Ga naar inhoud

Laptop ineens niet meer krachtig genoeg


Aanbevolen berichten

Beste Vrienden van de technologie,

Ik heb jullie hulp nodig. In de zomervakantie van 2013 (ongeveer een jaar geleden) kocht ik online SimCity en redelijk zware game maar mijn laptop is pas aangekocht in januari 2013 dus dat was geen probleem. Ik speelde de game voor een aantal weken maar dan raakte hij wat in de vergetelheid. Nu ik volop in examens zit zocht ik wat ontspanning en dacht ik ineens terug aan de game. Ik startte het spel op en speelde zoals ik het gewoon was, maar na een tijdje sloot de game af en zei mijn pc mij dat ik niet meer genoeg systeemgeheugen had. Ik herstartte mijn pc en speelde opnieuw (zonder enig ander programma open te doen) en kreeg toch weer na een tijdje dezelfde error. Dat is nu al een tiental keer gebeurd en ik heb ook 2 keer een blue screen gehad met de boodschap: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (vmm.sys). Waarna hij zei dat hij zelf de pc ging herstarten maar het gebeurde maar niet dus deed ik het zelf. Wat ik al gedaan heb:

  • Game settings op laagste belasting mogelijk gezet (stond al zo)
  • system requirements gecheckt (mijn grafische kaart is de minimum vereiste ( Intel HD Graphics 4000 ), mijn ram en de processor de optimale (4 GB DDR3 en intel i5) )
  • programma gedownload om mijn ram zo leeg mogelijk te maken voor het opstarten van de game (memcleaner)

Wat ik vooral niet snap is waarom hij nu ineens wel moeilijk doet en vorig jaar niet... Verliest een laptop zo veel "kracht" op 1 jaar tijd?

PS: liefst zo ik het probleem oplossen zonder extra kosten te moeten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Er zijn een aantal mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken, daarom hebben we wat meet info nodig over je PC.

Kan je het volgende eens doen ;

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens het speccy logje is er een probleem met de harde schijf.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de S.M.A.R.T. gegevens van de harde schijf zou er wel iets aan de hand moeten zijn, maar ik kan zo snel even niet zien wat, volgens mij de spin-up-tijd. Maar dat zou niet het systeemgeheugen moeten beïnvloeden.

Wat je eens zou kunnen proberen is kijken hoeveel werkgeheugen je laptop gebruikt zonder het spel te spelen en tijdens het spel te spelen. Dit kun je bekijken door naar "Taakbeheer" te gaan (Ctrl+Shift+Esc) en dan het tabblad "Prestaties". Even een screenshotje voordat je het spel opstart, en even een screenshotje na een paar minuutjes dat je het spel opgestart hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.