Ga naar inhoud

Acer Aspire 7720G hitteprobleem


Vale46

Aanbevolen berichten

Mijn eerste vraagje hier op PCH!

Mijn laptop loopt steeds erg warm, met als gevolg dat mijn grafische kaart al een paar keer kapot is gegaan (gaf strepen en rare kleuren in het beeld en wilde niet meer volledig opstarten).

De oplossing was simpel: grafische kaart in de oven bakken, 10 min @190 graden.

Het idee komt van Youtube en blijkt te werken.

Nu is het al mijn 3de keer dat ik mijn GPU moest bakken in de oven en ik denk niet dat dit trucje gaat blijven werken.

Ik heb Piriform Speccy op mijn laptop gezet, een programma dat o.a. allerlei temperaturen weergeeft.

Als ik mijn laptop 4 uur laat aanstaan en dan een film bekijk lopen de temperaturen van mijn CPU, GPU en moederbord op tot +-70° en mijn harde schijven dicht tegen de 50°(=maximum wat die aankunnen).

Er bevind zich geen stof in de fan, omdat ik hem al 3 keer heb open gedaan op een half jaar.

Ik dacht eerst aan nieuwe koelpasta, maar aangezien de fan echt hete lucht blaast zoals een haardroger zit de geleiding naar de fan wel goed.

Ik heb nu het deksel aan de onderkant van mijn laptop gehaald, zodat de componenten rechtstreeks kunnen koelen met de omgeving, en nu blijven mijn temperaturen net onder de 60°, 10° minder als met gesloten deksel in dezelfde omstandigheden.

Het ligt dus duidelijk aan mijn fan.

Mijn eigenlijke vraag:

Ik hoor mijn fan soms sneller en trager draaien, dus niet altijd op 100%.

Ik heb Speedfan er al op gezet, maar die herkent de fan van mijn laptop niet. (bij mijn PC werkt het wel)

Is er iets waardoor ik mijn fan altijd op 100% kan laten draaien??

aangepast door Vale46
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is me geen programma bekend waarmee je het toerental van de fan kan aanpassen bij een notebook.

Werd de ontstofbeurt grondig uitgevoerd, dus nam je ook de lamellen op het einde van de heatpipe onder handen ?...

Welke grafische kaart zit er in je Acer?... een link (klik er op) naar je Speccy-logje is ook een goeie aanvulling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, die lamellen bedoel ik...zie afbeelding.

post-20447-1417704698,8813_thumb.jpg

Als alles stofvrij is kan je eventueel de koelpasta checken / vervangen, maar ik vrees eerlijk gezegd dat er weinig gaat aan te doen zijn...:dong:

De 7720G is een toestel dat "bekend" is omwille van zijn warmteproblemen...neem ook eens deze info door ivm de grafische kaart.

Gebruik je laptop ook steeds op een harde en stofvrije ondergrond. Mogelijk trekt een coolingpad (zie review) de scheve situatie een beetje recht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat er problemen mee waren, maar niet dat er een productiefout zat in de hele lijn :s

Als het ooit nog eens voor zou komen zal ik er zeker eens nieuwe koelpasta tussen doen, maar veel gaat het niet helpen.

Nu ik mijn deksel van de onderkant heb gedaan gaat het veel beter met mijn temperaturen(zie log daarjuist), achteraan heb ik hem ook op een boek gelegd, zodat er 4cm speling onder zit voor te koelen.

Dus misschien kan een coolingpad wel helpen. Als er al een beetje lucht circuleert zal het zeker helpen.

Spijtig dat er geen mogelijkheid is om mijn fan altijd op 100% te zetten.

Alvast dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor !

Als toemaatje heb ik hier nog de ganse service-manual (pdf) van je 7720G voor je...misschien komt die nog wel eens van pas... ;-)

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mijn temperatuur actief in de gaten te houden heb ik het volgende gedaan:

Speedfan geinstalleerd, deze automatisch op de achtergrond laten opstarten.

Je kan het programma zo instellen dat hij een temperatuur naar keuze weergeeft in je taakbalk. Je kan de kleuren van die temperatuur helemaal instellen naar eigen smaak.

Als je er boven zweeft geeft hij een balkje met alle meetbare temperaturen.

post-30020-1417704698,9239_thumb.jpg

post-30020-1417704698,9348_thumb.jpg

Zeer handig als je problemen hebt met je temperatuur, zo kan je vermijden dat hij plots uitvalt of zichzelf beschadigd.

aangepast door Vale46
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.