Ga naar inhoud

onboard gpu


ajcaramba

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben wat met een oud moederbord aan het prutsen (bekend als narra 3 in HP-pc's - Asus M2N68-LA) :

phenom 9550 quad-core, 4G geheugen en voeding antec true 550W-p geplaatst zonder probleem.

Bij het plaatsen van een Saphire HD6450 1G flex videokaart loopt iets mis :

N-vidia drivers voor videokaart verwijderd

N-vidia beeldschermadapter verwijderd

kaart gestoken

bios aangepast (PCI-E x16 als primair)

opgestart en stuurprogramma geinstalleerd

Na het opstarten werkte de kaart perfect.

Probleem is als ik de pc uitschakel : indien ik na enkele minuten heropstart, werkt alles nog perfect, indien ik pakweg een uur wacht, wordt de onboard GPU terug actief en is de HD6450 niet meer te bespeuren en dien ik opnoieuw te beginne.

Zie ik iets over het hoofd, of zou de HD6450 defect zijn (doorstaat toch verschillend tests)?

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het BIOS lijkt OK : PCIe x16 staat nog altijd als primair, tijd e.d. zijn ook OK.

Bij het opstarten wordt de HD6450 niet herkend, pas na de onboard (nvidia 6100 SE) uit te schakelen en het stuurprogramma voor de HD6450 opnieuw te installeren krijg ik beeld op de HD6450 na een heropstart. Het stuurprogramma dient een tweede keer geïnstalleerd te worden om alle functies in Catalyst te verkrijgen.

Indien de computer langere tijd uitgeschakeld blijft, wordt de HD6450 weer niet herkend en de nvidia opnieuw geïnstalleerd. Het lijkt of de kaart niet in het systeem zit, speccy bv. zegt dan dat de PCIe x16 vrij is.

Ik zal eens proberen met een andere voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je in de mogelijkheid om deze grafische kaart eens in een andere pc te proberen?

Of heb je een andere grafische kaart die je kan proberen?

Voor deze grafische kaart zou een 450 Watt voldoende moeten zijn maar laat maar weten of een andere voeding iets oplost.

Welke BIOS versie gebruik je op dit moederbord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Het BIOS is Phoenix 5.14 20/06/2008.

Een andere voeding bracht geen oplossing.

Nu heb ik er een Gigabyte Nvidia GT610 2G ingestoken en deze draait zonder problemen.

Waarschijnlijk is de (tweedehands) HD6450 stuk, wel vreemd dat regelmatig de melding verscheen dat het stuurprogramma voor de AMD-videokaart niet geïnstalleerd is, hoewel dit wel het geval is.

Ik heb de handleiding gevonden van een sterk gelijkend moederbord dat ook een Nvidia chipset heeft en daarin wordt beweerd dat PCIe x16 videokaarten Nvidia-kaarten dienen te zijn, maar dat zal wel reclame voor de eigen winkel zijn.

Nu opgelost, zullen we maar zeggen en ik koop nooit nog iets van een Nederlander :D

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.