien een probleem is met mijn ethernetkabel (die in buizen van de kelder naar mijn bureau loopt), heb ik langs de trap een reservekabel uitgetest van modem naar PC met als resultaat dat alles met die kabel normaal werkt.

Het probleem ligt dus blijkbaar bij mijn ethernetkabel (vermoedelijk één van de 2 aansluitingen ?). Nochtans is er niets aan die kabel veranderd geweest gezien die in buizen ligt.

1. Hoe kan ik nagaan wat er precies schort aan mijn kabel en kan ik die desnoods herstellen en zo ja hoe ? Ik heb ter hoogte van mijn PC voldoende kabel over om die zo nodig in te korten.

2. Is een draadloze alternatieve oplossing mogelijk en zo ja welke raadt u aan ?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Clarkie. Volgens wat ik kan zuiver visueel kan vaststellen zijn de aansluitingen met beide RJ45 connectors normaal.

Naar verluidt komt het evenwel voor dat een kabel ergens doorbreekt. Bestaat er een middel/toestel om een kabelbreuk vast te stellen ? Visueel kan ik dat niet doen omdat gans mijn bedrading in buizen in muren/plafonds ligt en het kleine zichtbaar gedeelte blijkbaar (?) intact is.

Momenteel correspondeer ik dus nog steeds met mijn reservebedrading die hier zowat overal passeert : echt geen zicht ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij familie het zelfde voor gehad.

Als je zeker bent dat de kabel het probleem is zal je een nieuwe kabel moeten trekken.

Een andere mogelijkheid is dat je gebruik gaat maken van draadloos internet.

Je provider is Telenet, ik veronderstel dat die modem Wifi ondersteunt.

Dan rest de vraag is het draadloos signaal sterk genoeg op de plaats waar je PC staat.

Maak je gebruik van een laptop of desktop? Een desktop is meestal niet voorzien van een Wifi adapter, die zal je dan eventueel nog moeten aankopen.

Als je in het bezit bent van een smartphone of tablet met wifi aan boord kan je op je bureau testen of je draadloos signaal Ok is.

Eventueel wel nog draadloos signaal activeren via "mijn telenet".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Clarkie.

Misschien is het nuttig toch even mijn actuele connecties te preciseren : mijn Telenetmodem (kelder) is een Wireless modem 3.0 (DOCSIS) en ik gebruik een desktop (gelijkvloers). Mijn kabel passeert van mijn modem eerst in een router (Belkin) en van daaruit is er enerzijds een (korte) kabelverbinding (werd ook vervangen door nieuwe) naar mijn desktop en anderzijds een draadloze verbinding voor een smartphone en een laptop (verdieping). Deze beide toestellen functioneren momenteel correct via de router en via mijn voorlopige kabelverbinding.

De kabel vernieuwen zie ik niet zo direct zitten zodat ik vermoedelijk draadloos ga werken. Ik heb hier een “redelijk” draadloos signaal van Telenet. Je raadt aan een Wifi adapter te kopen. Ik heb 2 vragen :

1. moet die adapter in mijn geval (“redelijk” signaal) aan bepaalde voorwaarden/kenmerken beantwoorden ? zie bv . Sitecom - Network Adapters - Upgrade naar hogere Wi-Fi snelheden.

2. Ik veronderstel dat ik voor de tuin mijn Wifi Range Extender N300 Sitecom die ik heb zal kunnen blijven gebruiken ? Of ga daaraan iets moeten veranderen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om welke reden gebruik je die Belkin nu dan eigenlijk?

Je kon toch rechtstreeks van je telenetmodem een kabel leggen naar je desktop.

Je hebt nu al draadloos internet, als je een adapter aan je PC hangt heb je daar ook draadloos internet op.

je zou dus alles kunnen laten zoals het nu reeds is.

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. de Belkin router dient momenteel om draadloos te kunnen internetten op gelijkvloers & verdiep.

2. de bestaande kabel tussen Telenetmodem en desktop is defect en ik werk momenteel met reservekabel die evenwel weg moet (is gevaarlijk op de grond want passeert langs keldertrap/hall/bureau)

Bedoel je het volgende:

- reservekabel wegnemen/ontkoppelen en vervangen door een AC-adapter op mijn desktop

- de Belkin router laten functioneren zoals nu ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.