Ga naar inhoud

Extra server voor Server 2003 netwerk. Wat ermee aanvangen?


GuyVV

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben een newbie waarvan verondersteld wordt een server 2003-omgeving te beheren. In onze school wordt momenteel gewerkt met één Fujitsu-Siemens server 2003 die fungeert als DC, DHCP-server, DNS-server, afdrukserver, bestandsserver... Ik heb nu een tweedehands HP Proliant-server op de kop kunnen tikken en zou die ook graag inschakelen.

Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om het huidige netwerk hiermee te verbeteren, versnellen,.... : de extra server instellen als een tweede domeincontroller? Eventueel taken van de DC laten overnemen?

aangepast door GuyVV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de tweede server inschakelen als tweede domain controller en secondary dns-server.

Eerst moet je op je tweede server natuurlijk windows server 2003 installeren. Geef je server ook een vast ip dat in de range van je huidige adressen ligt.

Daarna moet je aan je tweede server laten weten wat het ip-adres is van de dns server. Om te testen of dit werkt kan je daarna in de command prompt het commando nslookup uitvoeren.Als antwoord zou je de naam van je eerste server en zijn ip adres moeten krijgen. Verander ook de naam van je server. Ik veronderstel dat je dat ook bij je eerste server hebt gedaan toen deze in gebruik werd genomen. Voeg gelijk ook het dns-suffix toe.

Als dit is gelukt dan voeg je de tweede server toe aan het bestaande domein. Eens dit in orde is kan je beginnen met de installatie van ad.

Ga naar de server manager en voeg de server role Active Directory Domain Services toe.

Daarna ga je naar de command prompt en typ je dcpromo.

Volg de instructies. Kies tijdens de installatie voor de optie waarbij je je nieuwe server toevoegt aan een bestaand domein! Het gaat hier immers om een additional domain controller.

Let er op dat je tijdens de wizard niet de optie om er een RODC van te maken aanvinkt.

Als dit is voltooid is je tweede server een domain controller en dns server. Om dit af te werken moet je wel nog een secondary forward en reverse lookup zone aanmaken en moet je op je eerste dns-server instellen dat er zone tranfers naar je tweede dns server moeten gebeuren.

Al wat ik hiervoor heb beschreven is op basis van mijn "ervaring" met windows server 2008. Ik weet niet hoe het volledig in zijn werk gaat met 2003. De bovenstaande beschrijving is trouwens veel te kort om alles deftig uit te voeren. Zeker voor iemand met weinig ervaring. Eigenlijk zou je al van elke stap een screenshot moeten hebben.

Waarom laat men eigenlijk een "newbie" de servers beheren? Als er iets fout loopt is je ganse Active Directory" om zeep en kan niemand op school zijn pc nog gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.