Ga naar inhoud

switch achter router


RobertTi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb momenteel een netwerkje thuis. Deze ziet er als volgt uit:

Internet van Ziggo-modem --> router (sitecom WL-527)

deze router maakt met diverse apparaten (laptops, tv, pc's) contact. deze router maakt bedraad met 1 pc (op zolder) contact.

Alle apparaten werken feilloos in het netwerk. Overal internet aanwezig.

Nu wil ik op zolder een verdeler (router/switch) plaatsen om zo op zolder ook meer bedraade apparaten (netwerkschijven) te plaatsen.

Ik heb hiervoor een router van sitecom geprobeerd, dit lukt mij echter niet (schijnt ook niet echt mogelijk te zijn). De router heb ik omgeruild voor een sitecom switch (LN-118), dit zou plug en play moeten zijn. Helaas geeft de switch geen internet door. Deze switch vandaag omgeruild voor een sweex variant (SW015). Deze werkt echter ook niet.

Ik heb de switch vandaag met een korte UTP kabel de switch op de router beneden aangesloten en deze weer aan een laptop. Nu maakt de laptop wel via de switch (draadloos op de laptop uitgezet ;-)) internetcontact.

Het lijkt dus in de UTP kabel te zitten die van de router naar zolder loopt (lengte is tussen de 20 en 30 meter). Rare is dat deze kabel al jaren rechtstreeks op mijn pc zit en prima internet geeft, alleen via een switch werkt het niet...

Voor zover ik kan zien zijn alle door mij gebruikte UTP kabels straight maar dat mag tegenwoordig ook geen probleem meer geven.

heeft iemand een suggestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de lange UTP aansluit dan kan je het controleren aan de lampen of het werkt.

Je moet op de vrije poort van de router aansluiten en op de vrije poort van de switch.

Als de router een uplink heeft dan aansluiten op de uplink.

Wat misschien mogelijk is dat je een trage versie UTP kabel hebt.

Tegenwoordig is dat cat 5e of hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat houdt dat precies in? trage kabel? deze kabel zit nu rechtstreeks in mijn PC en doet het prima (das ook waarom ik het niet snap dat ie het in de switch niet doet). Lampjes op de switch gaan aan bij het inklikken van de connectoren dus die functioneert op zich ook wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je sluit de switch op de vrije poort van de router.

Ik heb de test gedaan met 2 soorten switch

Indien de switch een apart poort heeft dan zo doen.

In dit geval plug je de kabel op de aparte poort en de computer op de vrije poort.

Indien de switch geen apart poort heeft dan zo doen.

In dit geval plug je de kabel in de eerste poort en de computer op de andere poort.

Het kan wel even duren eer windows internet vindt vanwege de afstand van de kabel.

Wel altijd eerst aansluiten en dan switch starten.

Indien je windows Vista of 7 hebt ook de router opstarten en de computer opstarten.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

@stegisoft

Dank voor het checken. Ik heb beide (en meer) mogelijkheden van plaatsen van kabels geprobeerd. Allen zonder resultaat.

Ik heb vandaag ook nog wat verder getest.

Ik heb de inkomende internetkabel vanuit het modem (die normaal in de router gaat) rechtstreeks in de switch gedaan, vervolgens de lange UTP kabel hier ook bij gezet en het andere eind van de lange UTP kabel in mij PC op zolder. Dat werkt perfect. Dit geeft mij de indruk dat de switch wel met de lange UTP kabel om kan gaan of denk jij hier anders over?

Zet ik op zolder de router tussen de UTP kabel en mij PC werkt het weer niet...

Heb ook de router reeds compleet gereset, zonder resultaat.

Heb vandaag ook de chipsets van de netwerkkaart geupdatet, ook zonder effect.

Snap er geen bal meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Stegisoft

Dat had ik gisteren ook bedacht en heb de router fysiek gereset en vervolgens alle firmware updates van sitecom verwerkt. Ook dat mocht niet helpen... Denk nu dat het wellicht in een instelling van de router moet zijn (alle combi's zonder router werken namelijk wel en met router niet). Zou echter niet weten welke instelling want eigenlijk hoef je voor een switch geen instelling te veranderen... :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.