Ga naar inhoud

Niet herkennen cd's/dvd's door brander


dart26

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar of 2 heb ik een dell pc met de brander gwa4164b. Nooit problemen gehad maar sinds een week of 5 herkend de brander geen lege dvd's of cdrom's. Merk maakt niet uit, soort maakt niet uit, bij branden via Nero en mediaplayer krijg ik continue de melding dat er een lege cd/dvd ingevoerd moet worden. Up date van drivers/firmware heeft ook al geen oplossing gebracht!

Wie heeft een idee???

Tanx

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je al getest via configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - apparaatbeheer of als je dat toestel verwijderd & reboot hij het dan wél goed doet (nieuwe brander zal herkend worden, en zal dan herinstalleerd worden. Indien het dan wel werkt was het een softwareinstelling).

Ik heb trouwens even op die dellbrander gekeken, en het blijkt een LG GSA-4166B te zijn (die enkel in OEM systemen & in externe behuizingen op de markt gebracht is).

Wat je kan doen (als je zeker bent dat het aan het toestel ligt; flashen houdt altijd een klein risico in): Download de firmwares vanop deze pagina (LG GSA-4166B firmware page)

Eerst moet je het toestel crossflashen (dus dat hij als een LG erkend wordt) met de 1.01 firmware, en dan naar 1.02 flashen zodat hij de nieuwe LG firmware krijgt die "problemen met herkenning van cd & dvd media" zou moeten oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!!!

Het verwijderen van het toestel is geen oplossing gebleken.

Ik ben een leek maar welke risico's kan "flashen" met zich mee brengen (uberhaupt wat is dat?) en de link die je stuurt is van een andere brander...... En ik zie op die site geen andere mogelijkheid om mijn brander te zoeken.

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het 'risico' van flashen is dat je drive kapot gaat (maar goed, in deze situatie is het maar de vraag of dat een probleem veroorzaakt aangezien je drive toch al niet meer werkt ;)). Als je het nog nooit gedaan hebt haal je gewoon best eerst de spanning van alle andere DVD/CD drives (gewoon de power-molex er uit trekken als je pc uit staat), dan kan je niet toevallig de verkeerde gaan flashen.

Ik weet dat de link van een "andere" drive is, maar dat is vrij normaal. Dell maakt geen dvdbranders, dus die koopt ze gewoon ergens in en steekt daar een eigen firmware op. Als je hem dus wil flashen kan je daar gewoon de originele firmware op steken (in dit geval van die LG drive, of de HP 840 zo je wil, dat is ook hetzelfde toestel). Daarom ook dat het crossflashen heet (flashen naar een ander merk). Daarom ook dat je eerst met de originele firmware moet flashen en direct daarna met de 2de firmware. Die 2de controleert de firmware die erop stond om te kijken of het wel een goede update is, en die zal dus de firmware van dell niet herkennen & dus niet willen werken. Daarom dus dat je er eerst de originele LG firmware moet inflashen zodanig dat die 2de er over kan (die lost namelijk problemen met CD/DVDherkenning op)

Dit crossflashen is vrij populair (geweest) bij veel marktplaats-verkopers. Je koopt vb goedkope Lite-On drives in (juiste types natuurlijk) en flashed die om naar Sony drives (verschillende van hun toestellen zijn namelijk identiek, dus of je de dure of de goedkope koopt; het enige wat scheelt is de inhoud van de chip waar de naam opgeslagen wordt) en verkoopt ze duurder als Sony drives omdat veel mensen nu eenmaal betalen als er een merkje op staat.

Ik heb zelf bevoorbeeld een Sony drive zitten (die met behulp van software die op die site staat zelfs volledig te individualiseren is, werkt echt perfect) en daarbij heb ik gemerkt dat na het "defect" gaan van de brander hij na herflashen vaak gewoon verder doet.

ps; naargelang het type dat je hebt kan het zelfs zijn dat je nog lightscribe erbij kan activeren, aangezien de originele LG drive dat kan ;). Flashen van drives & zelf aanpassen van de firmwares is echt superhandig, zo kan je vb je drives flashen om traag (maar superstil) in te lezen zodat je tijdens het kijken van een film niet gestoord wordt, of juist flashen dat hij een stuk sneller inleest dan wat hij standaard kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.