Ga naar inhoud

Data van niet werkende pc halen


mhweb

Aanbevolen berichten

Ik heb een all in one pc van MSI ( neton ) Daarop stond oorspronkelijk alleen windows en heb ik achteraf Ubuntu geinstalleerd. Dit werkte een hele tijd prima. Enkele dagen geleden echter startte de pc niet. ttz, HIj start op, ik kan kiezen welk besturingsysteem ik wil gebruiken, ,na het kiezen begint dit systeem met opstarten, en dan stop het ineens. ( bij windows xp tijdens het het opstarten met windows logo met metertje eronder, na ca 1 minuut)

Ook na het inbrengen van een bootable cd, start pc, keuzeschermen van de cd verschijnen, en na kiezen wat te doen, staat alles stil.

Ik heb me laten vertellen dat dit een hardware probleem zou kunnen zijn.

Pc is echter nog in garantie, alleen ben ik nogal ver verhuisd en kan hem niet dadelijk binnenbrengen. Nu zou ik graag de data die hier op de HD staan, overzetten naar een oudere pc. ( emails en bestanden ) zodat ik tijdelijk hierop kan verderwerken.

Zou dit lukken, door een cross over kabel te verbinden van de netwerkkaart van de kapotte pc naar mijn oude werkende pc?

Hoe ga ik daarvoor tewerk?

Of heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit snel zou kunnen zelf oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans bestaat dat het inderdaad een hardware probleem is.

Welke aansluiting heeft je harde schijf? Sata of IDE? Als die oudere pc over dezelfde aansluiting beschikt dan kan je gewoon je huidige harde schijf even daar in plaatsen en zien of de pc dan wel opstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe is een Sata, de oude ata ( maar ik denk dat er mogelijkheid is om de twee te gebruiken, ben niet zeker? ) In ieder geval vermits de nieuwe nog in garantie is en het hele systeem ingebouwd in het scherm, zou ik die liever niet uit elkaar halen...

Vandaar de vraag of dat met een netwerkkabel zou kunnen? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pc laat me kiezen wel systeem ik wil opstarten, ( grub wordt geladen) maar blijft dan na het kiezen ergens hangen, met gelijk wat ik kies. Als ik de cd er in steek, start die op, krijg ik het taalkeuze scherm, kan daarna kiezen of ik wil werken vanaf de cd, of installeren, maar verder doet die niks. ( heb memorytest geprobeerd en dat doet die wel ) Ik zou anders al lang vanop de bootable cd gewerkt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grub wordt helemaal niet geladen als je vanaf cd start.

Je moet in de bios de cdrom of dvdrom als boot instellen.

Dan zal de bios eerst naar de cdrom kijken en als die niet aanwezig is dan naar de grub in uw geval.

Dat geldt voor alle besturingsystemen anders zou je nooit meer kunnen installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grub wordt helemaal niet geladen als je vanaf cd start.

Je moet in de bios de cdrom of dvdrom als boot instellen.

Dan zal de bios eerst naar de cdrom kijken en als die niet aanwezig is dan naar de grub in uw geval.

Dat geldt voor alle besturingsystemen anders zou je nooit meer kunnen installeren.

Dat weet ik dus en heb dit reeds geprobeerd. Als ik in de bios instel dat die zelfs maar enkel van cd mag booten, en ik steek een cd in ( zowel windows,als ubuntu ) start die cd op

Ik krijg dan de beginschermen te zien, van wat ik wil gaan doen.

Kies ik in ubuntu, nederlands, kan ik daarna kiezen om vanaf de cd te werken. Doe ik dat, lijkt het alsof het gaat starten, en dan ineens niks meer. Behalve een zwart scherm met wit streepje.

Bij de cd van windows, kan ik kiezen start die cd ook op. maar dat is een herstel cd. Ik zou er dus mijn systeem mee kunnen herstellen, maar zover geraak ik dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.