Ga naar inhoud

Windows Server 2008 Application/file server opzetten / instellen


peggyV

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik wil graag eens een Server-client opstelling proberen en heb daarvoor een Windows Server 2008 (standard) versie op een PC gezet. Het betreft een oudere P4,3 Ghz, 3Gb Ram en enkele harde schijven er in van ongeveer 500GB.

Mijn client is een Win 7 Ultimate PC en een Win7 Home Laptop.

Server zou Application en of fileserver moeten worden.

Hier heb ik dus behoorlijk veel vragen rond. Zoals:

Hoe weet ik welke applicaties er op een server kunnen draaien?

Domain-Workgroup,uitdelen van IP's en rechten?

Eventueel VPN (server bereiken vanuit een PC op een totaal ander geografische locatie).

... Als ik hier al een begin heb ben ik al zeer ver.

Opstelling zou mijn persoonlijke thuisgroep moeten vervangen zodat ik bv films, foto's en andere bestanden op een centrale server kan zetten.

Applicaties die mogelijk zouden kunnen gebruikt worden moet ik nog uitzoeken.

Router is een Telenet Fibernet modem.

Vanwaar de vraag:

Kennis heeft een klein familie bedrijfje waar momenteel alles peer-to-peer verbonden is.

Nadeel is dat iedereen er zowat overal kan rondsnuffelen en er overal wel ergens gegevens op geslagen zijn die beter centraal beheerd worden.

Er staan zo'n 10 pc's waarvan ééntje dienst doet als "facturatie" server. In realiteit is hij gewoon een oude Pentium 3 met win XP op.

Een printer die gedeeld wordt...

Netwerk bestaat uit pc' s in de woonkamer, werkplaats en bureau.

Indien mijn proefopstelling thuis zou kunnen werken zou ik bereid zijn om het netwerk daar proberen te hernieuwen.

Switch, bekabeling en IP is voor mij niet vreemd maar 'Domain', instellen van routers en een server is wel nieuwe materie.

Vandaar de vraag of er hier mensen zijn die hun (eventuele beperkte) kennis willen delen of die duidelijke documentatie kennen, hebben...

Alvast zeer vriendelijk bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn client is een Win 7 Ultimate PC en een Win7 Home Laptop.

Een Home-versie van windows 7 kan je niet in een domein plaatsen.

Opstelling zou mijn persoonlijke thuisgroep moeten vervangen zodat ik bv films, foto's en andere bestanden op een centrale server kan zetten.

Voor een thuis situatie lijkt het me beter om te kiezen voor Windows Home server. Ik denk dat deze je onmiddelijk toelaat om van overal te verbinden.

uitdelen van IP's en rechten?

Eventueel VPN (server bereiken vanuit een PC op een totaal ander geografische locatie).

Als je een beperkt aantal computers hebt kan je er voor kiezen om elke pc een vast ip te geven. Je server geef je sowieso een vast ip. Dit vergt natuurlijk wel de nodige documentatie. Je kan van je server ook een dhcp server maken en dan deelt deze de adressen uit.

Als je er een file server van wil maken heb je de server role File Services voor nodig.

Voor het beheer van alle accounts moet je van je server een domain controller maken door Active Directory te installeren.

Je kan de server ook gebruiken als dns-server voor de clients. Daarna kan je de server in verbinding zetten met de router van je provider om toegang tot het internet te krijgen.

Is het de bedoeling dat er gebruik wordt gemaakt van een eigen domeinnaam? Want dat verandert natuurlijk de opstelling van de dnsserver.

Welke rechten bedoel je? Op folders of meer algemeen?

Als je de server als vpn-server wil gebruiken moet je de server role Network policy and access services installeren.

Voor het kleine bedrijfje in de familie kan je misschien kiezen voor Windows SBS. Deze versie is gericht op kleine bedrijven en bevat eigenlijk een alles-in-één oplossing.

Het voordeel is dat deze makkelijker te installeren zijn dan de gewone versies waar je elke role apart moet installeren. Nadeel is dat alles in een SBS versie met elkaar is verweven. Als er iets fout gaat is het moeilijker op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Okay, Ik heb de theorie dan maar omgezet in de praktijk.

De zaak is een week gesloten dus heb ik enkele dagen tijd om mijn ding te doen.

Er is hier een 2dehands Dell Server gekocht met 4 GB ram, 2 schijven 800GB en 1 schijf van 75GB.

De 2 grootste staan in raid (raid 1) zodat ze sowieso veilig kunnen werken.

Op de schijf van 75GB heb ik dan al Windows server 2008 gezet.

het volgende:

Bedoeling is dat 1 programma gedeeld wordt (administratie, facturatie en bestekken).

Voor de rest eventueel een gedeelde outlook agenda (voor zover dat dat mogelijk is).

Als de software die op de oude server wordt geïnstalleerd op de "nieuwe Server" dan zou in principe de nieuwe server de oude kunnen vervangen. Dan blijft alles Peer to Peer en dat zou ik net willen veranderen.

Of is het mogelijk om in een Workgroup mappen te delen maar bijvoorbeeld alles toegankelijk voor directie en bepaalde mappen enkel voor de werkplaats.

Voor zover ik instellingen kan uitvoeren blijft dat delen beperkt tot accounts aangemaakt op de server zelf.

Dus vermoed ik dat active directory bijna verplicht is om te kunnen verwezenlijken wat in gedachten is.

Ieder krijgt een Login en Paswoord waaraan zijn of haar bureaublad, mappen en rechten aan gekoppeld zijn.

Maakt uiteindelijk niet uit waar je inlogt...

Dit gaat echter ver boven mijn kennis en is dit eerder een probeersel alleen weet ik niet goed waar eerst te beginnen.

Active directory, domain, DNS, ... wat ik er over vind op het net is meestal volledig in het Engels en nogal kort door de bocht.

Momenteel reeds gedaan:

1. Server voorzien van windows Server 2008, role: Fileserver en program sharing.

2. van belgacom BBOX (2) naar Switch.

3. Server voorzien van vast ip (192.168.1.2).

4. 2 pc's (WinXP Pro) en een Laptop (Win 7Ultimate) verbonden met de switch en WiFi + vaste IP toegekend (192.168.1.10-20)

5. Op de raid schijven enkele folders gezet en die gedeeld.

6. Iedereen in dezelfde workgroup gezet.

Tot zover werkt alles.

De mappen zijn (na ingeven van user en password) overal toegankelijk.

aangepast door peggyV
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.