Ga naar inhoud

Harde schijf blijft ratelen na installatie windows 7


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

Ik heb windows 7 op de pc moeten zetten, mijn pc was geschikt volgens een test.

(Dit ivm xp die stopt met updates en de banken dit dus niet langer ondersteunen)

Probleem is dat de harde schijf enorm lang blijft ratelen zo'n 20 minuten.

Heb de wisselbestandgrootte door windows laten bepalen omdat ik geen idee heb wat ik moet invullen bij aangepaste grootte

(Minimaal toegestaan 16 mb

Aanbevolen 2974 mb

Momenteel toegewezen 1983 mb)

Processor Amd athlon 64 x 2 4400+

Ram 2,00 GB Dual-Kanaal DDR2@ 328MHz

Moederbord ASUSTek Computer INC.M2N-VM(CPU1) 38°C

Grafisch SyncMaster (1280x1024@60Hz)

64MBNVIDEA GeForce 7050 PV / n Force 630a

Wat kan ik doen om het geratel te laten stoppen de schijf is nog prima in orde en nog geen 2 jaar

Graag jullie advies Gr Kruimeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt de harde schijf een geluid wat hij voorheen niet deed, zou ik zo snel mogelijk een nieuwe schijf aanschaffen en deze weggooien.

Ik maak bij vrienden en kennissen altijd de vergelijking:

"Als je auto nou allerlei vreemde geluiden gaat maken, rijd je dan nog verder alsof er niets aan de hand is of breng je hem naar de garage voor reparatie?"

Een oplossing zou nog kunnen zijn om de harde schijf eens volledig te formatteren (geen snel formatteren, maar volledig). Maar ik denk dat dat weinig zin heeft.

Als de PC aan staat kun je eens een harde schijf test uitvoeren met HDtune (HD Tune website)

Je ziet als je de website bezoekt een soort grafiekje met een blauwe lijn en gele stippen. Die moet je met jouw harde schijf ook hebben zoals die daar staat.

Loopt de blauwe lijn meer zoals op deze afbeelding: hdtune.jpg (of gewoon helemaal anders als op de website van hdtune.com), dan kun je er vanuit gaan dat je harde schijf gewoon kapot is of kapot aan het gaan is.

Dit kan gewoon zomaar gebeuren, nog geen maand geleden had ik hetzelfde. Een harde schijf die het de ene dag nog perfect doet (zonder kraken), is de volgende dag totaal kapot, geen toegang meer en alle data kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend op bericht 4 kan je met HD Tune ook een error scan uitvoeren.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het zie is de harde schijf tijdig aan vervanging toe. Wacht het nog even af hoe het verloopt met een "volledige format", maar ik vrees dat dat niets zal uitmaken.

Aangezien je zegt dat hij bij de "Error Scan" geen problemen heeft ondervonden is er niets aan de hand met de Shijfplaten. Ik denk dus dat je 'Hard Disk Head' of de 'Hard Disk Arm' kapot aan het gaan is. (zie plaatje: recover-hard-drive.gif)

Daar kun je tegenwoordig nog steeds niets aan doen en moet je je harde schijf gewoon zo snel mogelijk vervangen voordat het fout gaat net zoals bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.