Ga naar inhoud

[OPGELOST] bestanden delen tussen twee laptops


Aanbevolen berichten

hoi,

'k heb twee toshiba laptops. Op 1 staat Vista, op de ander XP. Nu wilde ik voor het gemak, bestanden delen, zodat ik niet telkens 'n usb stick of dvd moet gebruiken om bestanden over te zetten. Vroeger had ik twee keer xp en werkte een thuisnetwerk probleemloos en nu wil het maar niet lukken. 'k Heb op internet meerdere 'oplossingen' proberen te volgen, maar zonder succes. Heb trouwens ook al geprobeert om de firewall gewoon uit te zetten, maar helpt ook niet. De werkgroepnaam is bij beide laptops hetzelfde.

kan er iemand mij hiermee verder helpen? en dan liefst niet te technisch, want op veel forums krijg je wel uitleg, maar kan 'k gewoon niet meer volgen doordat 't allemaal te ingewikkeld word uitgelegd ;-)

alvast bedankt,

groeten

Robbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je het via het bestaande netwerk doen, dan zal je die ingewikkelde uitleg moeten volgen, ik ben deze ook niet helemaal machtig.

Wil je eenvoudig bestanden uitwisselen tussen 2 pc's, dan kan dit met een speciale USB-kabel met extra hardware in een bakje op de kabel. Zo'n kabel kost +- 20 euro.

Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan perfect draadloos uw bestanden versturen tussen 2 laptops.

Het maakt niet uit of het XP of Vista of Linux is.

Hebt je uw router afgesteld of is het in originele instelling?

Hebt je netwerk in gesteld op XP?

Hebt je netwerk ingesteld op Vista?

Bij Vista is dat iets moeilijker.

Ik ga vanuit dat je met beiden laptop draadloos op internet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de XP heb 'k mijn thuisnetwerk ingesteld.

op de vista heb 'k bij systeemeigenschappen de werkgroep wel dezelfde naam gegeven

bij netwerkcentrum staat bij delen en verkennen :

netwerkdetectie : aangepast

bestanden delen : ingeschakeld

openbare mappen delen : ingeschakeld (wachtwoord)

printers delen : uitgeschakeld (heb nog geen printer geinstalleerd)

m. wachtwoord beveiligd delen : ingeschakeld (al heb 'k geen wachtwoord moeten ingeven, en de laptop start op zonder wachtwoord, dus hier zit 'k al met 'n vraag? welk wachtwoord?)

media delen : uitgeschakeld

de uitleg voor thuisnetwerk bij vista doet mij 'n beke het noorden verliezen...

beide laptops kunnen probleemloos op het internet (draadloos). Ik gebruik Kaspersky internet security, maar die kan 'k ook afzetten, en zelfs dan wil 't niet lukken. Ik geraak op internet via Belgacom. De modem(-router) is 'n Philips CIA6720. Ik ben niet aan de instellingen geweest. De modem heeft ip-adres met 1 achteraan, de xp een 2 en de vista een 3.

Bij instellingen van modem heb ik niets verandert. Weet niet goed wat er te veranderen.

als je nog iets moet weten vraag je het maar ;-)

thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gekozen voor automatisch IP adres.

Dat is OK.

De router zullen we later aanpakken.

Wij beginnen bij XP

Start / configuratiescherm / netwerkverbinding.

Klik op draadloos verbinding en dan met rechtermuis op eigenschappen.

Klik op Installeren

Klik op Protocol

Kies IPX/SPX

OK

Even wachten.

Kan zijn dat u moet herstarten. Doe dat.

Je moet ook Client voor Microsoft netwerk hebben en printerdeling maar normaal hebt je die als je ergens op uw computer een map gedeeld hebt.

Minstens 1 map delen.

Als ik mij niet vergist kan Vista de mappen zien in XP

Het duurt wel even.

Altijd router heropstarten en bij voorkeur stroom uit en terug aan.

Voor Vista moet ik mijn laptop nog nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey thx voor je hulp ;-)

op de vista kan 'k nog steeds de andere laptop niet zien. Op de xp kan 'k wel de laptop met vista zien en de bestanden zien en eventueel wijzigen. Dit is dus in orde.

nu zou 'k dus nog op de vista de bestanden moete kunnen zien van de xp, maar ik neem aan dat dit komt nadat de vista is ingesteld?

trouwens de xp geeft id aan 'client voor microsoftnetwerk', 'printerdeling' en het protocol dat 'k erin gezet heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Vista,

netwerkcentrum

Netwerkdetectie ingeschakeld

Bestanden delen ingeschakeld

Openbare mappen ingeschakeld

Wachtwoord uitgeschakeld

In die netwerkcentrum zie je bovenaan aanpassen

Typ in het vak de naam van de router.

Selecteerd Particulieren.

OK

Je moet in Netwerkcentrum ook de naam van de router zien anders op wijzigen zetten. Bij Vista moet je voor zorgen dat je bepaald welke router die moet nemen door altijd die verbinding te nemen.

Bij netwerkdetectie moet je op pijl naar beneden klikken.

Je moet daar de juiste nerkwerkgroep zien. Desnoods wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.