Ga naar inhoud

[OPGELOST] Computer dood.


Bieke

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleempje ...

Toen ik daarstraks van mn stoel afkwam rook ik iets verbrand, net toen ik dat opmerkte sprong mn pc af ... enkel de pc, mn scherm en alles werkte nog, dus geen algemene electriciteitsonderbreking denk ik. Ik wou hem terug opzetten en hij deed niks meer. Heb 'm vanonder mn bureau gehaald en achteraan bij de power engine zat wel heel veel stof, dus echt verluchten kon hij niet, mn bak opengedaan, vanbinnen zat er bitter weinig stof, maar de power engine was wel gloeiend heet .. heb al andere power kabels enzo gebruikt maar mn pc wil gewoon niet meer opstarten. Buiten een flauw lichtje van nen halve second doetie niks meer ... heb mn oude pc terug aangesloten maar ik zou graag mn nieuwe terug doen laten werken, nu, ik wil er wel mee naar de pc winkel, maar ten eerste gaat het wslk toch lang duren en moet ik hem binnendoen en weer gaan halen, etc etc, en ik wil liever niet dat andere vreemde mensen zien wat er op mn pc staat qua documenten en fotos enzo. Nu is mijn vraag, denken jullie dat het de power engine is? Die kan ik online kopen voor zon 30-40 euro, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat dat het probleem is. Ik ben een computerleek dus weet ook niet of ik de power engine van deze pc in de andere kan steken, da vond ik zelf nogal een dom idee, ik weet niet of elke power engine op elk moedebord past etc etc, ik wil mn computer niet helemaal doen ontploffen.

Thx in advance,

Bieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst en vooral eens de voeding uit te meten. Waarschijnlijk zal deze doorgebrand zijn.Vervangen is de boodschap, met een 100 euro kom je al heel ver. Bekijk voor je koopt, hoeveel vermogen je effectief noig hebt. Een beetje reserve kan nooit kwaad.

kijk ook eens welke voedingsconnectoren je nodig hebt (20 of 24 pins, sata, ide, floppy, grafische kaart). allemaal verschillend van vorm, als je er eentje niet hebt, vind je vast wel een adapter maar als je er 10 moet kopen, kijk je liever uit naar een andere voeding. De meeste fabrikanten hebben die gegevens op hun website staan.

Voor het formaat van de voeding hoef je niet te vrezen: deze is standaard

De µp is meestal thermisch beveiligd dus slaat die nog op een veilig moment af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst en vooral eens de voeding uit te meten. Waarschijnlijk zal deze doorgebrand zijn.Vervangen is de boodschap, met een 100 euro kom je al heel ver. Bekijk voor je koopt, hoeveel vermogen je effectief noig hebt. Een beetje reserve kan nooit kwaad.

kijk ook eens welke voedingsconnectoren je nodig hebt (20 of 24 pins, sata, ide, floppy, grafische kaart). allemaal verschillend van vorm, als je er eentje niet hebt, vind je vast wel een adapter maar als je er 10 moet kopen, kijk je liever uit naar een andere voeding. De meeste fabrikanten hebben die gegevens op hun website staan.

Voor het formaat van de voeding hoef je niet te vrezen: deze is standaard

De µp is meestal thermisch beveiligd dus slaat die nog op een veilig moment af.

En hoe doe ik da allemaal precies?

Dit is de power engine die ik heb:

Recom ATX 12V POWER

Model Name: Power Engine RC-450

Na op google gekeken te hebben zou me da tussen de 25-50 euro kosten, is da 't enige dat ik nodig heb? Of moet ik er dan nog kabels en heel den santeboetiek bijkopen?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel bieke, als je dezelfde voeding op het internet kunt kopen is er geen probleem. de kabels komen zo uit de voeding en kunnen direkt aan gesloten worden aan de desbetreffende apparaten.

