Ga naar inhoud

Vraagje over nieuwe toestellen netwerk en hoe met telenet fibernet router


SPiET

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen.

Al wat berichtjes hier gelezen maar nog niet geregistreerd. Daar ik wat nieuwe toestellen koop voor een netwerkje was het handig om hier es te toetsen wat jullie ervan denken en hoe ik het kan oplossen.

Dus ik heb een fibernet account bij telenet met zo'n wifi modem/router. Op dit moment hang alles aan de telenet switch 10/100 en wat aan hun router.

Nu ben ik van plan om een NAS aan te schaffen, een gigabit switch en waarschijnlijk een nieuwe router (Asus RT-AC66U) voor beter bereik.

Nu is mijn vraag het volgende.

Ik heb al reeds heel wat gelezen over de telenet wifi modem/router. Dat als je een eigen router erna hangt , veel problemen kunt hebben met oa dhpc, bereikbaarheid naar je nas , streamen, enz enz.

Ivm bereik is het wel goed maar op zolder en heel buiten hebben we geen zo'n goed bereik daarom misschien een nieuwe router. Nu zou ik op dit moment nog geen router aanschaffen.

Modem/Router telenet

| |digicorder

|

Gigabit switch 8 poort

| | |||||

nas mediaspeler andere toestellen PC / PS3 / Xbox360 / ...

1) Is dit een juiste opstelling ivm dat "iedereen elkaar ziet" in het netwerk? Ik neem aan dat ik hiervoor niets moet aanpassen in mijn router/pc instellingen enz?

Nu als men zelf een router aanschaft bijv de ASUS RT-AC66U, ziet het er dan zo uit kwa aansluitingen kabels enz?

Modem/Router telenet

| |digicorder

|

Nieuwe router

|

Gigabit switch 8 poort

| | |||||

nas mediaspeler andere toestellen PC / PS3 / Xbox360 / ...

2) Hoe zit het dan met instellingen want ik neem aan dat de Telenet router/modem dan wireless moet uitgeschakeld worden en de wireless gebruiken van de nieuwe router (omdat ik met deze dan beter bereik heb) ? De digicorder moet altijd rechtstreeks aan de telenet router aangesloten worden juist?

3) Als ik nu nog geen nieuwe router aanschaf is aansluiting 1) goed dan? En kan ik dan nog later zomaar een nieuwe router zoals bij 2) er tussen steken (mits aanpassen allerhande instellingen in Telenet modem/router en nieuwe router / pc ?

Hartelijk bedankt!

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Modem/Router telenet

| |digicorder

|

Gigabit switch 8 poort

| | |||||

nas mediaspeler andere toestellen PC / PS3 / Xbox360 / ...draadloos Accesspoint

Het is beter om een access-point te kopen i.p.v. router want je heb al een router.

Digirecorder moet niet rechtstreeks op de modem maar mag ook op de switch of access-point

Als je nieuwe router koopt i.p.v. van access-point dan moet je het instellen zodat de router weet dat het naar Telenet/modem moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik zou later een nieuwe router aanschaffen omdat dan mijn wireless bereik veel groter is en ik ook meer kan doen ivm port forwarding, beveiliging enz. maar dan zijn er wel wat problemen in samenwerking met die telenet modem/router?

Gehoord dat je dhpc verliest, moeilijker voor ip adressen toe te wijzen enz? Sommigen vragen dan een modem only aan telenet omdat ze met hun eigen router dan heel veel meer kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je redenering is fout.

Als je access-point neemt dan moet je enkel bij Telenet wifi-modem de poort openen.

Wanneer je een router neemt dan moet je bij Telenet wifi-modem poort forwarden naar de router en dan nog eens in de router een poort forwarden naar de pc of ander toestel tenzij je DCHP uitschakelt.

Access-point heeft dezelfde wifi bereik als de router.

Je kan bij de nieuwe router een eigen ip-adres instellen.

Maar dan moeten alle toestellen behalve Digirecorder aangesloten zijn op de router.

Dus:

Telenet wifi-modem-->Digirecorder

Telenet wifi-modem-->router ----> switch enz.

In de nieuwe router stel je zo in:

IP = 192.168.0.2

Subnetmasker = 255.255.255.0

Standaardgateaway = 192.168.0.1 (Telenet modem)

Als eigen IP adres stel je de nieuwe router als 172.30.2.1

Dan zullen alle toestellen daarna 172.30.2.2 tot 172.30.2.245 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan niet beter om het draadloos gedeelte van de telenet modem/router uit te schakelen en er zelf tussen die telenet en switch een eigen router steken?

Waarom zou ik een AP kopen ipv een router? Prijs misschien maar toch meer mogelijkheden met een eigen router (en misschien sneller wifi) dan een AP? Mij zou het dan vooral gaan voor beter bereik (bijv met een AC router), meer opties om te configureren

Bijv telenet modem/router ---> eigen router -> switch -> alle apparaten

(tevens kan ik nog aan de eigen router ook apparaten aanhangen aan de gigabit poorten of is het aangeraden dit aan de switch te doen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee , voor de NAS maak het niks uit of je nu een router of een AP hebt.

Mijn NAS is aangesloten op een AP en is van buiten af bereikbaar.

Bij mij is het zo ingesteld om naar de NAS te gaan:

Telenet-->switch-->router1--->AP--->NAS

Maar het kan evengoed: Telenet-->switch-->AP--->NAS

Vanuit mijn PC: range extender ---> AP--->NAS

Nu vraag je wel af waarom ik dan wel een router hebt?

Omdat ik in een groot huis woont en daar bovenop had ik toen geen Telenet Wifi/modem

De router dient om een ene kant van het huis van draadloos te voorzien en da AP voor de ander kant van het huis te voorzien.

Maar ik regel met de router alle interne netwerk en is de signaal van Telenet uitgeschakeld.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.