Ga naar inhoud

Port forwarding met 2 routers


Aanbevolen berichten

Hallo PCH,

Ik loop tegen een probleem op met port forwarden...

Ik heb 2 routers 1 die beneden staat ( Het soort van Main/Hoofd Router ) En een hier onder mijn bureau ( Sub router ),

Alleen ik kan alleen port forwarden als ik ben verbonden met de main router ( Dan kan ik gewoon bijv op mijn website op een andere netwerk op een andere locatie ) Maar als ik ben verbonden met de sub router dan werkt dit enigszins niet.... Weten jullie hoe ik dit kan fixen?

Bvd,

Met vriendelijke groet,

poonkje112

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen twee routers gebruiken. En als je al twee routers gebruikt, dan moet je de subrouter instellen dat hij geen DHCP gaat uitdelen.

Dit kun je doen door de subrouter in te stellen als "Bridge" in plaats van "Router".

Als jouw subrouter dit niet ondersteund, dan moet je de DHCP uitzetten en de WAN-poort niet meer gebruiken. De kabel die naar de hoofdrouter loopt stop je dan in LAN1. De WAN poort gebruik je dus helemaal niet meer.

De subrouter onder je bureau is nu een soort van overbodig geworden en is een Switch geworden. Je krijgt nu DHCP van je hoofdrouter en je hebt weer gewoon één netwerk. Ik raad altijd gewoon aan om één netwerk te gebruiken voor thuisgebruik, tenzij je hier echt voor kiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hellaas werkt dit niet voor mij optie 1 is er niet en optie 2 kan niet want alle telefoon's computers tablets en printers zijn draadloos verbonden met de 2e router en deze router heeft een snellere internet snelheid dan de andere router beneden ( Dit was al toen we die router kregen van onze internet provider ).... Zijn er nog andere beschikbare opties? trouwens het gaat om een netgear Modem en een ubee modem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

optie 2 kan niet want alle telefoon's computers tablets en printers zijn draadloos verbonden met de 2e router

Dit is geen probleem, de tweede router zal via het WiFi gewoon het netwerk van de hoofdrouter doorgeven.

deze router heeft een snellere internet snelheid dan de andere router beneden

Dan gaat het waarschijnlijk over de WiFi snelheid. Hier ga je als thuisgebruiker totaal niets van merken! De enige manier waar je hier heel misschien iets van gaat merken is als je via je WiFi video's gaat streamen naar twee of drie apparaten. En dan ga je met een 54mbit WiFi connectie denk ik voor thuis nog geen probleem hebben.

Dat het internet sneller is, kan nooit zo zijn. Je modem bepaalt ten alle tijde de snelheid van het internet. Tegenwoordig is voor thuisgebruik een internetverbinding van 20 à 30 mbit normaal. Sommige hebben misschien 40 mbit, maar dat is al veel voor thuisgebruik. WiFi is tegenwoordig altijd de "zwakste schakel" in een netwerk. Als je een Router hebt van 100 mbit, hou je ongeveer 54mbit over voor WiFi. Heb je een router van 1000 mbit (1Gbit) dan is je Wifi ongeveer 300 Mbit.

Zoals ik al aangaf is tegenwoordig een internet verbinding van 30 mbit toch wel gemiddeld. Dat betekend dat het internet achter jouw tweede router net zo snel moet zijn als jouw hoofdrouter, misschien zelf nog iets langzamer omdat je het dataverkeer dubbel moet routeren. Namelijk 1x van het subnetwerk naar het hoofdnetwerk, en 1x van het hoofdnetwerk naar het internet.

Ik kan dus alleen maar aanraden om er één netwerk van te maken, en geen twee. Je bespaart hier niet alleen een heleboel netwerkproblemen mee, maar ook een heleboel uitzoekwerk voor als iets fout gaat.

- - - Updated - - -

Ik heb net even zitten kijken naar die "ubee modem" die je aangaf, maar dat ding kan als modem EN als router ingesteld worden.

Staat hij in de modemfunctie, dan zou je volgens mij alleen LAN-poort 1 kunnen gebruiken. Staat hij in de Router functie, dan kun je ook LAN-poort 2, 3 en 4 gebruiken, en heb je beschikking over WiFi op die "ubee modem".