kunt u mij de volgende eiegenschappen van uw pc geven:

moederbord (merk en type)

aantal cd/dvd lezers/schrijvers)

aantal harde schijven

type videokaart

heb je een merk-pc dan heb ik waarschijnlijk voldoende met het merk en het juiste type nummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kunt u mij de volgende eiegenschappen van uw pc geven:

moederbord (merk en type) GIGABYTE GA--M565-E5, kan da kloppen? da staat erop maar kan nie precies duidelijk zien waar het merk en type staat.

aantal cd/dvd lezers/schrijvers) 1 dvd multi recorder SuperWritemaster

aantal harde schijven 1 harde schijf van Seagate Barracuda 7200.10 160 gig

type videokaart Radeon X1900 Series

Het is een samengestelde pc, geen merk pc, en mn garantie is net vervallen, maar zoals ik al eerder zei, ik zie 't eigenlijk niet zitten om hem binnen te doen om diverse redenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de voeding die je nodig hebt, enkele tips:

Haal deze uit je pc, maak alle kabels los en kijk goed welke waar vast zit! maak desnoods een schema!

een nieuwe voeding moet toch minstens hetzelfde vermogen hebben als de kapotte. meer is zelfs beter.

Bekijk de ventilator bij aankoop, hoe groter, hoe meer koeling maar ook hoe stiller!

op de volgende site vind je de nodige info/ benaming van de stekkers:

Category:Connector - HwB

zo weet je wat je juist nodig hebt!

uit je info kan ik volgende reeds afleiden:

moederbord is een gigabyte maar waarschijnlijk type m56s-s5 (m565-e5 is onbekend bij gigabyte). hier heb je een 24 polige atx v2.2 power supply en een 4 polig 12v-atx power connector nodig.

voor je schijven zal dit een 5"25 power zijn. (indien sata een sata-power)

ik zou toch aanraden een nieuwe te kopen, verkeerd aansluiten kan niet maar je hebt garantie als er iets verkeerd is met de nieuwe voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

God mag weten hoe ik het gedaan heb maar heb gisteren voor de zekerheid de voeding uit ene oude pc gehaald om te testen of mn pc het terug zou doen met andere voeding, dat deedie dus.

Ben op 't web op zoek gegaan naar voedingen, deze morgen in de pc winkel eentje gaan halen en heb hem in mn pc gezet en alles werkt terug. Heb idd zoals je zei een hoger vermogen genomen.

Ik heb nu Corsair ATX,550W,24P, 12CMFAN,V2.91 72.9€

Bedankt voor alle hulp! Heeft me serieus verder geholpen!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neemt natuurlijk niet weg dat je voeding zo snel doorgebrand is, zou onder normale omstandigheden nooit mogen gebeuren.

Mss toch eens uitkijken om je PC eventueel op een beter verluchte plaats te zetten, maar ja, die oorzaak kan op vele plaatsen liggen, een hogere voeding kan nooit kwaad, in tegendeel, zo wordt je voeding minder belast dan ze aankan, wat altijd beter is.

Veel succes!

Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het ook heel raar, ik had nooit gedacht dat dat ding zo vlug zou doorbranden. Hele raar, maar op dezeflde moment dat mijn pc afsprong sprong die van beneden ook af, en vandaag doet die pc het plots ook nimeer, start op en vijf seconden later springtie terug af, zou het raar genoeg hetzelfdep robleem kunnen zijn? :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch even kijken (of laten kijken) naar je netspanning/stroomschakelaar, zou in principe niet mogen, maar het kan gebeuren dat er een te hoog voltage door je net gestampt wordt.

Nu niet om je direct hiermee op te zadelen en te gaan zeggen dat het dit of dat is, maar lees toch maar even na:

Het Nieuwsblad - Gemeente Kaprijke: Na elke stroompanne elektrisch apparaat stuk

Waren ze op het moment dat dit gebeurde soms bij jou in de buurt aan het werk?

Greetz

Willem

PS: Wil je hier zeker niet bang maken hoor, excuses als dit beetje slecht overkomt, moest hier gewoon aan denken toen ik je laatste bericht las.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.