Is dat ook zo bij jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die subrouter (onder jouw bureau) mag de WAN poort niet gebruikt worden. Dat is de enige eis aan de fysieke kant wat je moet doen. De rest is softwarematig in de router. Let op! lees eerst dit HELE bericht voordat je dingen gaat doorvoeren!!

Voordat je de kabel omzet van WAN naar één van de LAN poorten moet je EERST in die subrouter de DHCP uitzetten. Per router is dit een andere procedure. Vaak is het gewoon een bolletje verzetten: "DHCP []aan

[*]uit"

Daaronder staan allerlei DHCP instellingen, zoals het ip-adres van de router, het begin en einde van de DHCP lease en de DNS instellingen. Al deze instellingen mag je gewoon laten staan, ze werken toch niet meer als je de DHCP uit zet.

Als je dit hebt gedaan, zul je merken dat nieuwe apparaten aan de 2e router geen verbinding meer kunnen maken. Je moet DAN de UTP die in de WAN poort zit, in één van de LAN poorten stoppen.

Je Router gaat nu bijna zijn complete functionaliteit verliezen en wordt een switch en een Wifi AccessPoint (Bridge).

Als je nu een nieuwe verbinding maakt met het WiFi, of via de kabel (een andere LAN poort) zul je zien dat je een ander DHCP adres krijgt. Dit komt van de primaire router.

Het nadeel is nu wel dat je de volledige toegang tot de router bent kwijtgeraakt. Om dit te voorkomen moet je de router een ip-adres geven die in het netwerk bevindt van de hoofdrouter.

Stel dus dat de hoofdrouter het ipadres: 192.168.0.254 heeft. Dan zou je de Subrouter het ip-adres kunnen geven: 192.168.0.253. (dit moet je dan doen tijdens het deactiveren van de DHCP).

Het resultaat?

één groot netwerk, waarbij de subrouter fungeert als Switch en als WiFi AccessPoint (ofwel een Bridge tussen wired en wireless)

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je een netwerktekening kunnen lezen, dan heb ik nog even snel een netwerktekening gemaakt van precies dezelfde situatie met de oplossing.

post-1340-1417705834,6146_thumb.jpg

Je ziet bij de onderste router (Sub Router) dat er staat: "Wan: empty!" en "LAN1". Dat wil dus zeggen dat je in plaats van de WAN poort de LAN poort moet gebruiken

Off-topic:

Ik ben van plan om hier ook een algemene handleiding van te maken welke ik hier op het forum zal posten! Want ik merk dat deze vraag wel HEEL vaak wordt gesteld, en er altijd hetzelfde antwoord uit komt.

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw subrouter wordt onderdeel van het netwerk van jouw hoofdrouter. dat betekent dat jouw subrouter alleen een ip-adres en subnet nodig heeft.

Dus jouw hoofdrouter heeft het ip-adres 192.168.178.1. En jouw subrouter wordt dan bijvoorbeeld 192.168.178.2 (of een hoog ip-adres: 192.168.178.253).

De gateway van de subrouter hoeft in principe niet meer ingevuld te worden, want jouw subrouter gaat niet meer routeren! Maar als je dit wil invullen, mag je dit instellen op het ip-adres van de hoofdrouter (192.168.178.1)

Even een kort overzicht dan:

IP-adres Hoofdrouter op het LAN: 192.168.178.1

Subnet Hoofdrouter op het LAN: 255.255.255.0

IP-adres Hoofdrouter via WAN: [ip-adres van provider]

Subnet Hoofdrouter via WAN: [subnet van provider]

IP-adres Subrouter op LAN: 192.168.178.2 of 192.168.178.253 (onderdeel van het netwerk Hoofdrouter op LAN)

Subnet Subrouter op LAN: 255.255.255.0 (altijd hetzelfde als die van de Hoofdrouter)

IP-adres Subrouter op WAN: leeg (geen kabel meer in WAN poort)

Subnet Subrouter op WAN: leeg (geen kabel meer in WAN poort)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.